• Anonym (ABC)

Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

Tänker väl säkert många "shit du är dum i huvudet" men hear me out!

I många fall sker otrohet pga att något saknas i en relation och den otrogna har valt det absolut sämsta alternativet.
    Vad händer då med det som saknas?

Och många ser också att den otrogna ska ha allt ansvar och ställa allt till rätta.

Men är det verkligen svaret?

Förstår absolut att man inte vill ta något ansvar för något man själv inte gjort eller skapat.

Har svårt att tänka mig att relationer håller i längden med otrohet inblandat där det bara är den ena som jobbar på att få det att fungera ( gäller förstås även tvärtom)

Mitt råd personligen skulle vara att känner man att man inte vill hjälpa till att jobba på relationen efter otrohet som bedragen eller bedragare,  gör bara slut, det kommer bara ödslas tid som leder till samma resultat.

Skulle det ändå inte fungera efter båda parter jobbar på det, då har man ialla försökt.

• Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-03 17:45:42 följande:

Att man faktiskt upplevt och reflekterat över något kan förändra perspektivet ganska mycket?

Är det inte lite speciellt när någon som aldrig fött ett barn eller närvarat vid en förlossning talar om hur enkelt det är? 
    Eller när någon som inte har barn talar om hur man bör bete sig som förälder.
    Någon som aldrig spelat fotboll gapar om vad Zlatan borde ha gjort i en given situation.
    Etc.

"Det är ju bara..."

"Är det inte lite speciellt när någon som aldrig fött ett barn eller närvarat vid en förlossning talar om hur enkelt det är? "

Är det inte lite speciellt när någon som i brist på argument gör ojämförbara jämförelser och inbillar sej att någon ska köpa det?

"Eller när någon som inte har barn talar om hur man bör bete sig som förälder."

Alla är inte helt jävla efterblivna som nyblivna föräldrar, de har ju ofta något slags begrepp, men vissa är ändå efterblivnare än andra, är det inte lite speciellt när någon inbillar sej att någon utan barn inte begriper något om barn och hur man ska vara som förälder utan att först fundera på vem som är dummast?

"Att man faktiskt upplevt och reflekterat över något kan förändra perspektivet ganska mycket?"

Det är som att du försöker låtsas att alla skulle göra exakt samma sak i samma situation så du slipper fundera på om de som varit i samma situation kan ha löst det på bättre sätt.

"Det är ju bara..."

• Anonym (Jaha)
    molly50 skrev 2022-10-03 17:44:50 följande:
    Det är inte alla som försöker påtala problemen som finns.
    Andra säter press på sin partner att få igång sin sexlust eller tjatar till sig sex.
    Är det ändå den bedragnes fel om den andre partnern då väljer att vara otrogen?
    Är andra dåliga val man gör också ens partners fel eller är man alltid ansvarig för sina egna handlingar?
    Oavsett hur mycket du försöker försvara otrohet så är det ett eget val man gör och är också ansvarig för det.
    Båda är ansvariga för hur förhållandet ser ut. Men det är inte en ursäkt för att vara otrogen.

Ok. Varför det? Kan du förklara varför inte? 

Ligger det i människans natur? Är det kristna värderingar? Hade du skrivit likadant om du var uppväxt i Iran? I Utah? 

• Anonym (Jaha)
    molly50 skrev 2022-10-03 19:44:51 följande:
    Jag tycker att båda parter i ett förhållande ansvarar för att det ska fungera.
    Att då ta risken att förstöra allt det finns det inga ursäkter för.
    Vill man ligga med andra så kan man väl fråga sin partner om h*n är ok med det istället för att gå bakom ryggen. 
    Mmm. Du kan inte förklara varför. Du bara tycker. 
  • Anonym (L)
    molly50 skrev 2022-10-03 20:21:04 följande:
    Ja,jag kan bara hålla med dig i allt du skriver. 
    Din linje är också verkligen min åsikt. Helt mina värderingar i det här! 😊
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (L) skrev 2022-10-03 19:53:36 följande:
    @molly50. Mina erfarenheter ser ut som dina. Jag har själv frestats till otrohet oräkneliga gånger men inte hakat på. Personligen blivit förd bakom ljuset. I ämnet som diskuteras ser min manual ut så här. För upp den minskade bekräftelsen, den uteblivna närheten och ev inställda samlivet på bordet. I ett öppet och tillåtande samtal tills med sin partner. Jobba ömsesidigt på relationen ur alla vinklar. En kick of. En kvalitetssatsning som heter duga. Om den mot all förmodan inte förslår hela vägen initiera samtal med h*n om ett öppet förhållande. Båda parter behöver nämligen samma villkor och rättigheter. Inte sällan leder vänsterprasslet till känslor inför älskaren/älskarinnan. Det är vad det fysiska i regel leder till. Den som bedrar begränsar i sitt falskspel den lyckligt ovetande parten. Kvinnan/mannen vill faktiskt i flertalet fall gå skilda vägar framför ?kompromissen? öppet.
    Ok. Hur kommer det sig att du "blev förd bakom ljuset"? Du har ju facit.
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-03 21:09:19 följande:

Ok. Varför det? Kan du förklara varför inte? 

Ligger det i människans natur? Är det kristna värderingar? Hade du skrivit likadant om du var uppväxt i Iran? I Utah? 

Men vad spelar det för roll varifrån man kommer eller om man är kristen?
    Ingen människa tycker väl om lögner?
    En stor orsak till varför många anser otrohet vara fel är ju att man ljuger och går bakom sin partners rygg.
    Vore det inte ärligare om man gav sin partner samma chans?
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-03 21:14:44 följande:
    Mmm. Du kan inte förklara varför. Du bara tycker. 
    Läs mitt senaste svar.
  • molly50
    Anonym (L) skrev 2022-10-03 21:16:08 följande:
    Din linje är också verkligen min åsikt. Helt mina värderingar i det här! 😊
    Tack! 
  • Anonym (L)

Replik till @Jaha

Anonym (sådär) skrev 2022-10-03 19:35:59 följande:
    Det har redan förklarats för dig 150 ggr, att du inte håller med förklaringarna betyder inte att det inte förklarats.

Ja det ligger delvist i människans natur att inte vilja ha en relation till personer som för attt lita på fel person kan innebära döden, så ja människor gillar generellt sett inte lögner och manipulation.

Kristna värderingar , nej, det finns ingen kultur eller religion i världen där lögner är ok.

Ja, oavsett om man bor i iran, utah eller sverige så är det få människor som vill ha någon slags relation vare sig det är som par eller vänner med människor som ljuger för dem och manipulerar dem.
    Gillar mycket 👍
  • Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-03 21:26:41 följande:
    Ok. Hur kommer det sig att du "blev förd bakom ljuset"? Du har ju facit.
    Japp. Absolut gavs jag ypperligt god info. Haken blir om jag bör respondera med svaret till just ditt Nick/din Signatur. Fixar du verkligen efter ditt tidigare yttrande i tråden en konstruktiv, nyanserad och seriös diskussion? /Tvivlar 🤔
Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar