• Anonym (....)

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Spucks skrev 2022-10-12 11:08:41 följande:
    Okej, detta hade jag blivit väldig arg över. Oavsett om man har något planerad eller inte tycker jag att man måste få möjlighet att ge besked om man måste stanna längre ön förväntat (på skolan, jobbet eller var som helst), så folk som väntar en inte blir orolig.
    Anonym (Amanda) skrev 2022-10-12 10:38:09 följande:

Jag tycker dock att det egentligen kvittar vad som var orsaken till kvarsittningen. En viktig läkartid måste få prio. De kunde ha flyttat kvarsittningen till nästa dag.

Jo, jag tycker det är väldig relevant vad orsaken var, för det är ju relevant om det är barnets eget fel eller inte. I ditt fall håller jag med att skolan absolut gjort fel. Inte för att de följer skolans regler, utan för att den ansvariga läraren tydligen hade sin egen definition av energidryck. Om förbjudet gäller engeridryck har ditt barn inte gjort något fel, för en sportsdryck är ingen energidryck.
    Tekniskt sätt så är sportdryck samma som energidryck, då poängen med dryckerna är samma. De ger båda energi.
  • Anonym (....)
    mari123 skrev 2022-10-12 17:32:40 följande:

Jag trodde besök hos läkare var "gratis" (skattsedeln) för barn! Man går ju till MVC upprepade gånger och det kostar ju inget. T om tandläkarbesök är ju "gratis".

Det är inte gratis om man missar eller avbokar för sent. Då får man betala för besöket. 
  • Anonym (....)
    mari123 skrev 2022-10-12 18:05:11 följande:
    Ja att man tagit ledigt och hela den biten får man stå för själv förstås MEN jag fattar inte att man ska betala för ett uteblivet besök som inte kostar ngt. Men det är väl nya tider. MÄRKLIGA tider om man frågar mig.
    Det har alltid varit så. Är absolut inga nya tider eller märkliga tider. 
  • Anonym (....)
    mari123 skrev 2022-10-12 19:53:43 följande:
    OCH förekommer "kvarsittning" i den moderna skolan 2022? Fanns inte ens när jag gick i skolan och jag gick ut 1970.
    Bara för att du aldrig fick kvarsittning så har det alltid funnits former av kvarsittning, även på 70-talet. 
  • Anonym (....)

Ts: Ångest av vad? Hen får väl sköta sig i fortsättningen så det inte blir mer kvarsittning. 

Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?