Inlägg från: Anonym (Nähedu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nähedu)

Rösta blått = SD?

Gullvivor skrev 2022-08-16 10:31:53 följande:
    Kanske för att man inte vill sätta en 2 åring på förskola? Det kommer en dag då alla barn i Sverige lär sig svenska, det måste inte nödvändigtvis ske vid 2 årsåldern med hot om att annars omhänderta barnet. Det är helt sjukt.
    Nej alla barn lär sig inte svenska förr eller senare..
  • Anonym (Nähedu)
    Gullvivor skrev 2022-08-16 10:57:21 följande:
    Jo, skolan är obligatorisk i Sverige. Det är helt omöjligt att växa upp i landet utan att lära sig språket.
    Alltså jag vet inte i vilket Sverige du är uppvuxen men jag har vuxit upp är ganska länge sedan med jämnåriga som var födda i Sverige, men hela vägen genom skolan inklusive gymnasiet inte pratade jättebra svenska. Skrev ännu sämre.. 

Jag är inte för förskoletvång eller så. Men rätt ska va rätt rent faktamässigt. Unga svenskars kunskaper i sitt modersmål är idag också ofta ganska bristfälligt.
  • Anonym (Nähedu)
    Gullvivor skrev 2022-08-16 10:57:21 följande:
    Jo, skolan är obligatorisk i Sverige. Det är helt omöjligt att växa upp i landet utan att lära sig språket.
    Alltså jag vet inte i vilket Sverige du är uppvuxen men jag har vuxit upp är ganska länge sedan med jämnåriga som var födda i Sverige, men hela vägen genom skolan inklusive gymnasiet inte pratade jättebra svenska. Skrev ännu sämre.. 

Jag är inte för förskoletvång eller så. Men rätt ska va rätt rent faktamässigt. Unga svenskars kunskaper i sitt modersmål är idag också ofta ganska bristfälligt.
  • Anonym (Nähedu)
    Embla twopointoh skrev 2022-08-16 14:11:07 följande:
    Just det, problem med att många inte kan svenska ordentligt finns även bland infödda svenskar. Orsaken till att ungdomar inte kan skriva korrekt svenska, handlar alltså inte om att man måste börja förskolan tidigt eller ens gå i svensk skola. Uppenbarligen ligger problemet någon annan stans, förslagsvis i skolan, att man släpper igenom elever med bristfälliga kunskaper.

Ett par av mina barns lärare har skrivit erbarmligt dålig svenska i till exempel lappar och rapporter vi föräldrar fått del av. Särskrivningar, talspråk, egenklien ... Om nu inte de som ska lära våra barn svenska själva behärskar det svenska språket, är det då så konstigt att många elever inte lär sig korrekt svenska?
    Precis.

Om en sjuåring bara kan knapphändig svenska vid skolstart kommer ju den sjuåringen va efter hela tiden år efter år.. I varierande utsträckning såklart. Vissa kommer hämta in relativt snabbt ändå ja, andra not so much. Särskilt inte för de tusentalsnochvpter tusentals barn varje år som börjar första klass och kanske i bästa fall har en eller två blyga svenska elever i klassen. Resten elever med utländsk bakgrund, och inte sällan då om skolan ligger i ett utsatt område också en lärarinna som inte heller har svensk som modersmål.
Svar på tråden Rösta blått = SD?