• Anonym (ABC)

Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

Tänker väl säkert många "shit du är dum i huvudet" men hear me out!

I många fall sker otrohet pga att något saknas i en relation och den otrogna har valt det absolut sämsta alternativet.
    Vad händer då med det som saknas?

Och många ser också att den otrogna ska ha allt ansvar och ställa allt till rätta.

Men är det verkligen svaret?

Förstår absolut att man inte vill ta något ansvar för något man själv inte gjort eller skapat.

Har svårt att tänka mig att relationer håller i längden med otrohet inblandat där det bara är den ena som jobbar på att få det att fungera ( gäller förstås även tvärtom)

Mitt råd personligen skulle vara att känner man att man inte vill hjälpa till att jobba på relationen efter otrohet som bedragen eller bedragare,  gör bara slut, det kommer bara ödslas tid som leder till samma resultat.

Skulle det ändå inte fungera efter båda parter jobbar på det, då har man ialla försökt.

• Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar
  • Anonym (Jaha)
    ClumsySmurf skrev 2022-10-03 17:24:23 följande:
    "När du hade chansen hade du inget behov."

Att den  otrognes situation alltid skiljer sej från de som aldrig varit otrogna och h*n har någon unik speciell insikt om hur det är att vara i deras situation är något som många av de som varit otrogna verkar inbilla sej, det är som att de inte vill tänka på att det kan vara något annat än bara situationen som påverkar vilka val folk gör.

Något annat de inte vill tänka på är hur mycket de själva kan ha bidragit till att relationen inte fungerar, jag skulle inte bli det minsta förvånad om det oftast är den otrogne som är den svaga länken, den som av egoistisk anledning har en dubbelstandard och förväntar sej att få mer än h*n ger.

Att man faktiskt upplevt och reflekterat över något kan förändra perspektivet ganska mycket?

Är det inte lite speciellt när någon som aldrig fött ett barn eller närvarat vid en förlossning talar om hur enkelt det är? 
    Eller när någon som inte har barn talar om hur man bör bete sig som förälder.
    Någon som aldrig spelat fotboll gapar om vad Zlatan borde ha gjort i en given situation.
    Etc.

"Det är ju bara..."

• Anonym (B)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-03 17:39:50 följande:

Urholkningen sker gradvis. 

Och de flesta har ju förhoppningen att partnern ska komma ur sin svacka, åter bli den uppmärksamma och bekräftande personen man blev kär i och kanske skaffade barn med. Det vanliga är ju att man hjälper denne med ursäkter.
    "Mycket på jobbet", "påfrestande syskon", "otränad" och hundratals till. 

Och det behöver inte vara sex som många verkar ha snöat in på för att förenkla alla resonemang. Uppskattning, närhet och att "bli sedd" kan ta många uttryck. 
    Grundliga mänskliga behov. Som föregår pådyvlat trams som trohet, lojalitet och annat tusen gånger om. 

Jag håller med dig om att det är fruktansvärt att gradvis brytas ner. Men varför förvärra situationen genom otrohet istället för att göra ett snyggare avslut som troligen ger bättre förutsättningar för samarbete om eventuella barn än ett upptäckt vänsterprassel? Och återigen, varför vill man fortsätta leva med en person som brutit ner en?
  • Anonym (Jaha)
    molly50 skrev 2022-10-03 17:44:50 följande:
    Det är inte alla som försöker påtala problemen som finns.
    Andra säter press på sin partner att få igång sin sexlust eller tjatar till sig sex.
    Är det ändå den bedragnes fel om den andre partnern då väljer att vara otrogen?
    Är andra dåliga val man gör också ens partners fel eller är man alltid ansvarig för sina egna handlingar?
    Oavsett hur mycket du försöker försvara otrohet så är det ett eget val man gör och är också ansvarig för det.
    Båda är ansvariga för hur förhållandet ser ut. Men det är inte en ursäkt för att vara otrogen.

Ok. Varför det? Kan du förklara varför inte? 

Ligger det i människans natur? Är det kristna värderingar? Hade du skrivit likadant om du var uppväxt i Iran? I Utah? 

• Anonym (L)
    Anonym (B) skrev 2022-10-03 17:52:30 följande:
    Jag håller med dig om att det är fruktansvärt att gradvis brytas ner. Men varför förvärra situationen genom otrohet istället för att göra ett snyggare avslut som troligen ger bättre förutsättningar för samarbete om eventuella barn än ett upptäckt vänsterprassel? Och återigen, varför vill man fortsätta leva med en person som brutit ner en?
    RIGHT ON SPOT! 👍
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-03 17:57:56 följande:

Ligger det i människans natur? Är det kristna värderingar? Hade du skrivit likadant om du var uppväxt i Iran? I Utah? 

Det har redan förklarats för dig 150 ggr, att du inte håller med förklaringarna betyder inte att det inte förklarats.

Ja det ligger delvist i människans natur att inte vilja ha en relation till personer som för attt lita på fel person kan innebära döden, så ja människor gillar generellt sett inte lögner och manipulation.

Kristna värderingar , nej, det finns ingen kultur eller religion i världen där lögner är ok.

Ja, oavsett om man bor i iran, utah eller sverige så är det få människor som vill ha någon slags relation vare sig det är som par eller vänner med människor som ljuger för dem och manipulerar dem.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (sådär) skrev 2022-10-03 19:35:59 följande:
    Ja det ligger delvist i människans natur att inte vilja ha en relation till personer som för attt lita på fel person kan innebära döden, så ja människor gillar generellt sett inte lögner och manipulation.

.
    Det ligger i människans natur att inte vilja ha en relation till personer som ljuger och manipulerar... ska det stå.
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-03 17:57:56 följande:

Jag tycker att båda parter i ett förhållande ansvarar för att det ska fungera.
    Att då ta risken att förstöra allt det finns det inga ursäkter för.
    Vill man ligga med andra så kan man väl fråga sin partner om h*n är ok med det istället för att gå bakom ryggen. 
  • Anonym (Jo)
    molly50 skrev 2022-10-03 19:44:51 följande:
    Jag tycker att båda parter i ett förhållande ansvarar för att det ska fungera.
    Att då ta risken att förstöra allt det finns det inga ursäkter för.
    Vill man ligga med andra så kan man väl fråga sin partner om h*n är ok med det istället för att gå bakom ryggen. 
    Håller med
  • Anonym (L)
    molly50 skrev 2022-10-02 23:06:23 följande:
    Nja,det kan jag inte hålla med om.
    Jag har haft chansen men avstått.
    Och jag har själv blivit bedragen så har erfarenheter från den sidan. 
    @molly50. Mina erfarenheter ser ut som dina. Jag har själv frestats till otrohet oräkneliga gånger men inte hakat på. Personligen blivit förd bakom ljuset. I ämnet som diskuteras ser min manual ut så här. För upp den minskade bekräftelsen, den uteblivna närheten och ev inställda samlivet på bordet. I ett öppet och tillåtande samtal tills med sin partner. Jobba ömsesidigt på relationen ur alla vinklar. En kick of. En kvalitetssatsning som heter duga. Om den mot all förmodan inte förslår hela vägen initiera samtal med h*n om ett öppet förhållande. Båda parter behöver nämligen samma villkor och rättigheter. Inte sällan leder vänsterprasslet till känslor inför älskaren/älskarinnan. Det är vad det fysiska i regel leder till. Den som bedrar begränsar i sitt falskspel den lyckligt ovetande parten. Kvinnan/mannen vill faktiskt i flertalet fall gå skilda vägar framför ?kompromissen? öppet.
  • molly50
    Anonym (L) skrev 2022-10-03 19:53:36 följande:
    @molly50. Mina erfarenheter ser ut som dina. Jag har själv frestats till otrohet oräkneliga gånger men inte hakat på. Personligen blivit förd bakom ljuset. I ämnet som diskuteras ser min manual ut så här. För upp den minskade bekräftelsen, den uteblivna närheten och ev inställda samlivet på bordet. I ett öppet och tillåtande samtal tills med sin partner. Jobba ömsesidigt på relationen ur alla vinklar. En kick of. En kvalitetssatsning som heter duga. Om den mot all förmodan inte förslår hela vägen initiera samtal med h*n om ett öppet förhållande. Båda parter behöver nämligen samma villkor och rättigheter. Inte sällan leder vänsterprasslet till känslor inför älskaren/älskarinnan. Det är vad det fysiska i regel leder till. Den som bedrar begränsar i sitt falskspel den lyckligt ovetande parten. Kvinnan/mannen vill faktiskt i flertalet fall gå skilda vägar framför ?kompromissen? öppet.
    Ja,jag kan bara hålla med dig i allt du skriver. 
Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar