• mari123

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Jag trodde besök hos läkare var "gratis" (skattsedeln) för barn! Man går ju till MVC upprepade gånger och det kostar ju inget. T om tandläkarbesök är ju "gratis".

• mari123
    mari123 skrev 2022-10-12 17:32:40 följande:

Jag trodde besök hos läkare var "gratis" (skattsedeln) för barn! Man går ju till MVC upprepade gånger och det kostar ju inget. T om tandläkarbesök är ju "gratis".

*BVC
  • mari123
    Anonym (Olika) skrev 2022-10-12 17:42:17 följande:
    Läkarbesök är gratis?men uteblir du/ sen avbokning kan du ändå få betala en avgift 
    Okej! Så hur mkt får man betala om det inte kostar ngt in the first place?
  • mari123
    Egon den stora skrev 2022-10-12 17:56:49 följande:
    Står i kallelsen. Brukar väl vara normal avgift utan subvention för barn typ? Alltså som en vuxen fått betala, men dessutom har man ju ofta tagit ledigt och fixat en massa annat runt om. 
    Ja att man tagit ledigt och hela den biten får man stå för själv förstås MEN jag fattar inte att man ska betala för ett uteblivet besök som inte kostar ngt. Men det är väl nya tider. MÄRKLIGA tider om man frågar mig.
  • mari123
    Anonym (ty) skrev 2022-10-12 18:11:28 följande:
    Skojar du?? KOSTAR gör det givetvis. Betalas via skatten. 
    Jo jag har noterat det särskilt men är det vad vi talar om här?
  • mari123
    Egon den stora skrev 2022-10-12 18:07:21 följande:
    Så har det alltid varit, alla besök på tandläkare eller läkare eller vad som helst, Tiden kostar ju, men barn blir sponsrade. Kommer man inte får man stå för full avgift. Ser inte det konstiga i det, annars skulle det säkert bli så att en viss typ av människor bara struntar i att komma i stället för att avboka och landstinget får stå för kostnaden. 
    Okej! Ja vi har väl aldrig uteblivit! Aldrig behövt betala för gratis besök.
  • mari123
    Marie7 skrev 2022-10-12 19:46:49 följande:

Vad är det för konstig skola??! Självfallet bör ett viktigt läkarbesök för barnet gå före en kvarsittning. En löjlig sådan måste jag säga. Vad händer om något värre händer? Tex mobbing. Som andra nämt tycker jag du ska maila el ringa rektorn. Lyssnar inte hen så gå till huvudman. Alltså kommunen skolan ligger i. Sen ringer du läkare stället och förklarar situationen och ber de snällt skriva av räkningen.

OCH förekommer "kvarsittning" i den moderna skolan 2022? Fanns inte ens när jag gick i skolan och jag gick ut 1970.
Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?