• Anonym (Amanda)

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Tänk dig att du väntar i bilen utanför ditt barns högstadium. Barnet har en viktig läkartid. 

När det gått ca tjugo minuter försöker du ringa barners mobil, men den är avstängd, så du ringer skolan. Först då blir du informerad att barnet hålls kvar, aka kvarsittning.
    Du säger att ni inte kan missa läkartiden, men skolan ignorerar det och säger att det är si och så lång tid kvar.

Du ringer då läkarmottagningen och berättar. De bokar om tiden över en månad framåt. 

Några dagar senare får du en faktura för den sena avbokningen.

Får det verkligen gå till såhär?

• Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?
  • Anonym (....)
    Spucks skrev 2022-10-12 11:08:41 följande:
    Okej, detta hade jag blivit väldig arg över. Oavsett om man har något planerad eller inte tycker jag att man måste få möjlighet att ge besked om man måste stanna längre ön förväntat (på skolan, jobbet eller var som helst), så folk som väntar en inte blir orolig.
    Anonym (Amanda) skrev 2022-10-12 10:38:09 följande:

Jag tycker dock att det egentligen kvittar vad som var orsaken till kvarsittningen. En viktig läkartid måste få prio. De kunde ha flyttat kvarsittningen till nästa dag.

Jo, jag tycker det är väldig relevant vad orsaken var, för det är ju relevant om det är barnets eget fel eller inte. I ditt fall håller jag med att skolan absolut gjort fel. Inte för att de följer skolans regler, utan för att den ansvariga läraren tydligen hade sin egen definition av energidryck. Om förbjudet gäller engeridryck har ditt barn inte gjort något fel, för en sportsdryck är ingen energidryck.
    Tekniskt sätt så är sportdryck samma som energidryck, då poängen med dryckerna är samma. De ger båda energi.
  • Anonym (....)
    mari123 skrev 2022-10-12 17:32:40 följande:

Jag trodde besök hos läkare var "gratis" (skattsedeln) för barn! Man går ju till MVC upprepade gånger och det kostar ju inget. T om tandläkarbesök är ju "gratis".

Det är inte gratis om man missar eller avbokar för sent. Då får man betala för besöket. 
  • Anonym (....)
    mari123 skrev 2022-10-12 18:05:11 följande:
    Ja att man tagit ledigt och hela den biten får man stå för själv förstås MEN jag fattar inte att man ska betala för ett uteblivet besök som inte kostar ngt. Men det är väl nya tider. MÄRKLIGA tider om man frågar mig.
    Det har alltid varit så. Är absolut inga nya tider eller märkliga tider. 
  • Anonym (....)
    mari123 skrev 2022-10-12 19:53:43 följande:
    OCH förekommer "kvarsittning" i den moderna skolan 2022? Fanns inte ens när jag gick i skolan och jag gick ut 1970.
    Bara för att du aldrig fick kvarsittning så har det alltid funnits former av kvarsittning, även på 70-talet. 
  • Anonym (Dr)
    Marie7 skrev 2022-10-12 19:46:49 följande:

Vad är det för konstig skola??! Självfallet bör ett viktigt läkarbesök för barnet gå före en kvarsittning. En löjlig sådan måste jag säga. Vad händer om något värre händer? Tex mobbing. Som andra nämt tycker jag du ska maila el ringa rektorn. Lyssnar inte hen så gå till huvudman. Alltså kommunen skolan ligger i. Sen ringer du läkare stället och förklarar situationen och ber de snällt skriva av räkningen.

För mobbning får de inget straff alls
  • Egon den stora
    Anonym (Dr) skrev 2022-10-13 06:29:03 följande:
    För mobbning får de inget straff alls
    Jo visst kan dom hållas kvar om det skett någon form av kränkande behandling.  Då är det ju dessutom mer motiverat till skillnad från en dricka. 
    Men det skulle vara intressant att höra fortsättningen i detta fall. 
  • Anonym (Mamman)

Skitkonstigt och upprörande. Skolan har alltså medvetet hindrat barnet från att få vård??!! Jag hade skrivit ett sakligt mejl till rektor och krävt få veta vilka åtgärder de sedan vidtagit (Ändrade rutiner, tillsägning av ansvarig etc). 

Att ha kvarsittning för en sportdryck låter också helt hysteriskt. Är det någon konstig friskola eller vad rör det sig om? 

Är det ens koffein eller liknande i den aktuella drickan? 

• Anonym (Mamman)

Och som en del andra trodde jag att kvarsittning var något som dog ut på 60-talet. Det fanns inte när jag växte upp och förekommer vad jag vet inte på mina barns skola heller. Samtal för att reda ut bråk är en sak, men straff i form av frihetsberövande - är det ens lagligt? Känns ungefär lika smart som skamvrå. 

• Egon den stora
    Anonym (Mamman) skrev 2022-10-13 07:54:07 följande:

Och som en del andra trodde jag att kvarsittning var något som dog ut på 60-talet. Det fanns inte när jag växte upp och förekommer vad jag vet inte på mina barns skola heller. Samtal för att reda ut bråk är en sak, men straff i form av frihetsberövande - är det ens lagligt? Känns ungefär lika smart som skamvrå. 

Intressant fråga om man hård drar det. 
    Vi hade kvarsittning på 90 talet och jag kan väl säga att dom som har mest kvarsittning inte blev mer sugna på skolan direkt utan snarare så att dom skolkade mer och mer. 
    På mina barns skola finns det också kvarsittning, men det är vid sen ankomst för att ta igen missad tid. Då informeras man ju givetvis först och det sker på håltimmar. Man kan ju inte göra så att barn missar bussen eller läkartid eller annat. 
    I ts fall skulle det vara intressant att veta vem som tar ansvaret om man bara håller kvar ett barn så att denne missar bussen och föräldrarna kanske har yrken som gör att man inte kan hämta. 
    Vi har grannar som båda är chaufförer tex och ofta kommer hem sent på kvällen. 
    Skall barnet då antingen sitta kvar till sen kväll, eller börja gå två mil längs med en väldigt trafikerad landsväg med den olyckrisk som finns? 
    Skulle vara kul om en lärare kunde svara på tankegången. 
  • Anonym (D)

Kan förstå kvarsittning om det görs på ett vettigt sätt, däremot är det ju orimligt att läkartider eller skolbussar missas.

Sedan är det ju intressant varför skolan jämställer sportdryck med energidryck. Är även läsk och saft förbjudet? Är kaffe förbjudet? Salt?

Roade mig med att jämföra innehållsförteckningar på t.ex. Nocco och Gatorade, och den stora skillnaden verkar vara att Nocco innehåller koffein. 

Om koffeinet är problemet borde ju eleverna även förbjudas att dricka kaffe. Är det kombinationen koffein, socker och salt borde kaffe med socker och salta tilltugg vara förbjudna...

Förstår att skolan inte vill ha barn som är uppvarvade av koffein och socker, men så länge de inte förbjuder salt och socker blir det ologiskt att förbjuda sportdryck...

På mina barns skolor gäller generellt att de inte ska ha med saft och godis, och då blir det genast logiskt att man inte får ha med sig sportdryck.

Är det energidrycker med koffein och inte drycker med socker som är förbjudna  på Ts barns skola borde läraren som hällde ut barnets sportdryck få som hemuppgift att göra en skriftlig jämförelse av innehållsförteckningen mellan sportdrycker och energidrycker så hen lär sig skillnaden, och faktiskt kompensera Ts familj för såväl patientaviften som Ts tid, barnets tid och kostnaden för den uthällda sportdrycken. 

Det kan ju inte vara rimligt att bara barnen ska ha konsekvenser för felaktigt betende, även lärarna borde ju få lära sig att det har konsekvener att agera felaktigt

Hmm, funderar faktiskt på om lärarens beteende skulle kunna ses som egenmäktigt förfarande och även som tjänstefel. Kan faktiskt vara värt att nämna för skolan. 

Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?