Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

    Rösta blått = SD?

    Anonym (Trötter) skrev 2022-08-16 11:44:18 följande:
    Precis. Att kunna språket bra är helt oviktigt. Vi borde ta bort alla bibliotek och språkundervisning i skolorna också. Varför ska barn läsa och skriva, det lär de sig i alla fall förr eller senare.
    Att börja lära sig ett språk när man är sex år är inte för sent för att kunna lära sig det språket perfekt. Det är efter 12 års ålder som språkinlärningen börjar försämras. Det är alltså dumheter att icke-svenska barn måste gå i förskola med motivationen att annars lär de sig inte svenska ordentligt.

    Sedan kan man diskutera hur man ska göra för att öka integrationen, men själva språkinlärningen kan man inte ha som anledning till att tvångsomhänderta tvååringar eller införa obligatorisk förskola.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Nähedu) skrev 2022-08-16 13:10:51 följande:
    Alltså jag vet inte i vilket Sverige du är uppvuxen men jag har vuxit upp är ganska länge sedan med jämnåriga som var födda i Sverige, men hela vägen genom skolan inklusive gymnasiet inte pratade jättebra svenska. Skrev ännu sämre.. 

    Jag är inte för förskoletvång eller så. Men rätt ska va rätt rent faktamässigt. Unga svenskars kunskaper i sitt modersmål är idag också ofta ganska bristfälligt.
    Just det, problem med att många inte kan svenska ordentligt finns även bland infödda svenskar. Orsaken till att ungdomar inte kan skriva korrekt svenska, handlar alltså inte om att man måste börja förskolan tidigt eller ens gå i svensk skola. Uppenbarligen ligger problemet någon annan stans, förslagsvis i skolan, att man släpper igenom elever med bristfälliga kunskaper.

    Ett par av mina barns lärare har skrivit erbarmligt dålig svenska i till exempel lappar och rapporter vi föräldrar fått del av. Särskrivningar, talspråk, egenklien ... Om nu inte de som ska lära våra barn svenska själva behärskar det svenska språket, är det då så konstigt att många elever inte lär sig korrekt svenska?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-16 13:10:19 följande:
    Fast hur annorlunda blir 4-5-åringens värld om den inte förstår språket i det samhälle den växer upp i? Om den vill leka med andra barn och inte pratar språket? Finns inte risk för utanförskap då - även om man såklart kan lära sig ett språk om man börjar som 6-åring?

    Och även om man KAN - hur blir det i de åk 1 klasser där 50% av eleverna eller mer inte pratar det undervisade språket bra?
    Fast nu förutsätter du att dessa 4-5-åringars enda alternativ är att umgås enbart med sin närmsta familj, eller med barn som bara pratar svenska.

    Jag tror inte att ett barn som inte kan svenska när detta är upp till fem år, per definition riskerar utanförskap för resten av livet. Det är inte så små barns språkkunskaper eller vänkrets som utanförskapet beror på , det är ett orimligt antagande.
  • Embla twopointoh
    Flash Gordon skrev 2022-08-16 17:17:02 följande:
    För att?

    Förslaget, oavsett omd et är Liberalernas två är eller Socialdemokraternas tre år, riktar sig enbart mot de enklaver i Sverige där överhuvudtaget INGEN talar svenska.

    Barnen lever i en miljö där alla bara talar sitt hemlands språk. På dagis, om de väl går där talar ofta inte fröknarna svenska. Inte heller de andra barnen När de börjar skolan finns det inget annat barn där som talar svenska.

    Vi vet nu tillräckligt väl att så ser verkligheten ut i delar av Sverige.

    Ja, det handlar om att tvinga barnen att lära sig svenska så att de når en nivå som motsvarande svenska barn har.

    Jag har personligen få moraliska betänklighet kring detta.
    Därför att: Det är inte så små barns språkkunskaper eller vänkrets som utanförskapet beror på , det är ett orimligt antagande.

    Att ingen av pedagogerna pratar svenska, om det är sant så är det väl där ett av de stora problemen ligger. För att barnen ska lära sig svenska måste ju språket talas i förskolan/skolan, så det är pedagogernas kunskaper i svenska som är den springande punkten. Om barnen går i en skola där pedagogerna pratar svenska kommer de att lära sig svenska.

    Så du menar att "obligatorisk förskola från Xårs ålder" egentligen betyder "Obligatorisk förskola från Xårs ålder, fast enbart för de barn som inte har svenska som modersmål/lär sig svenska i hemmet"? Att de barn som inte tillhör den gruppen enligt de liggande förslagen INTE kommer att tvingas in i förskola från två eller tre års ålder?
  • Embla twopointoh
    Flash Gordon skrev 2022-08-16 17:33:26 följande:
    Den meningen får du gärna skriva om så att även jag förstår den
    Embla twopointoh skrev 2022-08-16 17:28:01 följande:
    Att ingen av pedagogerna pratar svenska, om det är sant så är det väl där ett av de stora problemen ligger. För att barnen ska lära sig svenska måste ju språket talas i förskolan/skolan, så det är pedagogernas kunskaper i svenska som är den springande punkten. Om barnen går i en skola där pedagogerna pratar svenska kommer de att lära sig svenska.

    Så du menar att "obligatorisk förskola från Xårs ålder" egentligen betyder "Obligatorisk förskola från Xårs ålder, fast enbart för de barn som inte har svenska som modersmål/lär sig svenska i hemmet"? Att de barn som inte tillhör den gruppen enligt de liggande förslagen INTE kommer att tvingas in i förskola från två eller tre års ålder?
    Nä, barnen lär sig bevisligen inte svenska ens med svensktalande fröknar på dagis och skola. Det är hela problemet som fått L och S att föreslå detta.

    Ja, det handlar i praktiken bara om invandrarbarn. Särskilt i områden där ingen talar svenska. "Tvångsassimilering" skrev någon, som om det vore en dålig grej när det handlar om att få dessa barn att ligga i fas med motsvarande svenska barn 

    Ja, det är den här nivån på grejer som måste till nu eftersom man tidigare släppt det så långt som man har gjort. Ju längre vi drar ut på det, desto värre blir medicinen.
    Det jag försöker säga är att utanförskapet inte rimligtvis beror på att barn upp till fem år inte kan svenska. Så länge de får lära sig svenska när de börjar skolan, såklart.

    Jag menade inte att fråga efter vilken grupp det handlar om i praktiken, utan om även svenska barn kommer att tvingas börja i förskola, trots att de har svenska som modersmål. Det finns ingen forskning vad jag vet som stöder att det är bra för barn att börja förskola så tidigt, eller att barn som inte går i förskola hamnar ohjälpligt efter sina jämnåriga som gått på förskola. Tvärtom, forskningen säger att barn som inte gått på förskola tar igen det de missat ganska fort, i de högre årskurserna syns inte länge skillnad mellan barn som gått och barn som inte gått.

    Då blir det ju så att för att komma åt problemet med dåliga språkkunskaper hos invandrarna, så låter de även andra barn, som inte har några problem, börja på förskola fast det inte är evidensbaserat bra för dem. Det kanske inte du tycker är omoraliskt, men det gör jag. Problemet med dåliga språkkunskaper och utanförskap får man tackla på annat sätt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (FD Såsse) skrev 2022-08-16 20:12:04 följande:

    Jag vill nog påstå att Mp, C och V är markant mycket "farligare" än SD. 

    Sedan är jag trött på att betala mer skatter och är trött på oroligheterna som skenar i landet. Röstar således på det parti som ämnar sänka skatterna, minska invandringen och trycker åt gängkriminaliteten. 


    Jag håller helt med. På Vänstern låter det som om de enda extremisterna som finns i Sverige är SD. Extremisterna till Vänster låtsas de inte om.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-19 07:00:47 följande:
    Nu svarade du bara på hälften av min fundering. Hur ska pedagoger i förskoleklass kunna hantera om halva klassen pratar dålig svenska när de börjar? Vilka resurser skall lösa det när man börjar skolan?

    Att en människa i sig själv kan lära sig ett språk om man börjar träna det vid 5-6 års ålder är självklart. Men om det blir en fråga i ett utanförskapsområde så att en stor andel av barnen faktiskt inte talar det undervisade språket vid skolstart kommer det då att bli ett problem.
    Någon typ av modersmålsundervisning som stöder undervisningen på svenska, och/eller att dessa lärare finns med i klassrummet? I förskoleklass är det ju mest lek. Jag är ingen pedagog eller didaktiker, exakt förfarande lämnar jag till experterna.

    Ja, jag menar inte att det inte skulle innebära vissa problem att barn inte kan svenska när de börjar skolan. Men jag tror inte heller att lösningen är obligatorisk förskola (kanske obligatorisk språkundervisning för hela familjen, med faktiska krav på att ha uppnått en viss nivå på svenskan?) och tvångsomhändertagande.

    Högre språkliga krav överlag på lärarutbildningen vore också bra, man ska inte få godkänt om man inte kan stava, särskriver och inte kan grammatik.Det är faktiskt direkt pinsamt att man kan ta sig igenom en  högskoleutbildning till lärare utan att kunna stava till egentligen eller skriver att något är super bra.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-19 08:29:17 följande:

    Jag tror ju verkligen inte att resurser finns till det, med tanke på läget idag. Att lägga till en till nivå på förskoleklassen. 


    Problemet är väl att vi har ett system som är uppbyggt för att barnen pratar det språk de ska undervisas på när de börjar. Och om de inte gör det kommer de falla efter. De barnen med mer språktalang och hjälp hemifrån kommer ta ikapp det fort, de barnen som saknar stödet och kanske är blygare kommer tappa, och riskera ett sämre språk, vilket faktiskt kommer slå hårt sen - språk är en stor nyckel till mycket. Det blir att ge en ojämlik start för dem. Att bara tänka att det löser sig nog är inte snällt mot den senare gruppen.

    Jag tror inte heller på tvångsomhändertagande, och inte på förskola som lösningen på allt - men att bara släppa det och säga att det nog ordnar sig och lita på att en redan nu ekonomiskt blödande skola kommer kunna stötta de här barnen extra är en utopi. 


    Håller dock helt med dig om kravet på lärare - det måste upp. Den som ska undervisa måste kunna saker. Allt annat är pinsamt för den svenska lärarutbildningen.


    Ja, förmodligen saknas det resurser till det. Men obligatorisk undervisning i svenska för hela familjen, med konkreta och åldersadekvata kunskapskrav, skulle det kunna lösa problemet?

    Fast jag har inte sagt, eller menat, att vi bara ska släppa frågan eftersom det löser sig.

    Nu ska jag vara väldigt pragmatisk, men om det nu inte finns resurser nog för att kunna lösa detta problem, annat än att börja tvångsomhänderta barn (och alla de resurser i form av socialtjänst och familjehem det kräver, samt att varken barn eller föräldrar kommer att må bra av det), så kanske man ska överväga att inte ta emot fler invandrare eller till och med börja utvisa i större utsträckning de som inte når upp till en viss språknivå? Finns det inte pengar till att integrera dem så finns det inte.
Svar på tråden Rösta blått = SD?