Anonym (Nej) skrev 2022-08-11 10:07:16 följande:
Men det här tankesättet gör att vi alltid kommer låsa oss i block vilket är uselt demokratiskt sett anser jag. Jag vänder mig emot att hela röstförfarandet mer blivit att skrämma folk i vad de får på köpet än att partier lyfter fram vad de själva står för.
S verkar ju mkt gå till val på att skrämma folk att allt utom dem är en röst på SD. Inte på varför man ska välja dem - trots att SD vuxit under deras tid vid makten.
Fast det ju inte "vi" som låser in oss i block. Det är politikerna.
Så länge inget parti får 51% så måste det ske samarbeten mellan partier. Så länge vissa partier vägrar samarbeta med andra partier så bildas block.
Personligen tycker jag det är bra konsumentinformation att redan innan valet förklara att "
vi kommer att jobba ihop med dem och det här vill vi göra tillsammans". Då vet folk vad det är de röstar på. Ju tydligare partierna är innan - desto mer välinformerade val kan medborgarna göra.
Jag kan inte ens tycka att block och partisamarbeten är uselt ur en demokratisk synvinkel.
Då tycker jag det är långt mycket värre att göra som exempelvis S vill göra i år. "Vi går till val på vår egen politik och sedan får vi se vad som händer".
Röstar du på S så har du ingen aning om vad du får för politik.
Alla VET att S måste samarbeta med V-MP-C för att få makten men ingen vet vad deras förhandlingar kommer att sluta i. V kräver fastighetsskatt. C kräver absolut ingen fastighetsskatt. Så vad kommer en S-regering att besluta om?