• Anonym (Bekymrad vän)

Nog måste hon ha alkoholproblem??

Bjöd hem en nära vän och hans dejt sedan två månader, på middag under påsk. Under 6 timmar drog denna kvinna (50 år) i sig 2 flaskor vin, 1,5 glas prosecco och en kaffedrink... Mängden vin räknade vi ut i efterhand då vi hade en box, hon drack allt som jag och denna vän inte drack... Min sambo dricker inte vin alls.

Hon var full redan vid kl 20, därefter gick det bara utför. Hon dansade för sig själv, kladdade oavbrutet på sin partner/vår vän, kunde knappt knäppa jackan när det var dags att gå hem. Och allt detta första gången hon var hembjuden till oss, dessutom på en MIDDAG (dvs, vi hade inte sagt att det var party typ). Jag kan tycka att även det spelar in. Jag hade min son hemma (17 år) som dagen efter sade att hon inte "verkade må så bra". Kändes också kymigt, med tanke på att han aldrig sett mig packad eller onödigt berusad.

Dagen efter messade hon inte en ursäkt, inte överhuvudtaget något som kunde mildra detta. Min syn på henne är ju för alltid denna nu - en vinkärring som super. Vi har inte träffat vår vän sedan dess (han skäms förmodligen) och vet inte vad han tänker, men det kände så klart inte som att han var så glad över detta.

Jag är ingen moraltant, men den mängden vi hade fått mig att däcka redan vid hälften av intaget så att säga. Vill helst att vår vän släpper henne som en glödande kolbit, för detta kan ju fasen inte gå bra. Men är jag överkänslig? Har jag fel i att hon måste ha tränat väl mycket på vindrickande för att klara detta?

• Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??
  • Anonym (Varningsklocka)
    Anonym (Bekymrad vän) skrev 2022-04-22 12:41:11 följande:
    Jag tycker nog att ett försök till pudel hade förbättrat situationen. Nu låtsas hon i stället som att det aldrig hänt, vilket gör att det blir förbaskat märkligt att träffa henne nästa gång.

Det var som min sambo sade; ett "tack för igår, oj vilken lång väg det blev hem, haha" eller "sorry att jag blev lite på pickalurven, men god mat" eller vad som helst. För att släta över lite, så hade vi fått chansen att skriva något lättsamt tillbaka. Nu ska alla gå och låtsas liksom, den blir konstig.
    Hur har det gått ts? Har din vän pratat med dig om sin vintant och har ni träffat dem efter det?
  • Anonym (Bekymrad vän)

Vi har träffat vår vän men inte vintanten. 

Han slätade över, som förväntat. "Hon var inte SÅ bakis dagen efter", "Hon brukar inte dricka SÅ mycket"...

Min sambo sade att han också skulle gjort så om jag betett mig så i början, för annars reflekterar det ju märkligt tillbaka på partnern. Däremot tror min sambo att vår vän inte alls tyckte om detta och skäms lite. Den köper jag; första gången man tar sin nya kärlek hem till bästa vännerna så vill man ju få vara stolt - inte generad.

Vi får se. Som jag och min sambo sade; vi har sett det vi har sett och det går inte att ta tillbaka och ingen av oss är imponerad. Men då ligger ju ingen av oss med henne heller och är benägna att släta över av den anledningen...

• Anonym (Bekymrad vän)
    fornminne skrev 2022-04-23 10:10:16 följande:

Det finns många som inte dricker ofta, eller till vardags, men som inte kan sluta dricka när de väl dricker. Detta låter sannolikare i detta fall, än att det skulle vara en engångsföreteelse eller börja spekulera om livskriser. Men sen spelar det inte så stor roll om hon har alkoholproblem eller ej. Det är ju faktiskt inte TS ensak eller ansvar. Poängen är att det spårade ur och att TS inte bör bjuda hem denna dam på middag igen, inte med hemmavarande barn oavsett deras ålder. Vill hon ge vännens flickvän en chans till, får de umgås på andra sätt och utan alkohol inblandat.
    Jag kan säga som så, att jag skämdes tokmycket inför min son dagen efter - trots att det inte var jag som drack för mycket. Jag har aldrig velat att han ska se vuxna människor packade och har varit glad för att han sluppit. Detta tyckte han var väldigt märkligt, vilket har visat sig i att han tagit upp det ett par gånger utan att jag gjort det. Känns inte alls bra.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-04-23 10:01:01 följande:

Jag skrev vad som är sannolikt, det är allt. Jag kan ha fel, men troligen inte. Alla går vi igenom kriser utan att spåra ur så där, vid helt fel tillfälle dessutom. Det låter som något mer än bara en livskris eller ett tillfälligt snedsteg. Alla gör misstag men sällan på den nivån. Men visst, vi kan spekulera hur mycket som helst. Hon kanske är dödligt sjuk, nyss har flytt kriget i Ukraina eller mådde dåligt på grund av sitt fadderbarns Ebola. Betydligt troligare är dock att hon faktiskt har alkoholproblem, annars hade hon slutat dricka innan det blev så illa.
    Ja käre tid, spekulera vilt kan man ju alltid göra. Men som vi hört från vår vän lever denna kvinna i en högst vanlig livssituation, med bra jobb, god lön, två vuxna och utflugna barn - utan ebola, cancer, utsatthet osv. 

Så jag vet inte vad man ska skylla supandet på. Hon hade ju som sagt träffat oss en gång innan (två timmar på restaurang) då det gick bra, så att hon skulle vara plötsligt nervös för oss känns inte heller rimligt.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Bekymrad vän) skrev 2022-05-04 13:45:09 följande:

Vi har träffat vår vän men inte vintanten. 

Han slätade över, som förväntat. "Hon var inte SÅ bakis dagen efter", "Hon brukar inte dricka SÅ mycket"...

Min sambo sade att han också skulle gjort så om jag betett mig så i början, för annars reflekterar det ju märkligt tillbaka på partnern. Däremot tror min sambo att vår vän inte alls tyckte om detta och skäms lite. Den köper jag; första gången man tar sin nya kärlek hem till bästa vännerna så vill man ju få vara stolt - inte generad.

Vi får se. Som jag och min sambo sade; vi har sett det vi har sett och det går inte att ta tillbaka och ingen av oss är imponerad. Men då ligger ju ingen av oss med henne heller och är benägna att släta över av den anledningen...

Vintanten....suck, jag tycker hon borde hålla sig undan Er för sin egen skull, inte för er. Ni verkar verkligen inte vara så snälla och sympatiska människor.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-05-04 14:06:20 följande:
    Vintanten....suck, jag tycker hon borde hålla sig undan Er för sin egen skull, inte för er. Ni verkar verkligen inte vara så snälla och sympatiska människor.
    Det får hon gärna göra om hon känner att hon vill fortsätta dricka på det sättet, kommer nämligen aldrig anse att det är ok.
  • Anonym (Lina)

Wow du verkar vara en väldigt dömande person. Har inte läst kommentarerna men man kan inte veta vilka vanor en människa har efter att ha träffat henne en enda gång. Hon kanske var jättenervös inför att träffa er, och därför drack så mycket. Eller pga en annan anledning. Hur som helst- tycker denna tråd säger mer om dig än om personen du träffade. 

• Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Lina) skrev 2022-05-05 12:15:54 följande:

Wow du verkar vara en väldigt dömande person. Har inte läst kommentarerna men man kan inte veta vilka vanor en människa har efter att ha träffat henne en enda gång. Hon kanske var jättenervös inför att träffa er, och därför drack så mycket. Eller pga en annan anledning. Hur som helst- tycker denna tråd säger mer om dig än om personen du träffade. 

Hon hade redan träffat oss, så jag tror inte hon var speciellt nervös.

Och ja, jag är absolut dömande till att hon kommer hem till oss på middag och super, speciellt då det var en ungdom närvarande.

Ragla runt och dansa för sig själv och inte kunna stänga sin egen jacka på vägen hem, det är ingen vacker syn. Inte heller när hon stod och gungade i halvt framstupa läge ute på gatan och inte kunde gå hem som en vanlig människa. Men eftersom att du tycker att detta är helt ok uppförande av en 51-åring så kan jag skicka över henne till dig.
  • felix le chat
    Anonym (Bekymrad vän) skrev 2022-05-05 12:25:26 följande:
    Hon hade redan träffat oss, så jag tror inte hon var speciellt nervös.

Och ja, jag är absolut dömande till att hon kommer hem till oss på middag och super, speciellt då det var en ungdom närvarande.

Ragla runt och dansa för sig själv och inte kunna stänga sin egen jacka på vägen hem, det är ingen vacker syn. Inte heller när hon stod och gungade i halvt framstupa läge ute på gatan och inte kunde gå hem som en vanlig människa. Men eftersom att du tycker att detta är helt ok uppförande av en 51-åring så kan jag skicka över henne till dig.
    Fattar helt ärligt inte varför du gör så stor sak av det ?

Sonen är 17 år och får gå på krogen nästa år och lär få se betydligt värre saker
    än en tant som inte kan knäppa jackan.

Tycker du överdriver nått alldeles otroligt. Ja, hon spårade ur. Inte hela världen.

Släpp det där nu, du bryr dej för mycket och i onödan.
  • Anonym (Hmmm)
    felix le chat skrev 2022-05-05 12:45:58 följande:
    Fattar helt ärligt inte varför du gör så stor sak av det ?

Sonen är 17 år och får gå på krogen nästa år och lär få se betydligt värre saker
    än en tant som inte kan knäppa jackan.

Tycker du överdriver nått alldeles otroligt. Ja, hon spårade ur. Inte hela världen.

Släpp det där nu, du bryr dej för mycket och i onödan.
    Håller verkligen med. TS beter sig extremt överdrivet och konstigt. Tror knappast en 17 åring bryr sig om att någon är full, kan väl inte vara första gången han ser sånt. Hon skadade ju inte sonen på något sätt, inte TS  eller någon annan heller.

Jag hade inte brytt mig alls om en sån här petitess. 

Däremot har jag full förståelse om ts "vän" drar ner rejält på umgänget och satsar på sin kärlek istället.
  • Anonym (Lina)

Håller helt med om att hon gjorde bort sig, men att tillskriva henne andra saker tycker jag är dumt. Du låter lite som min egen mor, när hon pratar om folk på stan hon ser. Antar att de har vissa negativa egenskaper/beteenden pga deras utseende. Hon har ingen aning egentligen, eftersom man behöver veta mer om dom innan man drar sina egna slutsatser.  

• Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-05-05 13:02:53 följande:
    Håller verkligen med. TS beter sig extremt överdrivet och konstigt. Tror knappast en 17 åring bryr sig om att någon är full, kan väl inte vara första gången han ser sånt. Hon skadade ju inte sonen på något sätt, inte TS  eller någon annan heller.

Däremot har jag full förståelse om ts "vän" drar ner rejält på umgänget och satsar på sin kärlek istället.
    Det där är ju upp till varje familj serru. Tycker man att det är helt ok att snubbla omkring i fyllan framför minderåriga barn, då gör man det - kanske bjussar man dem också på något att dricka när man ändå håller på... 

Eller så tycker man inte det är ok, för att 17-åringen inte dricker och inte har intresse därav än så länge. Och för att man anser att vuxna ska hålla sig i hyfsad ordning framför barn och ungdomar. 

Jag kommer aldrig tycka det är ok att vara packad framför de som är ett par generationer under. Det är min standard. Vill man inte hålla den standarden utan tycker att "vadårå, de ska säkert supa själv snart", då kan man umgås med likasinnade. 
  • Tecum
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-05-04 14:06:20 följande:
    Du tycker alltså att folk som super sig redlösa som gäst på en vanlig middag är snälla och sympatiska?

Helt otroligt hur toleranta många här är mot folk som super, inte kan hantera alkohol och bär sig illa åt. Kan inte tolka det på annat sätt än att de är likadana själva.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-05-05 13:02:53 följande:

Haha!
    Va, är det stackars barnet bara 17?

Oh my, han är nog skadad för livet skulle jag tro.

Käre värld.
  • Anonym (Juliet)
    Anonym (Bekymrad vän) skrev 2022-05-05 14:56:31 följande:
    Det där är ju upp till varje familj serru. Tycker man att det är helt ok att snubbla omkring i fyllan framför minderåriga barn, då gör man det - kanske bjussar man dem också på något att dricka när man ändå håller på... 

Eller så tycker man inte det är ok, för att 17-åringen inte dricker och inte har intresse därav än så länge. Och för att man anser att vuxna ska hålla sig i hyfsad ordning framför barn och ungdomar. 

Jag kommer aldrig tycka det är ok att vara packad framför de som är ett par generationer under. Det är min standard. Vill man inte hålla den standarden utan tycker att "vadårå, de ska säkert supa själv snart", då kan man umgås med likasinnade. 
    Man måste ju inte börja supa med barnet bara för att han råkar se en person full. I ett sånt fall är det ju bättre att visa hur det blir när någon råkat dricka för mycket och se det som ett tillfälla att prata om sunda alkoholvanor. Det är ju såklart även speciellt viktigt när "barnet" är hela 17 år, snart myndig och kan själv råka hamna i situationer inom en snar framtid där han har svårt att knäppa jackan. 

Det handlar ju om att förbereda honom så att han vet hur alkohol fungerar OM han i framtiden väljer att börja dricka själv. Du gör honom en otjänst genom att fortsätta att behandla honom som en bebis när han är nästan myndig.

Ett hett tips är ju också att inte döma den här kvinnan alldeles för mycket framför sonen. Om han nu själv blir alldeles för full någon kväll vill du att han ska känna sig bekväm att ringa er för hjälp.
  • Colourfulrainbow

Ja, men det är klart att en person som dricker för mycket ska uteslutas från gemenskapen då kommer hon ju må bättre.... eller? 

Hon bad antagligen inte om ursäkt eftersom hon gjorde egentligen inget olämpligt, hon kallade inte någon för något kränkande, hon hade inte sönder något, hon skrek inte, hon spydde inte ner något...

Hon har antagligen alkoholproblem, men hon verkar inte bli elak på fyllan. Tycker att man kan prata med henne istället för att utesluta henne. 

• Anonym (jemengud)

Alltså det är så jävla svenskt att sitta och gasta alkolist för nån drack för mycket 

Så fort nån släpper loss blir moraltanter och folk med en pinne uppkörd nånstans helt galna och vrålar alkis 

Hon gjorde väll ett misstag och drack för mycket, Hon kanske var nervös och det blev lite mycket

Om det händer ofta ok då kanske man kan börja fundera lite. Annars kan man ju lugna ner sig ett par hekto sluta vara så förbannat hysterisk 

• Anonym (...)
    Anonym (Lina) skrev 2022-05-05 12:15:54 följande:

Jag skulle som TS inte uppskatta ett sånt beteende om jag bjöd hem någon som gäst, faktiskt väldigt ohyfsat.
Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??