Anonym (Mamman) skrev 2022-10-13 07:54:07 följande:
Och som en del andra trodde jag att kvarsittning var något som dog ut på 60-talet. Det fanns inte när jag växte upp och förekommer vad jag vet inte på mina barns skola heller. Samtal för att reda ut bråk är en sak, men straff i form av frihetsberövande - är det ens lagligt? Känns ungefär lika smart som skamvrå.
Intressant fråga om man hård drar det.
Vi hade kvarsittning på 90 talet och jag kan väl säga att dom som har mest kvarsittning inte blev mer sugna på skolan direkt utan snarare så att dom skolkade mer och mer.
På mina barns skola finns det också kvarsittning, men det är vid sen ankomst för att ta igen missad tid. Då informeras man ju givetvis först och det sker på håltimmar. Man kan ju inte göra så att barn missar bussen eller läkartid eller annat.
I ts fall skulle det vara intressant att veta vem som tar ansvaret om man bara håller kvar ett barn så att denne missar bussen och föräldrarna kanske har yrken som gör att man inte kan hämta.
Vi har grannar som båda är chaufförer tex och ofta kommer hem sent på kvällen.
Skall barnet då antingen sitta kvar till sen kväll, eller börja gå två mil längs med en väldigt trafikerad landsväg med den olyckrisk som finns?
Skulle vara kul om en lärare kunde svara på tankegången.