• Anonym (K)

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 15:53:00 följande:

Har inte läst tråden, bara TS

Skolan orsakar mig utgift på ca 500kr/månad för att mitt barn inte få skolskjuts 
    tydligen ska barn kunna gå 4 km enkel väg utan gångvägar, belysning osv. På landsbygden 

Ja? Det beror inte på belysningen utan på avståndet.
  • Anonym (K)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 16:21:40 följande:
    Jag fattar de men en del ställen är olämpligare att gå än andra
    Ok, så om du fattar det så förstår jag inte hur det är skolans fel....? Det är inte de som aktivt orsakar er kostnader, ni råkar bo för långt bort och vägen till skolan råkar vara olämplig. Då blir det så.
  • Anonym (K)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 16:47:40 följande:

Jo det är skolplikt o barn borde ha skjuts till skolan. Vilken unge går 4 km till skolan en nattsvart decembermorgon? Ingen!  

Borde och borde, någonstans måste man dra en gräns och tydligen drar kommunen gränsen längre bort än 4 km oavsett andra omständigheter. Man kan lika gärna säga att ni får skylla er själva som inte bor närmare skolan....
  • Anonym (K)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 17:17:41 följande:
    Nja det borde inte finnas nån gräns alls. Låt barnen hoppa på bussen bara som ändå går förbi?.
    Hur svårt kan de vara?
    Det var du som sa att barn borde ha skjuts till skolan. Ska kommunen betala skolskjuts för barn som bor 100 meter bort också? Var går gränsen? Det måste så klart finnas en gräns. Alla gör olika. I min kommun finns tre olika avstånd beroende på hur gamla barnen är, 2-5 km som man förväntar sig att de kan ta sig på egen hand. Det finns garanterat en tanke bakom varför man satt en viss gräns, min gissning är att de ser att de allra flesta bor inom en viss radie, så när du säger "hur svårt kan det vara" så handlar det nog både om tid och resurser. Elevunderlaget kan skilja sig från ett år till ett annat men man utgår från ett medelläge någonstans. Om du är missnöjd kan du lämna in ett medborgarförslag om att barn ska få skolskjuts även om de bor på ert avstånd. Relevant är också att fråga hur gammalt ditt barn är? Om hen går på lågstadiet förstår jag att det känns lite långt, annars borde man kunna ta sig en viss sträcka själv.
  • Anonym (K)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 17:34:36 följande:
    Eftersom det är en allmän buss som alltid går förbi så borde de inte vara svårt att låta barn hoppa på
    Som sagt, det handlar om tid och resurser. Om det är en allmän buss kan det hända att tidtabeller måste göras om, vilket kan påverka väldigt många andra människor. Jag förstår dock fortfarande inte vitsen med att bli så upprörd över något som är enkla fakta: skjuts får man om man bor längre bort än ni gör, det är bara så.
  • Anonym (K)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 17:49:33 följande:

Vad är de du inte förstår? Tidtabellen behöver inte göras om för Att min unge ska få hoppa på. Alla andra skolbarn sitter ju redan där. 

tråden handlade väl om skolan får orsaka utgifter för föräldrar. Och ja de verkar som om dom får de

Jag pratar om de som ska åka med bussen efter att ungarna hoppat av. Om det är en allmän buss som du säger så har den ju andra stationer att åka till efter att ha stannat till vid skolan.

Kort sagt nej, det får skolan inte, utom små summor som uppstår vid enstaka tillfällen. Finns mycket att läsa om det online. Däremot är ts situation inte så svart-vit eftersom det rör sig om saker utanför skolans aktiviteter, men ändå en kostnad som uppstått pga skolans agerande. Jag tror tyvärr inte de kommer att få ersättning för den missade läkartiden. På samma sätt har din situation inte heller med skollagen att göra, det är inte skolan som orsakar er utgifter, det är faktiskt inte kommunen heller. Ni har valt att bosätta er utanför gränsen för skolskjuts så hur kan det vara deras fel?
  • Anonym (K)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-15 18:22:21 följande:
    Jaja? bussen går förbi här o skolbarn åker. skillnaden är att jag betala för mitt barn
    Ja, såna är reglerna. Gilla läget eller flytta.
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2022-10-15 19:30:08 följande:
    Ja, såna är reglerna. Gilla läget eller flytta.
    Fortfarande inte skolans fel.
  • Anonym (K)
    Xlr8 skrev 2022-10-16 08:12:38 följande:
    Shit vad många skruvade moral kärringar det är här inne (ej du ta)
    Nej skolan saknar lagstöd för sitt handlande, dra det till sin spets så handlar det om frihetsberövande. Jävligt vågat av personalen, vid sådant förfarande har individen (personal) inget skydd/immunitet från arbetsgivaren eller av dennes försäkringsbolag. Individen får således ta hela juridiska smällen själv.

jag hade bara klivit på och hämtat mitt barn.
    Deras löjliga regler kan dom förvara där solen ej skiner.
    Dom står ej över svensk lagstiftning.
    Dom kan lätt omplanera och ge ditt barn kvarsittning nästa dag eller vecka. Sen är det en separat diskussion varför ditt barn fått kvarsittning.
    Du har fel. Skolan kan kräva kvarsittning och det har de lagstöd för.

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/trygghet-studiero-och-disciplinara-atgarder
  • Anonym (K)
    molly50 skrev 2022-10-16 17:38:15 följande:
    Men har de verkligen stöd för att hindra barnen från att gå på en bokad läkartid,som kanske är viktig?
    Oavsett vad som föranledde kvarsittningen så kan de väl skjuta upp den till nästa dag t ex. 
    Ja det har de. Man kan så klart tycka att man kan vara lite human men skolan har mandat att hålla kvar eleverna efter lektionstid, oavsett vilken förklaring föräldrarna har till varför man inte borde det. Hade ts hört av sig innan så kaaaanske (eller så hade de sagt nej ändå) men har man påbörjat kvarsittningen så kan jag tänka mig att de ville slutföra den också.
    Xlr8 skrev 2022-10-16 17:24:58 följande:
    Nu ska jag vara väldigt omanlig.. 
    -Det var något jag inte visste.
    Men pluspoäng iaf för att du erkänner det :)
  • Anonym (K)
    Anonym (Amanda) skrev 2022-10-16 18:01:13 följande:

Och hur skulle jag kunna veta det innan när de inte hörde av sig?
    Helt sinnessjukt om det är så att de får hålla barn ifrån läkartider.

Har jag sagt att du borde veta det...? Såvitt jag vet så kontaktar inte skolan vh för att tala om att deras barn ska ha kvarsittning idag.

Nej det är det faktiskt inte men om du har problem med skollagen kan du passa på att kontakta Moderaterna nu så de kan ändra på den biten att skolan har rätt att ge kvarsittning.
  • Anonym (K)
    molly50 skrev 2022-10-16 18:09:20 följande:
    Men om läkartiden är väldigt viktig så borde skolan kunna göra ett undantag,tycker jag.
    Kvarsittning kan skjutas på.
    Och det är ju dessutom något man som förälder inte alltid vet om innan.
    Då kan det också bli svårt att informera skolan om att barnet inte kan sitta kvar just den dagen.
    Däremot så brukar man ju informera skolan om att barnet har en läkartid.
    Så det ska ju även skolan ha koll på.
    Läkartider är ju giltiga skäl till att gå från skolan.
    Ja man kan tycka en massa men sitter man halvvägs igenom en kvarsitsning så lär de vilja slutföra den också. Jag tror skolan har varit lite väl rigid men oavsett så kommer ts inte att kunna kräva dem på ersättning.
  • Anonym (K)
    Egon den stora skrev 2022-10-16 19:13:30 följande:
    I din länk står det ju att dom kan kräva kvarsittning om eleven stör undervisning och trots tillsägelse inte ändrat sitt beteende.  Det skall också dokumenteras.
    I detta fallet verkar inte undervisning ha blivit störd upprepade gånger och eleven blev ju redan straffad en gång genom att få sin dricka uthälld.
    Känns mer som maktmissbruk av någon som borde ha ett annat yrke,  finns tyvärr gott om sådana i skolan. 
    I vilket fall som helst så lär det inte betalas någon ersättning nu.  Mamman skulle ställt till rabalder omedelbart vid hämtning.  Det hela hade säkert kunnat lösas direkt. 
    Det kanske inte var första gången? Hur som helst, ingen ersättning nej.
  • Anonym (K)
    molly50 skrev 2022-10-16 19:38:01 följande:
    TS kanske inte kan kräva dem på ersättning.
    Men hon borde kunna prata med dem och tala om att barnets läkartider är viktigare än en kvarsittning.
    Och om de visste att barnet hade en läkartid så borde de ha informerat TS innan.
    Och i det här fallet så verkar inte heller kvarsittningen ha varit en proportionerlig konsekvens i förhållande till vad barnet hade gjort.
    Det hade väl räckt med att ta av barnet drickan.
    Jo men de visste ju inte om läkartiden innan som du verkar, om jag förstår TS rätt så var det först när hon hörde av sig till skolan som det kom fram. Men ja, det känns lite överdrivet att ge kvarsittning för att man har en dricka.
  • Anonym (K)
    molly50 skrev 2022-10-16 22:02:38 följande:
    Ok. Ja,det var därför jag skrev OM de visste.
    Men läkarbesök brukar man ju informera skolan om innan så någon borde ju ha vetat om det.

Ja,jag tycker att det låter onödigt med kvarsittning pga en dricka. 
    Just den biten tycker jag faktiskt verkar lite märklig, att barnet (ålder?) inte sa till att hen skulle till läkare efter skolan. Då borde skolan ha kunnat ta hänsyn till det och tagit kvarsittningen dagen efter (om de absolut måste).
  • Anonym (K)
    molly50 skrev 2022-10-17 08:35:48 följande:
    Det framkommer väl inte om barnet (eller TS) har informerat skolan om läkarbesöket.

Jag tycker att en kvarsittning pga en dricka känns överdriven.
    Det hade räckt med att ta av barnet drickan och sedan ge tillbaka den i slutet av dagen.
    Det ts skriver är att hen (hon?) ringde skolan eftersom barnet aldrig kom ut och då kom det fram att barnet hade kvarsittning, hon sa till att det fanns en viktig läkartid men skolan gav sig inte. När jag nu dubbelkollar ts inlägg så hade faktiskt barnet sagt till om läkartiden innan också! Vi får se om ts får svar från rektorn idag ang. fakturan. Och håller med ts om att en sån där blå läsk inte är samma som energidryck, så hela premissen var ju fel från början.
Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?