• Anonym (Mamma)

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Har inte läst tråden, bara TS

Skolan orsakar mig utgift på ca 500kr/månad för att mitt barn inte få skolskjuts 
    tydligen ska barn kunna gå 4 km enkel väg utan gångvägar, belysning osv. På landsbygden 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (K) skrev 2022-10-15 16:17:22 följande:
    Ja? Det beror inte på belysningen utan på avståndet.
    Jag fattar de men en del ställen är olämpligare att gå än andra
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (K) skrev 2022-10-15 16:26:22 följande:
    Ok, så om du fattar det så förstår jag inte hur det är skolans fel....? Det är inte de som aktivt orsakar er kostnader, ni råkar bo för långt bort och vägen till skolan råkar vara olämplig. Då blir det så.

Jo det är skolplikt o barn borde ha skjuts till skolan. Vilken unge går 4 km till skolan en nattsvart decembermorgon? Ingen! 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (K) skrev 2022-10-15 17:10:49 följande:
    Borde och borde, någonstans måste man dra en gräns och tydligen drar kommunen gränsen längre bort än 4 km oavsett andra omständigheter. Man kan lika gärna säga att ni får skylla er själva som inte bor närmare skolan....
    Nja det borde inte finnas nån gräns alls. Låt barnen hoppa på bussen bara som ändå går förbi?.
    Hur svårt kan de vara?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (K) skrev 2022-10-15 17:31:12 följande:
    Det var du som sa att barn borde ha skjuts till skolan. Ska kommunen betala skolskjuts för barn som bor 100 meter bort också? Var går gränsen? Det måste så klart finnas en gräns. Alla gör olika. I min kommun finns tre olika avstånd beroende på hur gamla barnen är, 2-5 km som man förväntar sig att de kan ta sig på egen hand. Det finns garanterat en tanke bakom varför man satt en viss gräns, min gissning är att de ser att de allra flesta bor inom en viss radie, så när du säger "hur svårt kan det vara" så handlar det nog både om tid och resurser. Elevunderlaget kan skilja sig från ett år till ett annat men man utgår från ett medelläge någonstans. Om du är missnöjd kan du lämna in ett medborgarförslag om att barn ska få skolskjuts även om de bor på ert avstånd. Relevant är också att fråga hur gammalt ditt barn är? Om hen går på lågstadiet förstår jag att det känns lite långt, annars borde man kunna ta sig en viss sträcka själv.
    Eftersom det är en allmän buss som alltid går förbi så borde de inte vara svårt att låta barn hoppa på
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (K) skrev 2022-10-15 17:38:19 följande:
    Som sagt, det handlar om tid och resurser. Om det är en allmän buss kan det hända att tidtabeller måste göras om, vilket kan påverka väldigt många andra människor. Jag förstår dock fortfarande inte vitsen med att bli så upprörd över något som är enkla fakta: skjuts får man om man bor längre bort än ni gör, det är bara så.

Vad är de du inte förstår? Tidtabellen behöver inte göras om för Att min unge ska få hoppa på. Alla andra skolbarn sitter ju redan där. 

tråden handlade väl om skolan får orsaka utgifter för föräldrar. Och ja de verkar som om dom får de

• Anonym (Mamma)
    Anonym (K) skrev 2022-10-15 18:05:44 följande:
    Jag pratar om de som ska åka med bussen efter att ungarna hoppat av. Om det är en allmän buss som du säger så har den ju andra stationer att åka till efter att ha stannat till vid skolan.

Kort sagt nej, det får skolan inte, utom små summor som uppstår vid enstaka tillfällen. Finns mycket att läsa om det online. Däremot är ts situation inte så svart-vit eftersom det rör sig om saker utanför skolans aktiviteter, men ändå en kostnad som uppstått pga skolans agerande. Jag tror tyvärr inte de kommer att få ersättning för den missade läkartiden. På samma sätt har din situation inte heller med skollagen att göra, det är inte skolan som orsakar er utgifter, det är faktiskt inte kommunen heller. Ni har valt att bosätta er utanför gränsen för skolskjuts så hur kan det vara deras fel?
    Jaja? bussen går förbi här o skolbarn åker. skillnaden är att jag betala för mitt barn
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Olika) skrev 2022-10-15 19:11:44 följande:
    Beroende på barnets ålder och hur trafikerad väg det är så ..ja..du kan få gå 4 km antingen till skolan eller till en busshållplats  där en buss hämtar upp dig för att ta dig till skolan om du går på högstadiet.. går du på gymnasiet är ofta gränsen 6 km ..upp till 6:e klass är det ofta 2 km som gäller.
    sen om vägen bedöms som trafikfarlig - räcker inte med att det är en landsväg utan krävs tex mycket tung trafik på en landsväg så kan du vara berättigad skolskjuts trots att sträckan understiger de gränser kommunen satt .

Men är de ingen som håller med om att reglerna är galna??vilken unge går upp till en MIL om dagen? 

spöregn, 25- grader ?? 

• Anonym (Mamma)

Herregud! 

vad är ni för okänsliga morsor.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-10-16 07:17:07 följande:

De flesta föräldrar jag känner hjälper sina barn att ta sig till skolan på ett trevligt och säkert sätt. Vårt barn kommer om ett par år få 3,5 km till skolan. Det är en självklarhet för oss att då se till att hon har en bra cykel, bra kläder och om vintern ett busskort (som vi föräldrar betalar). 

Men än så länge följer vi barnen till skolan (yngsta är 7). Att få barnen till skolan är vårt ansvar som föräldrar.  

Ja så klart. Men det är lite svårare om man jobbar, börjar tidigt o är ensamstående 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-10-16 10:18:00 följande:

Jo, det förstår jag. Men det är varken skolan eller kommunen som valt yrke åt dig eller orsakat ditt civilstånd. 

Vad fan har du för problem? Så jävla okänslig o hård
    usch för dig
Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?