• Anonym (Bekymrad vän)

Nog måste hon ha alkoholproblem??

Bjöd hem en nära vän och hans dejt sedan två månader, på middag under påsk. Under 6 timmar drog denna kvinna (50 år) i sig 2 flaskor vin, 1,5 glas prosecco och en kaffedrink... Mängden vin räknade vi ut i efterhand då vi hade en box, hon drack allt som jag och denna vän inte drack... Min sambo dricker inte vin alls.

Hon var full redan vid kl 20, därefter gick det bara utför. Hon dansade för sig själv, kladdade oavbrutet på sin partner/vår vän, kunde knappt knäppa jackan när det var dags att gå hem. Och allt detta första gången hon var hembjuden till oss, dessutom på en MIDDAG (dvs, vi hade inte sagt att det var party typ). Jag kan tycka att även det spelar in. Jag hade min son hemma (17 år) som dagen efter sade att hon inte "verkade må så bra". Kändes också kymigt, med tanke på att han aldrig sett mig packad eller onödigt berusad.

Dagen efter messade hon inte en ursäkt, inte överhuvudtaget något som kunde mildra detta. Min syn på henne är ju för alltid denna nu - en vinkärring som super. Vi har inte träffat vår vän sedan dess (han skäms förmodligen) och vet inte vad han tänker, men det kände så klart inte som att han var så glad över detta.

Jag är ingen moraltant, men den mängden vi hade fått mig att däcka redan vid hälften av intaget så att säga. Vill helst att vår vän släpper henne som en glödande kolbit, för detta kan ju fasen inte gå bra. Men är jag överkänslig? Har jag fel i att hon måste ha tränat väl mycket på vindrickande för att klara detta?

• Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??
  • Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-04-21 16:15:11 följande:
    Håller med. Det är helt omöjligt att veta. Undrar också om ts är intresserad av "vännen eftersom hon vill att han dumpar sin kärlek för ingenting.
    Man kan vara orolig för sin vän utan att ha känslor.
    Skulle en god vän till mig träffa någon som uppfört sig som damen på festen så skulle jag fundera på om min kompis inte ser problemet. När man är kär så är man mer överseende vid olika problem eller attityder.

Är min vän medberoende eller försöker min vän hjälpa sin käresta?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Torben) skrev 2022-04-21 16:11:50 följande:

En 17 årig son dricker väl själv öl med kompisar.

Hade det varit en 4 åring eller 10 åring hade det varit helt annat.

Men en normalbegåvad 17 åring!? 

Fast vad har det med saken att göra? Även om min 17-åring rökte hasch skulle jag inte bjuda in en haschtomte i mitt hem. 

Rollen som förälder är inte att vara en kompis. Det är bland annat att vara en förebild. Barn gör som man gör, inte som man säger. 
  • Anonym (Varningsklocka)
    Anonym (Torben) skrev 2022-04-21 16:08:36 följande:

Du är ingen moraltant, men försökt räkna ut hur mycket din kompis dejt drack från en bag-in-box? Hör du inte hur dumt det låter. 

Väldigt svårt att räkna ut. Låter mer det är du som har alkoholproblem som har sån stenkoll på varje milliliter alkohol...men skyller ifrån dig på andra.. hur vet vi att du och din vän delade på exakt 1 liter vin från boxen?

Det är inte ett dugg svårt. Om person 1 och 2 räknar sina glas (ganska lätt att ha koll om de bara druckit ett par glas vardera) då vet man att person 3 druckit resten av en BiB. Dvs i det här fallet, person 1 och 2 har sammanlagt druckit en liter, boxen som rymmer tre liter är tom. Vad betyder det? Jo, den packade tjejen som kompisen drog med sig har tydligen druckit resten.
  • Anonym (Sunkigt)

Jag tycker det känns riktigt sunkigt att bli så berusad första gången man träffar någon. Däremot kan jag erkänna att jag själv blivit det som yngre när jag varit riktigt nervös i en situation och missbedömt hur snabbt jag druckit. Detta var dock i 20-års åldern. En 50 åring borde ha lärt sig att inte bete sig så. 

Jag hade dock gett henne en andra chans. Samt ringt er kompis och snackat lite om det för att ta udden av det. Han skäms säkert som du säger och det är ju inte direkt hans fel. 

• Anonym (Juliet)
    Mrs Moneybags skrev 2022-04-21 16:07:59 följande:
    Hon kanske bryr sig för att hon hade sin 17-åriga son hemma? De flesta av oss vill ha trevliga gäster och bete oss ansvarsfullt inför våra barn. 

Att dricka sig redlös är inte ett gott tecken, oavsett om det sker sällan eller ofta. 

Ärligt talat skulle jag se det som ett lysande tillfälle att prata med sonen om alkohol och hur det blir om man dricker för mycket. Att det inte bara är spännande och roligt utan att det i många fall kan leda till att man skämmer ut sig ordentligt. Och såklart också att man sätter sig själv i en sårbar situation och att om han och hans kompisar börjar dricka inom de närmsta åren ska han se till att de tar hand om varandra om nån blir för full + ringer t.ex. TS eller pappan för att bli hämtade för att se till att de kommer hem tryggt och säkert. 

Är ju tusen gånger bättre att man är öppen med sina tonåringar kring alkohol så att de är bekväma att be om hjälp om det blir för mycket nån gång. 

• Ocdmänniska

Folk kan göra misstag också. Tänker till mig själv, är snart 28 och har själv blivit opassande ful på tillställningar jag inte borde blivit så ful på.. är egentligen hur jag är som person, dricker inte ens varje månad och verkligen inte så jag blir full. Men det har hänt och är något jag otroligt mycket skäms över. 
    Men förstår att det var fel liksom, och hade personligen inte druckit när minderåriga är med, inte mer en ett glas eller 2.
    Kanske ta ett snack med kompisen, det behöver ju inte betyda att hon är alkoholist direkt

• Ocdmänniska
    Ocdmänniska skrev 2022-04-21 17:16:11 följande:

Folk kan göra misstag också. Tänker till mig själv, är snart 28 och har själv blivit opassande ful på tillställningar jag inte borde blivit så ful på.. är egentligen hur jag är som person, dricker inte ens varje månad och verkligen inte så jag blir full. Men det har hänt och är något jag otroligt mycket skäms över. 
    Men förstår att det var fel liksom, och hade personligen inte druckit när minderåriga är med, inte mer en ett glas eller 2.
    Kanske ta ett snack med kompisen, det behöver ju inte betyda att hon är alkoholist direkt

Är egentligen inte hur jag är som person ska det stå 
  • Tecum

Intressant att det finns så stor tolerans både för supande och att bära sig illa åt i samband med det...

• Anonym (50 bast :))

Damen är 50 bast. Om hon vill supa, låt henne supa. På livets höst spelar inte sådant någon roll, och finner hon glädje i alkohol så glädjs för hennes skull.

• Grey Man

50 år och två flaskor vin plus lite till. Jag vet inte - har manliga bekanta som kör samma race (köper billigt vin när de kommer) men de kan stå upp och bete sig, men skulle nog våga påstå att de har ett problematiskt förhållande till alkohol. 

Vi har också vänner som vi sagt nej till att umgås med under högtider när vi har barnen för barn ska ALDRIG behöva se vuxna människor bete sig som fulla idioter. Detta par börjar ofta slåss och bråka så det har ju andra orsaker också.

Nu var ju kvinnan i tråden kanske nervös och tappade omdömet och säkert värd en chans till, men det är ju föga underhållande att lyssna på fylletanter som drar igång när man själv är någorlunda på banan.

Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??