Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Skitkonstigt och upprörande. Skolan har alltså medvetet hindrat barnet från att få vård??!! Jag hade skrivit ett sakligt mejl till rektor och krävt få veta vilka åtgärder de sedan vidtagit (Ändrade rutiner, tillsägning av ansvarig etc). 

Att ha kvarsittning för en sportdryck låter också helt hysteriskt. Är det någon konstig friskola eller vad rör det sig om? 

Är det ens koffein eller liknande i den aktuella drickan? 

• Anonym (Mamman)

Och som en del andra trodde jag att kvarsittning var något som dog ut på 60-talet. Det fanns inte när jag växte upp och förekommer vad jag vet inte på mina barns skola heller. Samtal för att reda ut bråk är en sak, men straff i form av frihetsberövande - är det ens lagligt? Känns ungefär lika smart som skamvrå. 

• Anonym (Mamman)
    Egon den stora skrev 2022-10-15 07:56:28 följande:
    Ja, framförallt av det bristande stödet från föräldern i detta sammanhanget.  Först vänta i hela 20 minuter utan att göra något, och sedan inte ens gå in på expeditionen och kräva att få veta var ungen är.  Dessutom efteråt bara skicka ett mail till rektorn och hoppas att denne skall svara någon gång.  Det hade mitt barn med autism fått panik över.  
    Hade hon använt dom där 20 minuterna till något så hade ju läkartiden förmodligen inte missats från början. 
    Jag tror att TS, precis som de flesta föräldrar, gjorde så gott hen kunde. Varför i hela friden skulle hen inte? I stress tar vi inte alltid de beslut som eftertankens kranka blekhet lätt ser var det optimala. Tänk också på att personlighet går i arv och vi vet inte om kommunikation öga mot öga är TS starkaste sida. Och hur vet du att TS inte kommer att driva frågan vidare? 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Asdf) skrev 2022-10-15 08:26:22 följande:
    Uppenbarligen inte eftersom han/hon bryter mot reglerna och får kvarsittning. Givetvis är det ditt barn som orsakat det missade läkarbesöket och inte skolan, lägg ansvaret där det hör hemma. Dra av pengarna för läkarbesöket från barnets konto så det svider så kanske du slipper liknande situationer i fortsättningen. Om det är Powerade barnet köpt så är rekommenderad åldersgräns på den 15 år.
    Powerade är inte en energidryck utan en sportdryck. Den innehåller inte koffein och har ingen åldersgräns. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Amanda) skrev 2022-10-15 10:31:57 följande:

Jag har gjort det och fick ett kort svar om att hen ska återkomma.

Och jag motsätter mig kvarsittningen i det här fallet. Den var helt fel på flera plan.

Rektor ska väl gissningsvis prata med läraren i fråga innan du kan få ett svar. Uppfatera gärna hur det går! Jag sitter här och är så arg på den där läraren å era vägnar... 

Är det en friskola eller en kommunal skola? 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 19:29:52 följande:

Men är de ingen som håller med om att reglerna är galna??vilken unge går upp till en MIL om dagen? 

spöregn, 25- grader ?? 

De flesta föräldrar jag känner hjälper sina barn att ta sig till skolan på ett trevligt och säkert sätt. Vårt barn kommer om ett par år få 3,5 km till skolan. Det är en självklarhet för oss att då se till att hon har en bra cykel, bra kläder och om vintern ett busskort (som vi föräldrar betalar). 

Men än så länge följer vi barnen till skolan (yngsta är 7). Att få barnen till skolan är vårt ansvar som föräldrar.  

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-16 09:52:03 följande:
    Ja så klart. Men det är lite svårare om man jobbar, börjar tidigt o är ensamstående 

Jo, det förstår jag. Men det är varken skolan eller kommunen som valt yrke åt dig eller orsakat ditt civilstånd. 

• Anonym (Mamman)

Hur går det? Något pip från rektorn än? 

Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?