• Anonym (Bekymrad vän)

Nog måste hon ha alkoholproblem??

Bjöd hem en nära vän och hans dejt sedan två månader, på middag under påsk. Under 6 timmar drog denna kvinna (50 år) i sig 2 flaskor vin, 1,5 glas prosecco och en kaffedrink... Mängden vin räknade vi ut i efterhand då vi hade en box, hon drack allt som jag och denna vän inte drack... Min sambo dricker inte vin alls.

Hon var full redan vid kl 20, därefter gick det bara utför. Hon dansade för sig själv, kladdade oavbrutet på sin partner/vår vän, kunde knappt knäppa jackan när det var dags att gå hem. Och allt detta första gången hon var hembjuden till oss, dessutom på en MIDDAG (dvs, vi hade inte sagt att det var party typ). Jag kan tycka att även det spelar in. Jag hade min son hemma (17 år) som dagen efter sade att hon inte "verkade må så bra". Kändes också kymigt, med tanke på att han aldrig sett mig packad eller onödigt berusad.

Dagen efter messade hon inte en ursäkt, inte överhuvudtaget något som kunde mildra detta. Min syn på henne är ju för alltid denna nu - en vinkärring som super. Vi har inte träffat vår vän sedan dess (han skäms förmodligen) och vet inte vad han tänker, men det kände så klart inte som att han var så glad över detta.

Jag är ingen moraltant, men den mängden vi hade fått mig att däcka redan vid hälften av intaget så att säga. Vill helst att vår vän släpper henne som en glödande kolbit, för detta kan ju fasen inte gå bra. Men är jag överkänslig? Har jag fel i att hon måste ha tränat väl mycket på vindrickande för att klara detta?

• Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Jag är ingen moraltant, men den mängden viN hade fått mig att däcka

Vin menade jag så klart, ser lite förvirrande ut kanske.

• Anonym (Röd flagg)

Jag gillar inte uttrycket vinkärring men i övrigt så håller jag med. 
    Jag tror hon har ett problematisk förhållande till alkohol och ev redan  så pass att hon borde bli helt nykter. 
    Jag kommer få mycket mothugg men det är vad jag tror. 

• Anonym (Varningsklocka)

Japp, hon har alkoholproblem. Jag dricker väldigt små mängder numera, knappt en halv flaska på en kväll, men även när jag var ung och festade loss hade jag aldrig kunnat få i mig de mängderna, och ingen annan jag känner heller.

Du kan prata försiktigt med din vän om det som hänt och mjukt förklara att han måste förstå att hon så klart inte kan komma hem till er igen, utan att döma hans relation ytterligare. Jag tror han kommer att inse själv rätt snart att han borde göra slut.

• Anonym (Hur mycket?)

Dricker en person två flaskor vin själv och är vaken så borde det betyda att toleransen är väldigt hög. Det i sig är en varning. Att bli full på en fin middag känns inte passande om man träffas första gången. 

Jag skulle inte bjuda hem en sådan person igen.

• Anonym (Moraltant)
    Anonym (Juliet) skrev 2022-04-21 15:05:07 följande:

Alltså, ärligt talat? Du låter som en dömande bitch. Jag håller helt med om att hon drack för mycket, speciellt för vilket typ av bjudning det var, men det här var alltså vid ETT tillfälle. Du har ju ingen aning om hur hon är annars och att börja prata om alkoholproblem efter att ha sett en människa EN gång känns ju ärligt talat rätt sjukt. Skulle inte vilja råka göra ett misstag nära dig, om man säger så. 

Om du på riktigt tycker att du inte är en moraltant ger du den här kvinnan en andra chans. Våga vara den större personen här och inse att ibland råkar det bli lite mycket alkohol. Det kan hända alla och det är bättre att våga vara förlåtande i ett sånt fall och inte dra i alla växlar på en gång. 

Jag tänker att man vanligtvis räknar med att folk inte dricker sig snorfulla och att det i sig faktiskt är ett alkohol-problem när människor "råkar göra misstag". 
    Ett enda tillfälle... Men också första träffen med någons vänner.....

Jag är definitivt en dömmande människa i dina ögon som förutsätter att denna grej faktiskt är ett problem. Sen är det naturligtvis inte så att detta behöver vara ett återkommande problem, men den där aktuella kvällen, på den bjudningen var det ett alkohol-problem.
  • Anonym (inte bra)

Tror inte det är många kvinnor som kan få i sig de mängderna utan att ha grava alkoholproblem. Jag kan dricka en halv flaska ibland, i en period nu har jag gjort det 1-2 ggr i veckan (på helgen). Min familj har uppmärksammat mig på att jag bör dra ner på vindrickandet, att de är oroliga för hur mycket jag dricker. Så nu har jag ett uppehåll på obestämd tid. Jag känner själv att jag får ett sug på fredagen, så det var nog tyvärr helt rätt av dem att ta upp saken med mig. (Har vuxna barn.)

• Anonym (Hur mycket?)

Alltså, ärligt talat? Du låter som en dömande bitch. Jag håller helt med om att hon drack för mycket, speciellt för vilket typ av bjudning det var, men det här var alltså vid ETT tillfälle. Du har ju ingen aning om hur hon är annars och att börja prata om alkoholproblem efter att ha sett en människa EN gång känns ju ärligt talat rätt sjukt. Skulle inte vilja råka göra ett misstag nära dig, om man säger så. 

Om du på riktigt tycker att du inte är en moraltant ger du den här kvinnan en andra chans. Våga vara den större personen här och inse att ibland råkar det bli lite mycket alkohol. Det kan hända alla och det är bättre att våga vara förlåtande i ett sånt fall och inte dra i alla växlar på en gång. 

Om en person dricker två flaskor vin själv på en middag så är något fel. Det borde indikera på att personen kan dricka väldigt mycket innan den blir full. 
    Om det var jag som var värdinna så skulle jag inte  bjuda hem personen igen. En annan viktig sak är att ts inte fick en ursäkt över uppförandet från gästen. Det är det minsta man kan göra när man blir bortbjuden och blir full första gången.

Vill msn vårda relationen så tar man sitt ansvar om man uppfört sig illa eller konstigt.
  • Anonym (Hmmm)

Jag tycker inte det är överdrivet mycket på SEX timmar. Hon kanske var nervös och råkade få i sig lite mycket, men så farligt tycker jag inte att det var. 
    Tycker du borde lugna ner dig ett hekto.
    Inte så att hon kräktes i hallen, kissade på sig m.m. 

• Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (inte bra) skrev 2022-04-21 15:13:26 följande:

Tror inte det är många kvinnor som kan få i sig de mängderna utan att ha grava alkoholproblem. Jag kan dricka en halv flaska ibland, i en period nu har jag gjort det 1-2 ggr i veckan (på helgen). Min familj har uppmärksammat mig på att jag bör dra ner på vindrickandet, att de är oroliga för hur mycket jag dricker. Så nu har jag ett uppehåll på obestämd tid. Jag känner själv att jag får ett sug på fredagen, så det var nog tyvärr helt rätt av dem att ta upp saken med mig. (Har vuxna barn.)

Skönt att du lyssnade och tog till dig av vad din familj sade. Många blir tyvärr deffensiva och skyller på att de måste ha ett glas vin för att slappna av.
    Du är stark!!!?
  • Tecum

Hon drack mycket för mycket oavsett vilken typ av bjudning det var! Hon har klara alkoholproblem och behöver inte fler chanser utan hjälp utifrån mot sitt beroende. Fattar inte hur du kan försvara och släta över, du gör henne en otjänst?
Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??