• Anonym (ABC)

Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

Tänker väl säkert många "shit du är dum i huvudet" men hear me out!

I många fall sker otrohet pga att något saknas i en relation och den otrogna har valt det absolut sämsta alternativet.
    Vad händer då med det som saknas?

Och många ser också att den otrogna ska ha allt ansvar och ställa allt till rätta.

Men är det verkligen svaret?

Förstår absolut att man inte vill ta något ansvar för något man själv inte gjort eller skapat.

Har svårt att tänka mig att relationer håller i längden med otrohet inblandat där det bara är den ena som jobbar på att få det att fungera ( gäller förstås även tvärtom)

Mitt råd personligen skulle vara att känner man att man inte vill hjälpa till att jobba på relationen efter otrohet som bedragen eller bedragare,  gör bara slut, det kommer bara ödslas tid som leder till samma resultat.

Skulle det ändå inte fungera efter båda parter jobbar på det, då har man ialla försökt.

• Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (.) skrev 2022-10-02 18:14:11 följande:
    Men lämna då, om förhållandet är så dåligt. 

Du missar poängen. Att ett förhållande är ett större åtagande än att bara vara trogen. Att det IMHO finns viktigare saker än just det. Och att man har ansvar för att tillgodose även många andra bitar. 

Många pratar ju om konsekvenser. Och drar in barnen. Konsekvensen av att dra sig undan sin partner är också risk för skilsmässa. Och det är direkt påtagligt för barn. Till skillnad från väldigt många saker som kan klassas som otrohet. 

• Anonym (Jaha)
    molly50 skrev 2022-10-02 18:32:29 följande:
    Ja,och då är det ett bra val att vara otrogen istället för att göra slut,tycker du?
    Det kan det vara. Det är beroende på flera parametrar. Jag vet inte ens om vi definierar otrohet på samma vis. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 18:05:08 följande:
    Som sagt. Lämna mig utanför dina resonemang. 
    Jag tror du får erkänna att argumenten tryter?  Nåväl, det finns säkert nytillkomna skribenter här som varsamt agerar ögonöppnare. Såtillvida en förändringsvilja kommer till. Följer diskussionen i tråden med intresse. :) 
  • Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 18:26:58 följande:

Många villkor och scenarion här. Du menar lite att man ska sätta syrgasmasken på barnen först vid risk för flygkrash? 

Vad får man göra då som inte sätter barnen i andra hand? Vad kan man göra som inte bryter den perfekta cirkeln. För andra? 
    Är inte det viktigaste åtagandet mot barnen att må bra? 

Ska man som partner ställa sig i vägen för att andra partnern blir kär? Hur tänker du då? 

Varför vill du diskutera helt andra villkor än trådämnet? Är det inte lämpligare att ta det i en av de tusentals trådar där dina förutsättningar redan är grunden. 

Inget landar utanför ämnet.
    Fega inte ur ett öppet och ärligt resonemang.
    Här ges du för första gången en ärlig chans att öppna upp. Ta den. Ditt skydd är din anonymitet. I princip. 
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 18:40:09 följande:
    Det kan det vara. Det är beroende på flera parametrar. Jag vet inte ens om vi definierar otrohet på samma vis. 
    Det vet inte jag heller om vi har.
    Jag tycker inte att otrohet är ett bra val någon gång.
    Vill man ha ett öppet förhållande så ska man vara ärlig om det och ge sin partner samma chans.
  • Anonym (Jaha)
    molly50 skrev 2022-10-02 19:22:50 följande:
    Det vet inte jag heller om vi har.
    Jag tycker inte att otrohet är ett bra val någon gång.
    Vill man ha ett öppet förhållande så ska man vara ärlig om det och ge sin partner samma chans.
    Ok. Låt bli det då. 
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 19:37:17 följande:
    Ok. Låt bli det då. 
    Ja,jag har faktiskt aldrig varit otrogen och kan nog också fortsätta så.
    Jag älskar min man och kan inte se mig själv med någon annan. Så varför skulle jag?
    Den dagen jag ens börjar fundera i de banorna så ska jag försöka lösa problemet eller göra slut.
  • Anonym (X)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 19:37:17 följande:
    Ok. Låt bli det då. 
    Låt bli vad?
  • Anonym (Jaha)
    molly50 skrev 2022-10-02 19:46:43 följande:
    Ja,jag har faktiskt aldrig varit otrogen och kan nog också fortsätta så.
    Jag älskar min man och kan inte se mig själv med någon annan. Så varför skulle jag?
    Den dagen jag ens börjar fundera i de banorna så ska jag försöka lösa problemet eller göra slut.

Ok. Det är helt teoretiskt för din del alltså. 

Kul att du har det bra! 

• Anonym (L)

Var befinner du dig nu TS (ABC) i dina tankar och åsikter? Har ditt dilemma klarnat något utifrån all återkoppling på forumet? 

Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar