• Hamngatan100

Rösta blått = SD?

Om man rösta blått så röstar man väl automatiskt på SD?
    Jag är inte tillräckligt insatt men är det inte så att Kristersson flörtat med Jimmie ett tag.
    Om jag skulle göra valkompassen och tex hamna på L och sedan röstar på dem och det senare blir en borgerlig regering. Har jag då hjälpt Jimmie att få mer inflytande i svensk politik?

• Svar på tråden Rösta blått = SD?
  • Anonym (Nej)
    Hamngatan100 skrev 2022-08-11 09:41:06 följande:
    Vem har skällt på dig?
    Det är jag som ställt frågan om det är så att borgerlig röst är lika med en röst på SD.
    Men Limajos inlägg om att fler röster på andra borgerliga partier späder ut SD's inflytande, förutsatt att det bara är Kristersson som är nära kompis med Jimmie.
    Folk i verkligheten - allrså utanför FL ;).

Jag tycker retoriken i din frga visar på tonen som satt sig - att en röst på något högerparti är en röst på Sd - är ful i dig eftersom den tar fokus från vad för samhälle partierna själva vill främja. (På samma vis som att en röst på C är en röst på V, två partier som inte direkt har samma vision om ett samhälle.)
  • Hamngatan100
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-11 10:09:20 följande:
    Folk i verkligheten - allrså utanför FL ;).

Jag tycker retoriken i din frga visar på tonen som satt sig - att en röst på något högerparti är en röst på Sd - är ful i dig eftersom den tar fokus från vad för samhälle partierna själva vill främja. (På samma vis som att en röst på C är en röst på V, två partier som inte direkt har samma vision om ett samhälle.)
    Nä det var en fråga på riktigt. Inte ett påstående förklädd som en fråga.
    Kanske lite fördom och antagande möjligtvis. Men jag har får bra svar och inputs från flera av inläggen. Känner mig lite klokare och har ett bättre utgångsläge för att min rösta skall hamna på rätta stället för mig.
  • Anonym (Nej)
    Hamngatan100 skrev 2022-08-11 10:16:08 följande:
    Nä det var en fråga på riktigt. Inte ett påstående förklädd som en fråga.
    Kanske lite fördom och antagande möjligtvis. Men jag har får bra svar och inputs från flera av inläggen. Känner mig lite klokare och har ett bättre utgångsläge för att min rösta skall hamna på rätta stället för mig.

Förstår. exakt den typen av förklädda påståenden är dock väldigt vanliga för att skambelägga de av oss som vill rösta på tex L. De används för att liksom skapa en ton där vi får skulden för allt SD gör sen för att vi ?röstade på dem? och vill skapa en skam att rösta på det parti man vill.

Det tycker jag är i grunden fel. Det är ju som att säga att man inte borde rösta S för att man då är med och skapar ett samhälle där SD blivit så starka. 

Jag undrar lite också hur bra det blir för landet och politiken om allt bara kokar ned till frågan om SD. Det känns som det är det enda jag hör i debatten nu - hur olika partier ska förhålla sig till dem. Inte vad de själva vill. Det sörjer jag detta valår.

• Friger

Jo... Så länge ditt parti inte får över hälften av rösterna så får du ju även politiken från de partier som det partiet du röstat på samarbetar med.

Tycker du att Sverige går i rätt riktning nu så ska du rösta på någon av de styrande partierna. De har nämligen haft makten de senaste 8 åren. Det är deras politik som gett oss vad vi har idag.

Tycker du att landet går i fel riktning ska du rösta på något av de andra partierna. För det innebär om inget annat i vart fall en förändring.

• Flash Gordon
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-11 10:07:16 följande:
    Men det här tankesättet gör att vi alltid kommer låsa oss i block vilket är uselt demokratiskt sett anser jag. Jag vänder mig emot att hela röstförfarandet mer blivit att skrämma folk i vad de får på köpet än att partier lyfter fram vad de själva står för.

S verkar ju mkt gå till val på att skrämma folk att allt utom dem är en röst på SD. Inte på varför man ska välja dem - trots att SD vuxit under deras tid vid makten.
    Fast det ju inte "vi" som låser in oss i block. Det är politikerna.

Så länge inget parti får 51% så måste det ske samarbeten mellan partier. Så länge vissa partier vägrar samarbeta med andra partier så bildas block.

Personligen tycker jag det är bra konsumentinformation att redan innan valet förklara att "vi kommer att jobba ihop med dem och det här vill vi göra tillsammans". Då vet folk vad det är de röstar på. Ju tydligare partierna är innan - desto mer välinformerade val kan medborgarna göra.

Jag kan inte ens tycka att block och partisamarbeten är uselt ur en demokratisk synvinkel.

Då tycker jag det är långt mycket värre att göra som exempelvis S vill göra i år. "Vi går till val på vår egen politik och sedan får vi se vad som händer".

Röstar du på S så har du ingen aning om vad du får för politik.

Alla VET att S måste samarbeta med V-MP-C för att få makten men ingen vet vad deras förhandlingar kommer att sluta i. V kräver fastighetsskatt. C kräver absolut ingen fastighetsskatt. Så vad kommer en S-regering att besluta om?
    Blå och gul
  • Anonym (Nej)

Därrmot kan jag erkänna att jag anser att det här är det svåraste val jag röstat i.

Jag tycker inte saker går så bra just nu, jag tycker inte som S i för många frågor. Jag  håller heller inte med V alls i synen på samhället och människor. Jag är också inte alls imponerad  av MPs jobb för miljön.

De två partier jag röstat på historiskt är C och L. Jag är nog i grunden mer åt L. Dock är jag inte glad i att ge SD budgetinflytande eftersom jag ser detas lösningar på svåra problem som för populistiska och ja, många i styret där har givit uttryck för en rätt otrevlig människosyn.
    Röstar jag dock C röstar jag ju på nuvarande regering med S och V vilka verkligen inte är min idealsyn på samhället.

För första gången har jag velat om jag ska rösta blankt. 

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-08-11 09:11:09 följande:
    Vad tror du blir bättre av om du sitter på sidlinjen?

Du får välja: röd-grönt eller blå-gult.

Det är vad du i praktiken har.

Det finns inga perfekta lösningar. Röstar man blå-gult får man leva med L (vad det verkar). Röstar man röd-grönt får man dras med MP.

Sedan kan du ju förstås rösta på något parti som inte ingår i ett av de bägge blocken om du vill men det kommer ju inte att påverka någonting.
    Du menar det blåbruna blocket. Det parti som har blått och gult som färger är Alternativ för Sverige och jag antar att du inte är så radikaliserad att du kommer med sådana förslag.

Hämtat från wikipedia:

sv.wikipedia.org/wiki/Alternativ_f%C3%B6r_Sverige

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Vänsterut tack!)
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-11 20:21:10 följande:

Därrmot kan jag erkänna att jag anser att det här är det svåraste val jag röstat i.

Jag tycker inte saker går så bra just nu, jag tycker inte som S i för många frågor. Jag  håller heller inte med V alls i synen på samhället och människor. Jag är också inte alls imponerad  av MPs jobb för miljön.

De två partier jag röstat på historiskt är C och L. Jag är nog i grunden mer åt L. Dock är jag inte glad i att ge SD budgetinflytande eftersom jag ser detas lösningar på svåra problem som för populistiska och ja, många i styret där har givit uttryck för en rätt otrevlig människosyn.
    Röstar jag dock C röstar jag ju på nuvarande regering med S och V vilka verkligen inte är min idealsyn på samhället.

För första gången har jag velat om jag ska rösta blankt. 

Det nya utspelet från L är ju att de vägrar ingå regering med SD vilket alltså utesluter M+SD+KD+L som ett regeringsalternativ. Kan tänka mig att liberalerna ännu en gång kommer att fria till S för de har ju tidigare visat att de vänder kappan efter välkomst. C vägrar ju dessutom samarbeta med V som ju är större än C som kanske står ensam till slut, vilket är enda vägen framåt för en lyckad rödgrön regering eftersom C varit stoppkloss i 8 år och stor skuld till varför samhället ser ut som det gör idag med alla kompromisser och dödlägen. Bort med Annie och in med Nooshi is the way to go och att MP gör skäl för sitt namn.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Vänsterut tack!) skrev 2022-08-13 13:07:42 följande:
    Det nya utspelet från L är ju att de vägrar ingå regering med SD vilket alltså utesluter M+SD+KD+L som ett regeringsalternativ. Kan tänka mig att liberalerna ännu en gång kommer att fria till S för de har ju tidigare visat att de vänder kappan efter välkomst. C vägrar ju dessutom samarbeta med V som ju är större än C som kanske står ensam till slut, vilket är enda vägen framåt för en lyckad rödgrön regering eftersom C varit stoppkloss i 8 år och stor skuld till varför samhället ser ut som det gör idag med alla kompromisser och dödlägen. Bort med Annie och in med Nooshi is the way to go och att MP gör skäl för sitt namn.
    MP sålde ut miljöbalken för Cementa. 
  • Anonym (Vänsterut tack!)
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-13 18:04:30 följande:
    MP sålde ut miljöbalken för Cementa. 
    Alla har gjort så dumma och oåterkalleliga saker. Inget av partierna förtjänar egentligen folkets förtroende. Alla suger.
Svar på tråden Rösta blått = SD?