Tow2Mater skrev 2022-12-23 20:16:05 följande:
Stora ägare i TVO är skogsbolagen UPM och Stora Enso, Fortum och Helen (ägt av Helsingfors stad). Bland de mindre ägarna finns ett femtiotal kommunalt ägda energibolag över hela Finland.
Menar du att energibolagen skulle köpa för självkostnadspris och sen sälja vidare till konsumenterna för 325 öre per kWh? Kan kommunalt ägda bolag göra det?
Det finns en modell för ägande i Finland som kallas Mankala-modellen.
second-opinion.se/mankalaprincipen-grundbult-for-finsk-karnkraft/
"
Mankalaprincipen har uppkallats efter Mankala vattenkraftverk i södra Finland. Mankala-företag levererar elektricitet till produktionskostnad till sina aktieägare, snarare än aktieutdelning."
.
Om jag förstår den modellen rätt så får ägarna köpa elen från företaget som driver O3 till självkostnadspris och överskottet kan de sälja på öppna marknaden till fullt pris.
Jag antar bara att det handlar om den el som kommunen själv konsumerar - inte om att kommunen köper in och sedan säljer vidare. Så funkar det åtminstone för de stora industriföretagen som är delägare. De köper in det de själva förbrukar och sedan säljer O3 överskottet.
Å andra sidan har jag inte koll på detaljerna exakt.
.
TVO är företaget som äger O3.
TVO ägs i sin tur av några industribolag direkt men även av Pohjolan Voima OY
en.wikipedia.org/wiki/Pohjolan_Voima
Ägare i Pohjolan Voima är ytterligare ett antal industribolag samt finska kommuner som då alla indirekt äger en andel av O3-rekatorn via sitt delägande av Pohjolan Voima.
Därmed är dessa kommuner berättigade till att köpa el från O3 till självkostnadspris. Mängd el i förhållande till storleken på sitt ägande.