• Hamngatan100

Rösta blått = SD?

Om man rösta blått så röstar man väl automatiskt på SD?
    Jag är inte tillräckligt insatt men är det inte så att Kristersson flörtat med Jimmie ett tag.
    Om jag skulle göra valkompassen och tex hamna på L och sedan röstar på dem och det senare blir en borgerlig regering. Har jag då hjälpt Jimmie att få mer inflytande i svensk politik?

• Svar på tråden Rösta blått = SD?
  • Gullvivor
    Hamngatan100 skrev 2022-08-16 11:57:32 följande:
    Tack. Så detta är ett förslag om en tidig anpassning av invandrare till det svenska samhället, för att i förlängningen minska kriminalitet?

Men du håller ej med om kopplingen språk - utanförskap?
    Alltså poängen med förslaget är ju att förebygga utanförskap som man menar skulle ärvas men det är ganska tydligt, i mina ögon iallafall, vad det egentligen handlar om. 

Jodå, när vuxna inte lär sig språket. Men ett barn kommer gå i svensk skola och det är inte nödvändigt att kunna svenska så tidigt som 2 år.
  • Anonym (Nej)
    Embla twopointoh skrev 2022-08-16 11:52:54 följande:
    Att börja lära sig ett språk när man är sex år är inte för sent för att kunna lära sig det språket perfekt. Det är efter 12 års ålder som språkinlärningen börjar försämras. Det är alltså dumheter att icke-svenska barn måste gå i förskola med motivationen att annars lär de sig inte svenska ordentligt.

Sedan kan man diskutera hur man ska göra för att öka integrationen, men själva språkinlärningen kan man inte ha som anledning till att tvångsomhänderta tvååringar eller införa obligatorisk förskola.
    Fast hur annorlunda blir 4-5-åringens värld om den inte förstår språket i det samhälle den växer upp i? Om den vill leka med andra barn och inte pratar språket? Finns inte risk för utanförskap då - även om man såklart kan lära sig ett språk om man börjar som 6-åring?

Och även om man KAN - hur blir det i de åk 1 klasser där 50% av eleverna eller mer inte pratar det undervisade språket bra?
  • Anonym (Nähedu)
    Gullvivor skrev 2022-08-16 10:57:21 följande:
    Jo, skolan är obligatorisk i Sverige. Det är helt omöjligt att växa upp i landet utan att lära sig språket.
    Alltså jag vet inte i vilket Sverige du är uppvuxen men jag har vuxit upp är ganska länge sedan med jämnåriga som var födda i Sverige, men hela vägen genom skolan inklusive gymnasiet inte pratade jättebra svenska. Skrev ännu sämre.. 

Jag är inte för förskoletvång eller så. Men rätt ska va rätt rent faktamässigt. Unga svenskars kunskaper i sitt modersmål är idag också ofta ganska bristfälligt.
  • Anonym (Nähedu)
    Gullvivor skrev 2022-08-16 10:57:21 följande:
    Jo, skolan är obligatorisk i Sverige. Det är helt omöjligt att växa upp i landet utan att lära sig språket.
    Alltså jag vet inte i vilket Sverige du är uppvuxen men jag har vuxit upp är ganska länge sedan med jämnåriga som var födda i Sverige, men hela vägen genom skolan inklusive gymnasiet inte pratade jättebra svenska. Skrev ännu sämre.. 

Jag är inte för förskoletvång eller så. Men rätt ska va rätt rent faktamässigt. Unga svenskars kunskaper i sitt modersmål är idag också ofta ganska bristfälligt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Nähedu) skrev 2022-08-16 13:10:51 följande:

Just det, problem med att många inte kan svenska ordentligt finns även bland infödda svenskar. Orsaken till att ungdomar inte kan skriva korrekt svenska, handlar alltså inte om att man måste börja förskolan tidigt eller ens gå i svensk skola. Uppenbarligen ligger problemet någon annan stans, förslagsvis i skolan, att man släpper igenom elever med bristfälliga kunskaper.

Ett par av mina barns lärare har skrivit erbarmligt dålig svenska i till exempel lappar och rapporter vi föräldrar fått del av. Särskrivningar, talspråk, egenklien ... Om nu inte de som ska lära våra barn svenska själva behärskar det svenska språket, är det då så konstigt att många elever inte lär sig korrekt svenska?
  • Anonym (6745)
    Embla twopointoh skrev 2022-08-16 14:11:07 följande:
    Just det, problem med att många inte kan svenska ordentligt finns även bland infödda svenskar. Orsaken till att ungdomar inte kan skriva korrekt svenska, handlar alltså inte om att man måste börja förskolan tidigt eller ens gå i svensk skola. Uppenbarligen ligger problemet någon annan stans, förslagsvis i skolan, att man släpper igenom elever med bristfälliga kunskaper.

Ett par av mina barns lärare har skrivit erbarmligt dålig svenska i till exempel lappar och rapporter vi föräldrar fått del av. Särskrivningar, talspråk, egenklien ... Om nu inte de som ska lära våra barn svenska själva behärskar det svenska språket, är det då så konstigt att många elever inte lär sig korrekt svenska?
    Detta.

Skolan av idag tillämpar bla. inte rättstavning och rättar inte stavfel. Det ger naturligtvis negativa effekter, oavsett ursprung och om svenska är första eller andra språk.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-16 13:10:19 följande:
    Fast hur annorlunda blir 4-5-åringens värld om den inte förstår språket i det samhälle den växer upp i? Om den vill leka med andra barn och inte pratar språket? Finns inte risk för utanförskap då - även om man såklart kan lära sig ett språk om man börjar som 6-åring?

Och även om man KAN - hur blir det i de åk 1 klasser där 50% av eleverna eller mer inte pratar det undervisade språket bra?
    Fast nu förutsätter du att dessa 4-5-åringars enda alternativ är att umgås enbart med sin närmsta familj, eller med barn som bara pratar svenska.

Jag tror inte att ett barn som inte kan svenska när detta är upp till fem år, per definition riskerar utanförskap för resten av livet. Det är inte så små barns språkkunskaper eller vänkrets som utanförskapet beror på , det är ett orimligt antagande.
  • Flash Gordon
    Embla twopointoh skrev 2022-08-16 11:52:54 följande:
    ..., men själva språkinlärningen kan man inte ha som anledning till att tvångsomhänderta tvååringar eller införa obligatorisk förskola.
    För att?

Förslaget, oavsett omd et är Liberalernas två är eller Socialdemokraternas tre år, riktar sig enbart mot de enklaver i Sverige där överhuvudtaget INGEN talar svenska.

Barnen lever i en miljö där alla bara talar sitt hemlands språk. På dagis, om de väl går där talar ofta inte fröknarna svenska. Inte heller de andra barnen När de börjar skolan finns det inget annat barn där som talar svenska.

Vi vet nu tillräckligt väl att så ser verkligheten ut i delar av Sverige.

Ja, det handlar om att tvinga barnen att lära sig svenska så att de når en nivå som motsvarande svenska barn har.

Jag har personligen få moraliska betänklighet kring detta.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (L) skrev 2022-08-16 11:20:38 följande:
    Hade gärna sett en borgerlig alliansregering men då nuvarande alternativ står mellan en S-ledd mittenregeri ng och en ultrakonservativ regering så blir det tyvärr det förstnämnda som jag går för.
    Hur får du en S-V-MP-C-regering till att vara en "mittenregering"?
    Blå och gul
  • Embla twopointoh
    Flash Gordon skrev 2022-08-16 17:17:02 följande:
    För att?

Förslaget, oavsett omd et är Liberalernas två är eller Socialdemokraternas tre år, riktar sig enbart mot de enklaver i Sverige där överhuvudtaget INGEN talar svenska.

Barnen lever i en miljö där alla bara talar sitt hemlands språk. På dagis, om de väl går där talar ofta inte fröknarna svenska. Inte heller de andra barnen När de börjar skolan finns det inget annat barn där som talar svenska.

Vi vet nu tillräckligt väl att så ser verkligheten ut i delar av Sverige.

Ja, det handlar om att tvinga barnen att lära sig svenska så att de når en nivå som motsvarande svenska barn har.

Jag har personligen få moraliska betänklighet kring detta.
    Därför att: Det är inte så små barns språkkunskaper eller vänkrets som utanförskapet beror på , det är ett orimligt antagande.

Att ingen av pedagogerna pratar svenska, om det är sant så är det väl där ett av de stora problemen ligger. För att barnen ska lära sig svenska måste ju språket talas i förskolan/skolan, så det är pedagogernas kunskaper i svenska som är den springande punkten. Om barnen går i en skola där pedagogerna pratar svenska kommer de att lära sig svenska.

Så du menar att "obligatorisk förskola från Xårs ålder" egentligen betyder "Obligatorisk förskola från Xårs ålder, fast enbart för de barn som inte har svenska som modersmål/lär sig svenska i hemmet"? Att de barn som inte tillhör den gruppen enligt de liggande förslagen INTE kommer att tvingas in i förskola från två eller tre års ålder?
Svar på tråden Rösta blått = SD?