• Anonym (Amanda)

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Tänk dig att du väntar i bilen utanför ditt barns högstadium. Barnet har en viktig läkartid. 

När det gått ca tjugo minuter försöker du ringa barners mobil, men den är avstängd, så du ringer skolan. Först då blir du informerad att barnet hålls kvar, aka kvarsittning.
    Du säger att ni inte kan missa läkartiden, men skolan ignorerar det och säger att det är si och så lång tid kvar.

Du ringer då läkarmottagningen och berättar. De bokar om tiden över en månad framåt. 

Några dagar senare får du en faktura för den sena avbokningen.

Får det verkligen gå till såhär?

• Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?
  • Anonym (tvärt om)
    Anonym (oklart) skrev 2022-10-12 11:39:19 följande:

Normalt sett så behöver väl inte en förälder veta om ett högstadiebarn blir sen från skolan. Så varför skulle skolan ens fundera på att kontakta någon?

Har barnet tydligt sagt till läraren i fråga att hen har en läkartid och att föräldern sitter utanför och väntar?

Jag förstår inte varför du dribblar med att ringa, det är väl bara att gå in och hämta barnet... 

På mina barns skola åker närmare 90% skolbuss då det är ett landsbygdsområde, så det är högst relevant att veta om barnen kommer hem eller inte. Att åka och hämta kan ju ta några timmar om man är på jobbet och inte kan komma ifrån eller så.
  • mari123
    Egon den stora skrev 2022-10-12 17:56:49 följande:
    Står i kallelsen. Brukar väl vara normal avgift utan subvention för barn typ? Alltså som en vuxen fått betala, men dessutom har man ju ofta tagit ledigt och fixat en massa annat runt om. 
    Ja att man tagit ledigt och hela den biten får man stå för själv förstås MEN jag fattar inte att man ska betala för ett uteblivet besök som inte kostar ngt. Men det är väl nya tider. MÄRKLIGA tider om man frågar mig.
  • Egon den stora
    mari123 skrev 2022-10-12 18:05:11 följande:
    Ja att man tagit ledigt och hela den biten får man stå för själv förstås MEN jag fattar inte att man ska betala för ett uteblivet besök som inte kostar ngt. Men det är väl nya tider. MÄRKLIGA tider om man frågar mig.
    Så har det alltid varit, alla besök på tandläkare eller läkare eller vad som helst, Tiden kostar ju, men barn blir sponsrade. Kommer man inte får man stå för full avgift. Ser inte det konstiga i det, annars skulle det säkert bli så att en viss typ av människor bara struntar i att komma i stället för att avboka och landstinget får stå för kostnaden. 
  • Anonym (ty)
    Skojar du?? KOSTAR gör det givetvis. Betalas via skatten. 
  • mari123
    Anonym (ty) skrev 2022-10-12 18:11:28 följande:
    Skojar du?? KOSTAR gör det givetvis. Betalas via skatten. 
    Jo jag har noterat det särskilt men är det vad vi talar om här?
  • Anonym (Lila)
    mari123 skrev 2022-10-12 18:16:12 följande:
    Jo jag har noterat det särskilt men är det vad vi talar om här?
    Tror du att läkare och annan personal jobbar gratis för att det är ett barn som har tiden? NÅGON betalar alltid.
  • Anonym (Olika)
    Tycker inte det är det minsta märkligt … det är väl ganska SJÄLVKLART att man får betala en avgift om man uteblir från en bokad tid även om besöket är gratis… läkaren / sjuksköterskan/ tandläkaren har ju avsatt tid till detta besök…om du avbokade/ ombokade i tid kunde någon annan fått den tiden alla annat är slöseri med våra gemensamma resurser .. om det inte kostar något så är det ännu fler som bara struntar i att om/ avboka planerade besök 

Sen  i TS fall så tycker jag att skolan eller rättare sagt det stolpskott till lärare som inte kollar av med föräldern  om det stämmer om barnet hävdar att det har en läkartid  och därför inte kan ha kvarsittning just idag , borde betala den avgift TS i det här fallet åker på att betala…
  • Anonym (M)

Skicka en faktura till skolan. Fruktansvärt slöseri med samhällsresurser och du ska inte stå för kostnaden för uteblivet besök. 

• mari123
    Egon den stora skrev 2022-10-12 18:07:21 följande:
    Så har det alltid varit, alla besök på tandläkare eller läkare eller vad som helst, Tiden kostar ju, men barn blir sponsrade. Kommer man inte får man stå för full avgift. Ser inte det konstiga i det, annars skulle det säkert bli så att en viss typ av människor bara struntar i att komma i stället för att avboka och landstinget får stå för kostnaden. 
    Okej! Ja vi har väl aldrig uteblivit! Aldrig behövt betala för gratis besök.
  • Anonym (hon den där)
    Det är givetvis för att folk inte ska begära tider på flera VC för att ta en tid som passar bäst med deras jobb/liv/barn osv och sen skita i att höra av sig till de andra.

För så går det till nuförtiden ser du, och det är många besök som folk inte dyker upp på, och det är vi alla som betalar skatt för detta. Därför får de betala en patientavgift, för att det inte ska vara helt gratis att bete sig som en skitstövel och ta upp plats för alla andra.
Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?