• Anonym (ABC)

Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

Tänker väl säkert många "shit du är dum i huvudet" men hear me out!

I många fall sker otrohet pga att något saknas i en relation och den otrogna har valt det absolut sämsta alternativet.
    Vad händer då med det som saknas?

Och många ser också att den otrogna ska ha allt ansvar och ställa allt till rätta.

Men är det verkligen svaret?

Förstår absolut att man inte vill ta något ansvar för något man själv inte gjort eller skapat.

Har svårt att tänka mig att relationer håller i längden med otrohet inblandat där det bara är den ena som jobbar på att få det att fungera ( gäller förstås även tvärtom)

Mitt råd personligen skulle vara att känner man att man inte vill hjälpa till att jobba på relationen efter otrohet som bedragen eller bedragare,  gör bara slut, det kommer bara ödslas tid som leder till samma resultat.

Skulle det ändå inte fungera efter båda parter jobbar på det, då har man ialla försökt.

• Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (L) skrev 2022-10-04 22:18:46 följande:

Okej nu klarnar bilden helt. Vi har fajtats tidigare här på forumet och du är mannen med återkommande poisining the well argument - riktat mot samtliga debattörer - så snart dina argument tryter. Kan vi kalla agerandet kverulans men så nedlåtande vill jag inte vara mot någon. 

Det var väl ändå du själv som gav dig in i en pennfejd med mig på nytt här i tråden? Stå ditt eget kast. Håll dig till en vänlig och uppmuntrande samtalston. Om det finns någon som helst vilja inom dig att följa forumets regelverk. Men precis som i dina privata affärer tycks du gränslös i ditt agerande. Alltså ignorerar du forumets vett och etikett. Varför då ägna tid och energi till dina inlägg? Punkt och slut.

Du kommenterade mitt inlägg riktat till någon annan. På tal om att ge sig in i något. 

Och hittar sedan helt enkelt på vad jag skrivit och varför du kommenterade till att börja med. 

Och igen då. Bemöt något i sak istället för att fabricera saker, sätta etiketter, dela in i fack och prata med dig själv. 

Jag vill inte vara mål för dina vanvettiga projiceringar. Jag kan inte stå till svars för dina påhitt. 

Det är DU som svamlar om 40-talister, 60-talets liberalism, andra skribenter och gud vet vad. Rent galet, faktiskt. 

• Anonym (sådär)
    Anonym (L) skrev 2022-10-04 20:38:21 följande:

Den som inte responderar på frågor bör egentligen inte ställa egna innan svar levererats på de givna?  Nåväl, här ett undantag? Franska paren i min krets nämndes uteslutande pga ditt eget ex med de arabiska i din bekantskapskrets. fransyskorna och fransmännen lever nämligen inte upp till den otrohetsnorm du ivrigt och glatt föreslog för ?andra kulturer?. Där dess befolkning av hävd skulle vänstra riktigt ordentligt (din bild). Ges intryck av att du vill det ska vara så, eventuellt för att minska skuldbördan inombords genom en slags kollektiv skuld. Tyvärr funkar etik och moral inte på det viset. Var och en som inleder ett stadigt förhållande behöver ta sin del av ansvaret. Sopa rent framför sin egen dörr utan att dra in andra sociala kontexter. 

Var argumenterar jag emot min egen etikettering? 

Med liberalismen på 60-talet syftade jag på den sexuella frigörelsen i slutet på decenniet. Uppfattar dig rätt eller fel, i mina försök att förstå din argumentation ?för otrohet?, som ett barn av den tidsandan. Har jag fel?

Haha, håller med, just frankike dras alltid upp av otrohetsförespråkare som det heliga landet där alla knullar runt hejlöst till höger och vänster och i varje liten vrå.

Det är snudd på att du inte kan äta god middag på resturang utan att någon ska dra över sin älskarinna på bordet så det gäller ju att hålla i soppskålen ordentligt så man inte spiller av allt juckande.

I frankike vet ingen vem som är barn till vem för det knullas ju runt så febrilt, så efternamn är ju bara en praktisk etikett för att ha något att kalla ungarna för.

Bröllopp är något man bara har som ursäkt för att ha fest eller som möjlighet att skaffa sig nya älskarinnor/älskare och det är underförstått att prästen ska sätta på både brud och tärnor efter ceremonin. De använder för övrigt inte "i nöd och lust" utan har bytt ut det mot "tills jag ger dig syfilis"

Oh la la... va folk hittar på....
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (sådär) skrev 2022-10-04 22:41:55 följande:
    Haha, håller med, just frankike dras alltid upp av otrohetsförespråkare som det heliga landet där alla knullar runt hejlöst till höger och vänster och i varje liten vrå.

Det är snudd på att du inte kan äta god middag på resturang utan att någon ska dra över sin älskarinna på bordet så det gäller ju att hålla i soppskålen ordentligt så man inte spiller av allt juckande.

I frankike vet ingen vem som är barn till vem för det knullas ju runt så febrilt, så efternamn är ju bara en praktisk etikett för att ha något att kalla ungarna för.

Bröllopp är något man bara har som ursäkt för att ha fest eller som möjlighet att skaffa sig nya älskarinnor/älskare och det är underförstått att prästen ska sätta på både brud och tärnor efter ceremonin. De använder för övrigt inte "i nöd och lust" utan har bytt ut det mot "tills jag ger dig syfilis"

Har du något exempel på det här påståendet? 

Annars är det bara ytterligare en rant baserat på intet. 

• molly50
    ClumsySmurf skrev 2022-10-04 17:05:27 följande:
     Med de pinsamt dåliga "argumenten" påminner det mer om en fredagstråd.

"Men ändå så får man känslan av att du tar otrohet i försvar när man läser dina inlägg."

Otrohet är fel men om man har ursäkter så blir det rätt, otrogna har oftast ursäkter och dubbla måttstockar för vad som är otrohet. Partnern får inga ursäkter men får skulden för bristerna i relationen och får antagligen stå ut med den otrognas svartsjuka som antagligen blev värre.
    Ja,det är sant.
    Håller med dig i det du skriver. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-04 22:56:32 följande:

Har du något exempel på det här påståendet? 

Annars är det bara ytterligare en rant baserat på intet. 

Du ?
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-04 18:32:44 följande:

Det fetade är ett exempel på mall. 
    Liksom: "man" gör slut innan man ligger med någon annan. Och mycket mer. 

Att du känner något kan jag inte argumentera mot. Fast det är varken vad jag skrivit eller menat. Jag kanske uttryckt mig luddigt? Eller så har du lagt värderingar i mina ord jag inte har?

Jag har inte heller skrivit något om dig som person. Jag skrev: "Om jag då anser att din bild av vad som är rätt och fel är snäv, simplifierad och egentligen saknar eftertanke då du inte kan tala om varför du upprepar samma saker och vill att andra ska leva efter din mall. 

Det är stor skillnad på sak och person. En åsikt och resonemang i en sak betyder inte detsamma i alla andra fall. 
    Och det borde inte vara märkligt att någon frågar varför någon uttrycker något, vad man baserar åsikten på?

Och den sk "mallen" är jag ju uppenbarligen inte ensam om att ha.
    Det räcker ju med att läsa i den här tråden för att kunna konstatera det.
    Och jag har inte lagt några värderingar i det du har skrivit.
    Men du har skrivit att det ibland kan vara rätt att ljuga och bedra.
    Och det kan lätt tolkas som att du anser otrohet vara rätt.
    Om det inte är vad du menar så ja,då har du kanske uttryckt dig luddigt?

Och återigen så har jag ingenstans påstått att jag vill att alla ska leva efter det du kallat en mall..
    Det är bara en åsikt som delas av många.
    Att du inte delar den betyder inte att andra saknar eftertanke och förenklar.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (sådär) skrev 2022-10-04 23:09:02 följande:
    Du ?

Jag har aldrig någonsin pratat om Frankrike och otrohet. Kan inte ens komma på att någon gjort det på det här forumet, men det får vara osagt. 

Om det "alltid dras upp" borde du kunna ge ett riktigt exempel? Eller är det ytterligare ett argument du hittat på för att sedan besvara eller förlöjliga?

• Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-04 22:36:43 följande:

Du kommenterade mitt inlägg riktat till någon annan. På tal om att ge sig in i något. 

Och hittar sedan helt enkelt på vad jag skrivit och varför du kommenterade till att börja med. 

Och igen då. Bemöt något i sak istället för att fabricera saker, sätta etiketter, dela in i fack och prata med dig själv. 

Jag vill inte vara mål för dina vanvettiga projiceringar. Jag kan inte stå till svars för dina påhitt. 

Det är DU som svamlar om 40-talister, 60-talets liberalism, andra skribenter och gud vet vad. Rent galet, faktiskt. 

Jag delar endast mina iakttagelser av dina rabiata och öppet aggressiva poster här i tråden. De ska anmälas till moderator. 
  • Anonym (L)
    Anonym (sådär) skrev 2022-10-04 22:41:55 följande:

Ja, folk har verkligen märkliga föreställningar om den s k moralens förfall i Frankrike. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-04 23:21:07 följande:

Jag har aldrig någonsin pratat om Frankrike och otrohet. Kan inte ens komma på att någon gjort det på det här forumet, men det får vara osagt. 

Om det "alltid dras upp" borde du kunna ge ett riktigt exempel? Eller är det ytterligare ett argument du hittat på för att sedan besvara eller förlöjliga?

Har aldrig påstått att du initialt nämnde just Frankrike som en kultur som premierar lösa förbindelser. I ditt sammanhang där du generellt talade om benägenhet till trolöshet i andra kulturer lade jag till just Frankrike (som ett bra diskussionsunderlag). Ditt sätt att göra en höna av en fjäder samt att gå till öppet aggressiva verbala utfall indikerar något. 

Som nyss sagts ämnar jag anmäla. 

Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar