Inlägg från: Anonym (Amanda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Amanda)

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Tänk dig att du väntar i bilen utanför ditt barns högstadium. Barnet har en viktig läkartid. 

När det gått ca tjugo minuter försöker du ringa barners mobil, men den är avstängd, så du ringer skolan. Först då blir du informerad att barnet hålls kvar, aka kvarsittning.
    Du säger att ni inte kan missa läkartiden, men skolan ignorerar det och säger att det är si och så lång tid kvar.

Du ringer då läkarmottagningen och berättar. De bokar om tiden över en månad framåt. 

Några dagar senare får du en faktura för den sena avbokningen.

Får det verkligen gå till såhär?

• Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?
  • Anonym (Amanda)

Skolan orsakade avgiften eftersom de inte ens när de visste om en VIKTIG läkartid kunde skjuta upp på kvarsittningen, som redan till att börja med var helt idiotisk. Det minsta man kan begära är att antingen skolan meddelar eller barnet får höra av sig innan, så man vet så tidigt som möjligt.

• Anonym (Amanda)

Ja vi känner till reglerna, men jag ser inte hur det här var att bryta mot dem.

• Anonym (Amanda)
    Spucks skrev 2022-10-12 10:24:32 följande:
    Har ditt barn bett om att få meddela dig?

Ja, men blev tillsagd att de inte får tillbaka telefonen förens efteråt.

• Anonym (Amanda)

Skolan har strikt förbud mot energidryck, vilket i min värld är tex nocco och dyl med åldersgräns. Mitt barn köpte en sån där blå sportdryck, minns inte vad de heter. Den fick hen konfiskerad och uthälld samt kvarsittning för.

• Anonym (Amanda)

Jag tycker dock att det egentligen kvittar vad som var orsaken till kvarsittningen. En viktig läkartid måste få prio. De kunde ha flyttat kvarsittningen till nästa dag.

• Anonym (Amanda)
    Anonym (oklart) skrev 2022-10-12 11:39:19 följande:

Normalt sett så behöver väl inte en förälder veta om ett högstadiebarn blir sen från skolan. Så varför skulle skolan ens fundera på att kontakta någon?

Har barnet tydligt sagt till läraren i fråga att hen har en läkartid och att föräldern sitter utanför och väntar?

Jag förstår inte varför du dribblar med att ringa, det är väl bara att gå in och hämta barnet... 

Självklart vill jag veta om/varför mitt barn blir sen!? 

Ja hen sa till och även jag när jag ringde. De brydde sig inte.
    Skolan är stor och jag hade ingen aning om var hen var.

• Anonym (Amanda)

De får ta med sig vad de vill så länge det inte är alkohol, energidrycker eller något med nötter. Jag ringde flera nummer och den enda som svarade var personen i administrationen. 

Har mailat rektorn, men inte fått svar. Mitt barn stannade hemma idag, hen har haft ångest sen igår.

• Anonym (Amanda)
    Anonym (....) skrev 2022-10-13 20:03:48 följande:

Ts: Ångest av vad? Hen får väl sköta sig i fortsättningen så det inte blir mer kvarsittning. 

Hen sköter sig alltid.

• Anonym (Amanda)
    Egon den stora skrev 2022-10-14 09:50:58 följande:

En extrem överreaktion att stanna hemma för detta.  
    Ser till att lösa det med rektor och lärare och lär ungern att den kommer att bli orättvist behandlad många gånger i livet,  men då gör man något åt det och går vidare. 

Mitt barn har autism och har dragits med ångest mer eller mindre hela livet. Det är INTE en överreaktion från hens sida. 
  • Anonym (Amanda)

Vi hade ca en halvtimme till godo, så de första tjugo minuterna gjorde inte så mycket. Jag utgick ifrån att en lektion dragit över eller att mitt barn fastnat i samtal med vänner. 
    Lägg inte över ångesten på mig, för det är inte alls det som orsaken till den. Mitt barn vågar inte ta med någon dricka alls förutom vatten nu ifall hen kommer straffas för det också och vill byta klass för att inte behöva ha den läraren. 

Mitt barn har inte brytit någon regel här. Läraren som påstod det vet inte vad hen pratar om.

• Anonym (Amanda)
    Anonym (nkiopvuov) skrev 2022-10-15 10:14:58 följande:

Kontakta rektorn skriftligen och tala om att du inte motsätter dig kvarsittningen men att i detta fall borde skolan ha skjutit fram den till en annan dag då läkartider dels är svåra att få tag i och dels kostar pengar om man uteblir. 

Ni hade ju ändå fått en tid efter skoltid för att skolgången inte skulle drabbas oh nu blev det ni som drabbades dubbelt istället. 

Det låter som att läraren var rigid som inte kunde ändra på tiden för kvarsittningen när det nu fanns en, i mitt tycke, legitim orsak. 

Kräv också att de specificerar exakt vilka drycker som inte tillåts i skolan då det uppenbarligen råder tveksamheter kring detta. 

Jag har gjort det och fick ett kort svar om att hen ska återkomma.

Och jag motsätter mig kvarsittningen i det här fallet. Den var helt fel på flera plan.

• Anonym (Amanda)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 16:47:40 följande:

Jo det är skolplikt o barn borde ha skjuts till skolan. Vilken unge går 4 km till skolan en nattsvart decembermorgon? Ingen! 

Men det är väl kommunen som är orsaken, inte skolan?

• Anonym (Amanda)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-10-15 17:19:37 följande:

Rektor ska väl gissningsvis prata med läraren i fråga innan du kan få ett svar. Uppfatera gärna hur det går! Jag sitter här och är så arg på den där läraren å era vägnar... 

Är det en friskola eller en kommunal skola? 

Jag säger till när jag vet mer!

Det är en kommunal skola. Vi ville inte ha vårt barn där, men alla andra högstadium inom rimligt avstånd var fulla.

• Anonym (Amanda)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-16 10:30:11 följande:
    Vad fan har du för problem? Så jävla okänslig o hård
    usch för dig

Poängen är att det rent krasst är föräldrarnas ansvar att få barnen till skolan. Om du av någon anledning inte kan det så är det kommunen du måste prata med. Det är inte skolan som bestämmer vem som får skolskjuts.

De har sina regler, men jag vet fall där det gjorts undantag. Ring kommunen och prata med dem.

• Anonym (Amanda)
    Anonym (K) skrev 2022-10-16 17:46:13 följande:
    Ja det har de. Man kan så klart tycka att man kan vara lite human men skolan har mandat att hålla kvar eleverna efter lektionstid, oavsett vilken förklaring föräldrarna har till varför man inte borde det. Hade ts hört av sig innan så kaaaanske (eller så hade de sagt nej ändå) men har man påbörjat kvarsittningen så kan jag tänka mig att de ville slutföra den också.
    Xlr8 skrev 2022-10-16 17:24:58 följande:
    Nu ska jag vara väldigt omanlig.. 
    -Det var något jag inte visste.
    Men pluspoäng iaf för att du erkänner det :)

Och hur skulle jag kunna veta det innan när de inte hörde av sig?
    Helt sinnessjukt om det är så att de får hålla barn ifrån läkartider.

Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?