• Anonym (ABC)

Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar

Tänker väl säkert många "shit du är dum i huvudet" men hear me out!

I många fall sker otrohet pga att något saknas i en relation och den otrogna har valt det absolut sämsta alternativet.
    Vad händer då med det som saknas?

Och många ser också att den otrogna ska ha allt ansvar och ställa allt till rätta.

Men är det verkligen svaret?

Förstår absolut att man inte vill ta något ansvar för något man själv inte gjort eller skapat.

Har svårt att tänka mig att relationer håller i längden med otrohet inblandat där det bara är den ena som jobbar på att få det att fungera ( gäller förstås även tvärtom)

Mitt råd personligen skulle vara att känner man att man inte vill hjälpa till att jobba på relationen efter otrohet som bedragen eller bedragare,  gör bara slut, det kommer bara ödslas tid som leder till samma resultat.

Skulle det ändå inte fungera efter båda parter jobbar på det, då har man ialla försökt.

• Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar
  • Anonym (.)
    Anonym (Delat ansvar) skrev 2022-09-30 07:30:24 följande:
    Ja, jag skrev ju det som alternativ 3.
    Det är kanske är jätteenkelt att välja skilsmässa om förhållandet är dåligt på många andra sätt också, men att avstå sina barn varannan vecka för att "sexa loss" som du uttrycker det är inte ett lätt val.
    Då kanske sex inte är så viktigt, trots allt. 
  • Xenia
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-01 21:33:50 följande:
    Ok. Förklara gärna hur man prioriterar sex framför barnen? Och framförallt skillnaden om man har sex utanför förhållandet, om jag förstår dig rätt?
    Var det så svårt att förstå?

När man får barn så bör deras bästa alltid komma först.

Om man prioriterar "nytt spännande sex med ny spännande partner" så struntar man i ev konsekvenser för barnen. Ens partner kan upptäcka det och det blir bråk = inte bra för barnen. Partnern kanske vill skiljas = inte vad barnen vill som nu får mindre tid med både föräldarna.

Dessutom kan det som bara skulle vara sex utvecklas till något mer, man får känslor för den nya partnern och vill själv skiljas.

Om man är en spänningssökande person som tycker det är superviktigt att ha sex med nya partner, då borde man inte ingå något fast förhållande/äkenskap. Framför allt borde man inte skaffa några barn.

Detta gäller alltså i alla de fall där den otrogna inte lever olycklig i ett sexlöst förhållande utan bara vill ha extra sex med andra.
  • Anonym (.)
    Anonym (Delat ansvar) skrev 2022-09-30 12:41:26 följande:
    Jag menar att det är klart man ska ta upp saker,  försöka få till att prata, men förutsättningen för att lyckas få till ett riktigt samtal, en dialog, är att partnern vill prata. Det krävs 2 personer för ett samtal o det går inte att tvinga någon till samtal.
    Att det är en test med svåra situationer är sant, o det gäller båda. Att hålla för öronen, byta rum vid försök till seriöst prat o vara liknöjd med att samlivet ligger på is i flera år o hoppas på att barnen o andra sidor får partnern att stanna, det är inte direkt höjden av förståelse och respekt det heller.  
    Varför då stanna hos en sådan person? Känns som att den som vill vara otrogen inte egentligen bryr sig om sin partner, men vill ha bekvämligheten och samtidigt ligga med andra. Både ha kakan och äta den.
  • Anonym (L)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 16:51:44 följande:
    Om du vill tala om för mig hur jag tänker och tycker för att sedan argumentera med din egen föreställning behöver jag inte bli indragen. Tack. 
    Vänligen ta ansvar för och förlägg din egen otydlighet där den hör hemma. Hos dig själv. Utan tramsiga projiceringar på annan person. Fast såklart, kanske har du för vana att agera just så? Spelar golf = ?jag ta ett par timmar i akt till ett ?oskyldigt? nyp?? Leka sanning eller konka typ. 
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (L) skrev 2022-10-02 18:01:12 följande:
    Vänligen ta ansvar för och förlägg din egen otydlighet där den hör hemma. Hos dig själv. Utan tramsiga projiceringar på annan person. Fast såklart, kanske har du för vana att agera just så? Spelar golf = ?jag ta ett par timmar i akt till ett ?oskyldigt? nyp?? Leka sanning eller konka typ. 
    Som sagt. Lämna mig utanför dina resonemang. 
  • Anonym (Jaha)
    molly50 skrev 2022-10-02 17:39:18 följande:
    Självklart är man ansvarig för att ens förhållande ska fungera.
    Men man ör inte ansvarig för sin partners otrohet.
    Man är inte ansvarig för andras val.
    Det ansvaret bär helt och hållet den som gör valet att vara otrogen.
    Kan man inte prata med sin partner så är det kanske där problemet ligger?
    Ja, precis. Att ens partner slutar föra dialog eller bry sig är en vanlig anledning till att man söker erkännande utanför förhållandet. På ett eller annat vis. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 17:33:54 följande:

Enda ansvaret man har i ett förhållande är att inte vara otrogen? 

Att sluta vara intim, stöttande, närvarande och andra saker är inte ett val? Då tycker vi olika. Om jag får ranka saker jag önskar i ett förhållande är det många saker, bl.a. de uppräknade, som är viktigare. 

Men lämna då, om förhållandet är så dåligt. 
  • Anonym (Jaha)
    Xenia skrev 2022-10-02 17:49:28 följande:
    Var det så svårt att förstå?

När man får barn så bör deras bästa alltid komma först.

Om man prioriterar "nytt spännande sex med ny spännande partner" så struntar man i ev konsekvenser för barnen. Ens partner kan upptäcka det och det blir bråk = inte bra för barnen. Partnern kanske vill skiljas = inte vad barnen vill som nu får mindre tid med både föräldarna.

Dessutom kan det som bara skulle vara sex utvecklas till något mer, man får känslor för den nya partnern och vill själv skiljas.

Om man är en spänningssökande person som tycker det är superviktigt att ha sex med nya partner, då borde man inte ingå något fast förhållande/äkenskap. Framför allt borde man inte skaffa några barn.

Detta gäller alltså i alla de fall där den otrogna inte lever olycklig i ett sexlöst förhållande utan bara vill ha extra sex med andra.

Många villkor och scenarion här. Du menar lite att man ska sätta syrgasmasken på barnen först vid risk för flygkrash? 

Vad får man göra då som inte sätter barnen i andra hand? Vad kan man göra som inte bryter den perfekta cirkeln. För andra? 
    Är inte det viktigaste åtagandet mot barnen att må bra? 

Ska man som partner ställa sig i vägen för att andra partnern blir kär? Hur tänker du då? 

Varför vill du diskutera helt andra villkor än trådämnet? Är det inte lämpligare att ta det i en av de tusentals trådar där dina förutsättningar redan är grunden. 

• molly50
    Anonym (Complex) skrev 2022-10-02 17:40:22 följande:
    Nä men de kan ha ett ansvar för att relationen hamnat därhän. Att någon är otrogen tar inte magiskt bort det ansvar den andra parten haft för att vårda förhållandet. 
    Ja,och det var väl också det jag skrev.
    Men otroheten har bara den otrogne ansvar för. 
  • molly50
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 18:13:55 följande:
    Ja, precis. Att ens partner slutar föra dialog eller bry sig är en vanlig anledning till att man söker erkännande utanför förhållandet. På ett eller annat vis. 
    Ja,och då är det ett bra val att vara otrogen istället för att göra slut,tycker du?
Svar på tråden Opopulär åsikt, den bedragna har också ett ansvar