• Anonym (ABC)

Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

Tänker väl säkert många "shit du är dum i huvudet" men hear me out!

I många fall sker otrohet pga att något saknas i en relation och den otrogna har valt det absolut sämsta alternativet.
    Vad händer då med det som saknas?

Och många ser också att den otrogna ska ha allt ansvar och ställa allt till rätta.

Men är det verkligen svaret?

Förstår absolut att man inte vill ta något ansvar för något man själv inte gjort eller skapat.

Har svårt att tänka mig att relationer håller i längden med otrohet inblandat där det bara är den ena som jobbar på att få det att fungera ( gäller förstås även tvärtom)

Mitt råd personligen skulle vara att känner man att man inte vill hjälpa till att jobba på relationen efter otrohet som bedragen eller bedragare,  gör bara slut, det kommer bara ödslas tid som leder till samma resultat.

Skulle det ändå inte fungera efter båda parter jobbar på det, då har man ialla försökt.

• Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 21:27:05 följande:

Ok. Det är helt teoretiskt för din del alltså. 

Kul att du har det bra! 

Hur menar du då?
  • Anonym (Jaha)
    molly50 skrev 2022-10-02 21:46:33 följande:
    Hur menar du då?
    Om du aldrig varit i den situationen är det teoretiskt hur du skulle agera. Liksom dina råd då. 
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 22:03:47 följande:
    Om du aldrig varit i den situationen är det teoretiskt hur du skulle agera. Liksom dina råd då. 
    Nja,det kan jag inte hålla med om.
    Jag har haft chansen men avstått.
    Och jag har själv blivit bedragen så har erfarenheter från den sidan. 
  • Anonym (Jaha)
    molly50 skrev 2022-10-02 23:06:23 följande:

Ok. Jag läser TS som att frågeställningen handlar om när man är otrogen för att något saknas i en relation. 
    Om du tycker att din relation är bra har du förhoppningsvis inte den saknaden? Av intimitet, att uppmärksammas eller vad det nu gäller. 

Om den otrogne då blir skuldbelagd för just det och fokus hamnar där finns själva orsaken kvar och behöver inte bearbetas. Och då kommer man aldrig framåt. 

Hur tolkar du frågeställningen? 

• Anonym (.)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 18:35:44 följande:

Du missar poängen. Att ett förhållande är ett större åtagande än att bara vara trogen. Att det IMHO finns viktigare saker än just det. Och att man har ansvar för att tillgodose även många andra bitar. 

Många pratar ju om konsekvenser. Och drar in barnen. Konsekvensen av att dra sig undan sin partner är också risk för skilsmässa. Och det är direkt påtagligt för barn. Till skillnad från väldigt många saker som kan klassas som otrohet. 

Skitsnack. Du försöker bara rationalisera och försvara otrohet. Du verkar tro att otroheten räddar en relation, när det i själva verket är tvärtom.

Det roliga är att du inte vågar stå för dina åsikter IRL. Patetiskt. Oansvarigt. 

Tycker du även det är ok att den som inte vill ha sex med sin partner ligger med andra?

• Anonym (Jaha)
    Anonym (.) skrev 2022-10-02 23:39:23 följande:

Skitsnack. Du försöker bara rationalisera och försvara otrohet. Du verkar tro att otroheten räddar en relation, när det i själva verket är tvärtom.

Det roliga är att du inte vågar stå för dina åsikter IRL. Patetiskt. Oansvarigt. 

Tycker du även det är ok att den som inte vill ha sex med sin partner ligger med andra?

Vi har mötts? Eller vad menar med IRL?

Det har du inte eftersom du skriver sådär. Jag föredrar en sansad diskussion med några gelikar IRL istället för troll, argumentationsfel och svart-vita resonemang inpart och minut.
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 23:30:11 följande:

Ok. Jag läser TS som att frågeställningen handlar om när man är otrogen för att något saknas i en relation. 
    Om du tycker att din relation är bra har du förhoppningsvis inte den saknaden? Av intimitet, att uppmärksammas eller vad det nu gäller. 

Om den otrogne då blir skuldbelagd för just det och fokus hamnar där finns själva orsaken kvar och behöver inte bearbetas. Och då kommer man aldrig framåt. 

Hur tolkar du frågeställningen? 

Jag tolkar TS som att även den som blir bedragen har ett ansvar för otroheten.
    Och det håller jag inte med om.
    Båda parter har ett ansvar för att förhållandet ska fungera.
    Men själva otroheten har bara den som är otrogen själv ansvar för.
    Eller anser du kanske att man är ansvarig för andra saker som ens partner gör också?
  • Anonym (Delat ansvar)
    molly50 skrev 2022-10-02 23:06:23 följande:
    De flesta har "haft chansen". När du hade chansen hade du inget behov. När sex o intimitet o åtrå fungerar inom förhållandet så är det bara en del av allt annat. När det inte längre fungerar så blir det plötsligt en stor del. Mycket större än jag någonsin skulle trott innan. Lätt att skriva att man ska lämna men folk är stressade, blir påverkade av småbarnslivet, jobbar för mkt osv o vill inte bli lämnade för det.
    Man kan inte bara lämna den man älskar sådär lätt som du skriver,  hoppet finns kvar länge att det ska kunna vända om personen bara kommer till att vilja att det ska vända.
  • molly50
    Anonym (Delat ansvar) skrev 2022-10-03 08:45:07 följande:
    De flesta har "haft chansen". När du hade chansen hade du inget behov. När sex o intimitet o åtrå fungerar inom förhållandet så är det bara en del av allt annat. När det inte längre fungerar så blir det plötsligt en stor del. Mycket större än jag någonsin skulle trott innan. Lätt att skriva att man ska lämna men folk är stressade, blir påverkade av småbarnslivet, jobbar för mkt osv o vill inte bli lämnade för det.
    Man kan inte bara lämna den man älskar sådär lätt som du skriver,  hoppet finns kvar länge att det ska kunna vända om personen bara kommer till att vilja att det ska vända.
    Nej,du har rätt i att jag inte har något behov av att vara med någon annan.
    Och skulle jag få det så skulle jag försöka lösa det problemet innan jag ens funderar på otrohet.

Och om personen inte vill ha en förändring utan tycker att allt fungerar bra?
    Ska man då ändå tvinga sig till att stanna kvar i en relation man mår dåligt i,tycker du?
    Tror du att otrohet kommer att vara lösningen på problemet?
  • Anonym (Totte)
    Anonym (Delat ansvar) skrev 2022-10-03 08:45:07 följande:
    Precis såhär tror jag att det ser ut i de allra flesta fall, och det är därför den som är otrogen kan fortsätta. Det är också därför den som blir bedragen är en del av problemet genom att förlåta. Barnen betalar priset för att föräldrarna inte lever i en kärleksfull relation. De blir skadade och kan ofta själva inte relatera sunt när de är vuxna. Det gäller oavsett om de känner till otroheten eller ej, för de lever i en ickefrisk miljö.
Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar