Flash Gordon skrev 2022-08-16 17:33:26 följande:
Den meningen får du gärna skriva om så att även jag förstår den
Embla twopointoh skrev 2022-08-16 17:28:01 följande:
Att ingen av pedagogerna pratar svenska, om det är sant så är det väl där ett av de stora problemen ligger. För att barnen ska lära sig svenska måste ju språket talas i förskolan/skolan, så det är pedagogernas kunskaper i svenska som är den springande punkten. Om barnen går i en skola där pedagogerna pratar svenska kommer de att lära sig svenska.
Så du menar att "obligatorisk förskola från Xårs ålder" egentligen betyder "Obligatorisk förskola från Xårs ålder, fast enbart för de barn som inte har svenska som modersmål/lär sig svenska i hemmet"? Att de barn som inte tillhör den gruppen enligt de liggande förslagen INTE kommer att tvingas in i förskola från två eller tre års ålder?
Nä, barnen lär sig bevisligen inte svenska ens med svensktalande fröknar på dagis och skola. Det är hela problemet som fått L och S att föreslå detta.
Ja, det handlar i praktiken bara om invandrarbarn. Särskilt i områden där ingen talar svenska. "Tvångsassimilering" skrev någon, som om det vore en dålig grej när det handlar om att få dessa barn att ligga i fas med motsvarande svenska barn
Ja, det är den här nivån på grejer som måste till nu eftersom man tidigare släppt det så långt som man har gjort. Ju längre vi drar ut på det, desto värre blir medicinen.
Det jag försöker säga är att utanförskapet inte rimligtvis beror på att barn upp till fem år inte kan svenska. Så länge de får lära sig svenska när de börjar skolan, såklart.
Jag menade inte att fråga efter vilken grupp det handlar om i praktiken, utan om även svenska barn kommer att tvingas börja i förskola, trots att de har svenska som modersmål. Det finns ingen forskning vad jag vet som stöder att det är bra för barn att börja förskola så tidigt, eller att barn som inte går i förskola hamnar ohjälpligt efter sina jämnåriga som gått på förskola. Tvärtom, forskningen säger att barn som inte gått på förskola tar igen det de missat ganska fort, i de högre årskurserna syns inte länge skillnad mellan barn som gått och barn som inte gått.
Då blir det ju så att för att komma åt problemet med dåliga språkkunskaper hos invandrarna, så låter de även andra barn, som inte har några problem, börja på förskola fast det inte är evidensbaserat bra för dem. Det kanske inte du tycker är omoraliskt, men det gör jag. Problemet med dåliga språkkunskaper och utanförskap får man tackla på annat sätt.