• Anonym (Amanda)

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Tänk dig att du väntar i bilen utanför ditt barns högstadium. Barnet har en viktig läkartid. 

När det gått ca tjugo minuter försöker du ringa barners mobil, men den är avstängd, så du ringer skolan. Först då blir du informerad att barnet hålls kvar, aka kvarsittning.
    Du säger att ni inte kan missa läkartiden, men skolan ignorerar det och säger att det är si och så lång tid kvar.

Du ringer då läkarmottagningen och berättar. De bokar om tiden över en månad framåt. 

Några dagar senare får du en faktura för den sena avbokningen.

Får det verkligen gå till såhär?

• Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?
  • Anonym (Malin)
    Lönnsirap skrev 2022-10-12 16:20:54 följande:
    I min värld är det fullständigt rimligt att gå in på skolan och försöka hämta barnet om något sådant hänt. Det är orimligt att prata med en annan orimlig vuxen per telefon och avboka tiden innan man gjort än mer för att undvika en missad tid.

I min värld så prioriterar man att försöka och kontaktar omedelbart rektor vid den här typen av knas. Enskilda medarbetare som tycker att kvarsittning istället för läkarebesök kan behöva ledning.
    Alltså det är inte lätt att få tag i personer som rektor bara sådär. Inte heller lärare går oftast att nå under skoltid (förståeligt iofs) sedan mobilförbud (bra såklart) men kan trassla till när de är inlåsta som på våra barns högstadie.
    Man har ju kanske inte timmar av tid heller innan planerat besök under eller strax efter skolslut. 
    Inte så lätt att veta heller vart de har varenda lektion på en stor skola. 
    Mycket märkligt hur man kan tvinga ett barn till kvarsittning mot läkartiden. De borde skjutit på kvarsittningen. Herregud. Vilken nöt. 
  • Anonym

Det allvarliga var att skolan hindrade eleven från att gå till läkaren. DEt hade jag anmält till Skolinspektionen

• Anonym (Hämta)

I stället för att ringa skolan hade jag gått in och hämtat mitt barn 

• mari123

Jag trodde besök hos läkare var "gratis" (skattsedeln) för barn! Man går ju till MVC upprepade gånger och det kostar ju inget. T om tandläkarbesök är ju "gratis".

• mari123
    mari123 skrev 2022-10-12 17:32:40 följande:

Jag trodde besök hos läkare var "gratis" (skattsedeln) för barn! Man går ju till MVC upprepade gånger och det kostar ju inget. T om tandläkarbesök är ju "gratis".

*BVC
  • Anonym (Olika)
    mari123 skrev 2022-10-12 17:32:40 följande:
    Läkarbesök är gratis…men uteblir du/ sen avbokning kan du ändå få betala en avgift 
  • mari123
    Anonym (Olika) skrev 2022-10-12 17:42:17 följande:
    Läkarbesök är gratis?men uteblir du/ sen avbokning kan du ändå få betala en avgift 
    Okej! Så hur mkt får man betala om det inte kostar ngt in the first place?
  • Egon den stora

Läkartid kan ju vara extremt svårt att få och ofta tar man ju ledigt och så vidare, sen måste allt göras om.
    Jag hade givetvis gått in och krävt att få ut ungen så att läkartiden kan hållas.  Kvarsittning skall ordnas under organiserade former och meddelas innan.
    Vad händer om barnet hålls kvar och sedan missar bussen när föräldrarna kanske jobbar sent och inte bara kan hämta? Ska dom gå hem ett par mil på landsväg i Så fall?   
    Ta ett ordentligt snack med rektorn om det hela. 

• Egon den stora
    mari123 skrev 2022-10-12 17:46:48 följande:
    Okej! Så hur mkt får man betala om det inte kostar ngt in the first place?
    Står i kallelsen. Brukar väl vara normal avgift utan subvention för barn typ? Alltså som en vuxen fått betala, men dessutom har man ju ofta tagit ledigt och fixat en massa annat runt om. 
  • Egon den stora
    Citronella skrev 2022-10-12 14:47:24 följande:
    För att ts inte visste var barnet var. När jag gick i högstadiet fanns det säkert 40 klassrum, kvarsittning kunde man också få i ett materialrum eller ett lärarrum också. Det är inte möjligt att genomsöka hela skolan.  
    Tur att det inte var jag. Jag hade tvingat någon på expeditionen att ta reda på var ungen var och sedan löst eventuella problem sedan. Har jag fixat med en läkartid som tar lång tid att få och sedan åkt långt och tagit ledigt för att hämta barnet, så skall barnet med till läkaren. punkt slut.  Kvarsittning skall meddelas innan. Det finns ju massa föräldrar som plockar upp sina barn vid busshållplatser och direkt på skolan efter jobbet eller liknande, så man kan ju liksom inte bara hålla kvar någon på det sättet.
Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?