• Anonym (Olika)

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

mari123 skrev 2022-10-12 17:32:40 följande:
    Jag trodde besök hos läkare var "gratis" (skattsedeln) för barn! Man går ju till MVC upprepade gånger och det kostar ju inget. T om tandläkarbesök är ju "gratis".
    Läkarbesök är gratis…men uteblir du/ sen avbokning kan du ändå få betala en avgift 
  • Anonym (Olika)
    mari123 skrev 2022-10-12 18:05:11 följande:
    Ja att man tagit ledigt och hela den biten får man stå för själv förstås MEN jag fattar inte att man ska betala för ett uteblivet besök som inte kostar ngt. Men det är väl nya tider. MÄRKLIGA tider om man frågar mig.
    Tycker inte det är det minsta märkligt … det är väl ganska SJÄLVKLART att man får betala en avgift om man uteblir från en bokad tid även om besöket är gratis… läkaren / sjuksköterskan/ tandläkaren har ju avsatt tid till detta besök…om du avbokade/ ombokade i tid kunde någon annan fått den tiden alla annat är slöseri med våra gemensamma resurser .. om det inte kostar något så är det ännu fler som bara struntar i att om/ avboka planerade besök 

Sen  i TS fall så tycker jag att skolan eller rättare sagt det stolpskott till lärare som inte kollar av med föräldern  om det stämmer om barnet hävdar att det har en läkartid  och därför inte kan ha kvarsittning just idag , borde betala den avgift TS i det här fallet åker på att betala…
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 16:47:40 följande:

Jo det är skolplikt o barn borde ha skjuts till skolan. Vilken unge går 4 km till skolan en nattsvart decembermorgon? Ingen! 

Beroende på barnets ålder och hur trafikerad väg det är så ..ja..du kan få gå 4 km antingen till skolan eller till en busshållplats  där en buss hämtar upp dig för att ta dig till skolan om du går på högstadiet.. går du på gymnasiet är ofta gränsen 6 km ..upp till 6:e klass är det ofta 2 km som gäller.
    sen om vägen bedöms som trafikfarlig - räcker inte med att det är en landsväg utan krävs tex mycket tung trafik på en landsväg så kan du vara berättigad skolskjuts trots att sträckan understiger de gränser kommunen satt .
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 19:29:52 följande:

Men är de ingen som håller med om att reglerna är galna??vilken unge går upp till en MIL om dagen? 

spöregn, 25- grader ?? 

Precis som anonym mamman skrev..man ser till att barnen / ungdomarna har vettiga kläder och reflexväst o cykelhjälm ( under sommarhalvåret) man skjutsar när man kan.   Det är också långt ifrån säkert  om man bor på landet att det finns en buss det funkar att åka med till skolan så alternativet att själv köpa ett busskort till barnen om man tycker det är för långt att gå/ cykla 2-6 km eller vad kommunen nu satt för gränser .. 

Du som förälder har valt var ni bor och vad du jobbar med och därmed även valt barnens skolväg rent krasst är det ditt ansvar att se till att barnen kommer till skolan om du valt att bo närmare skolan än vad kommunen anser vara en orimlig skolväg så är det ditt ansvar att se till att barnen kommer dit på ett säkert sätt.
    kommunen kan också använda dessa avstånd när de planerar de olika anvisade påstigningsplatserna …så även om du bor 1 mil eller mer från skolan kan du ha en gångväg på 2-6 km till skolbussen

De yngre barnen gå som regel på fritids.. är du över fritidåldern så JA då ska du kunna gå 2-6 km även om det spöregnar eller är minusgrader…inte i de moderiktigaste kläderna..men med bra vattentäta skor/ gummistövlar , mössa, vantar ,termobyxor,vinterjacka etc så funkar det…
    sen har man råd o möjlighet tar man moppekort o kör moppe eller EPA till skolan/ påstigningsplatsen så fort man har åldern inne ..
    mina egna tonåringar går / cyklar/ tar moppen  5 km till närmsta busshållplats där de tar bussen in till stan..då de går på gymnasiet nu så finns inte längre alternativet skolbuss utan det är landsvägsbussarna som gäller…så oavsett om de börjar kl 8 eller kl 10 så går bussen 6.30… o bussen hem går oavsett när de slutar ,kl 16….busskort får de från skolan o det går att köpa till fritidskort…men eftersom det i princip inte går några bussar efter skoltid …med rimlig restid och rimlig tid hem ( jag anser inte att det är rimligt att komma  hem vid 22.30 en vanlig skoldag ) så är det ingen idé.. kan inte jag hämta dem så kan de inte göra vad det nu är efter skoltid 
    under högstadiet hade de samma påstigningsplats o därmed samma skolväg,enda skillnaden då var att det var skolbuss i stället för linjebuss o att den då,var avpassad efter skolans tider..

Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?