Varför är du emot kärnkraft?
www.researchgate.net/figure/rates-for-each-energy-source-in-deaths-per-billion-kWh-produced-Source-Updated_tbl2_272406182
Det är bra att statsministern är tydlig. Sverige vill ha, och behöver, nya kärnkraftverk.
i det här fallet lär Ulf tala om fullstora kärnkraftverk och inte SMR.
www.svt.se/nyheter/utrikes/kristersson-motte-macron-goda-forutsattningar-att-samarbeta-kring-karnkraft
- Sverige behöver köpa minst två kärnkraftreaktorer, jag är helt öppen för att Frankrike är ett av de länder som ser till att Sverige får mer kärnkraft, säger statsministern till Aftonbladet.
Det är bra både inrikes och utrikes med tydliga signaler.
Det var M som ville göra en valfråga av kärnkraften sedan såväl S som MP och C redan i början av sommaren 2022 sagt att det behövs kärnkraft i svensk elproduktion.
Kanske har Kristersson inte något annat att komma med 2026 än att fortsätta söka konflikt om det S och M är överens om.
Vill du ha en länk till vad övriga partier i början av sommaren sade om svensk kärnkraft?
Det är ju märkligt att du hela tiden felciterar av dig länkat innehåll eller påstår osanna saker.
www.di.se/nyheter/bolunds-besked-mp-ger-gront-ljus-till-ny-karnkraft/
www.svt.se/nyheter/inrikes/s-signalerar-svangning-i-synen-pa-karnkraft
Skälet till att S svängde i natofrågan var att Finland tänkte ansöka om medlemskap i NATO.
Den geopolitiska säkerhetsordningen bryr sig mycket lite om Kristerssons gläfsande. Om det är sant att det var Kristersson som fick S att svänga om NATO så är det Kristersson som är ansvarig för den finländska regeringens avsikter att ansöka om NATOmedlemskap, något som grundar sig på Putins anfallskrig mot Ukraina(det du och TASS kallat inbördeskrig i Ukraina) .. skulle alltså Kristersson vara ansvarig för Finsk säkerhetspolitik eller till och med ser ryska anfallet på Ukraina
Nädu. Kristersson har inte mycket med detta att göra, men världen och länder nära Sverige - i fler betydelser- valde att gå fram med NATOansökan och där gör den geopolitiska säkerhetsprövningen att Sveriges regering fattar ett gemensamt beslut med Finland.
Kristerssons skuggboxning tror han kanske själv på... Men det ser inte så ut på de känslor som speglas i hans ansikte, agerande och låtsaskonfliker. Inte konstigt att förtroendet för Sveriges statsminister 2023 är i klass med en hästhandlare/bilhandlare.. fast bilen du köper av honom har en chaufför som leder ett parti grundat av nazister, fascister, rasister och vitmakt. Dessutom strömmar det nazister ur såväl förardörr, passagerardörr, bakdörrar och bagage
Jag är för kärnkraft, men ser inte varför vi i Sverige ska bygga det. Vi exporterar mest el i hela Europa. Varför ska vi ta en hög kostnad för att andra länder har elbrist? Jag gillar inte tanken på att vi ska ta de ekonomiska riskerna för elproduktion av el som behövs i andra delar av Europa.
Jag gillar att Finland satsar på kärnkraft. Förhoppningsvis minskar det vår elexport till Finland kraftigt. (Finland är det land vi exporterar mest el till.)
Vi exporterar även mycket till t.ex. Danmark, Polen och Litauen. Låt dem bygga kärnkraft.
Storbritannien importerar el från Norge, som då i sin tur behöver importera svensk el. Varför bygger inte Storbritannien kärnkraftverk?
Mer kärnkraft i Sverige är slöseri med våra pengar. Det är dags att andra länder tar sitt ansvar - precis som Finland gör.
Jag är för kärnkraft, men ser inte varför vi i Sverige ska bygga det. Vi exporterar mest el i hela Europa. Varför ska vi ta en hög kostnad för att andra länder har elbrist? Jag gillar inte tanken på att vi ska ta de ekonomiska riskerna för elproduktion av el som behövs i andra delar av Europa.
Dagens Nyheter är i alla fall emot kärnkraft, vad det verkar.
Eller åtminsioe emot att det påpekas att S/MP har ansvaret för att den stängts ned.
Carl Berglöf går genom direkta sakfel i en DN-artikel som försöker få det att se ut som att "alla" är ansvariga för att kärnkraften stängts ned.
"... tag slutsatserna i DN:s artikel med en nypa salt givet att vissa delar av historiebeskrivningen har utlämnats helt och vissa delar är felaktiga eller missvisande"