• Anonym (Bekymrad vän)

Nog måste hon ha alkoholproblem??

Bjöd hem en nära vän och hans dejt sedan två månader, på middag under påsk. Under 6 timmar drog denna kvinna (50 år) i sig 2 flaskor vin, 1,5 glas prosecco och en kaffedrink... Mängden vin räknade vi ut i efterhand då vi hade en box, hon drack allt som jag och denna vän inte drack... Min sambo dricker inte vin alls.

Hon var full redan vid kl 20, därefter gick det bara utför. Hon dansade för sig själv, kladdade oavbrutet på sin partner/vår vän, kunde knappt knäppa jackan när det var dags att gå hem. Och allt detta första gången hon var hembjuden till oss, dessutom på en MIDDAG (dvs, vi hade inte sagt att det var party typ). Jag kan tycka att även det spelar in. Jag hade min son hemma (17 år) som dagen efter sade att hon inte "verkade må så bra". Kändes också kymigt, med tanke på att han aldrig sett mig packad eller onödigt berusad.

Dagen efter messade hon inte en ursäkt, inte överhuvudtaget något som kunde mildra detta. Min syn på henne är ju för alltid denna nu - en vinkärring som super. Vi har inte träffat vår vän sedan dess (han skäms förmodligen) och vet inte vad han tänker, men det kände så klart inte som att han var så glad över detta.

Jag är ingen moraltant, men den mängden vi hade fått mig att däcka redan vid hälften av intaget så att säga. Vill helst att vår vän släpper henne som en glödande kolbit, för detta kan ju fasen inte gå bra. Men är jag överkänslig? Har jag fel i att hon måste ha tränat väl mycket på vindrickande för att klara detta?

• Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??
  • Anonym (Sjukt)

Sjukt töntigt. Jag dricker typ en flaska vin varje dag. Men jag sköter mitt jobb och är inte alkis 

• Anonym (Sjukt)

Haha tecum, hon är inte beroende. 

• Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (Sjukt) skrev 2022-04-21 15:20:38 följande:

Sjukt töntigt. Jag dricker typ en flaska vin varje dag. Men jag sköter mitt jobb och är inte alkis 

Låt mig gissa, du kan sluta när du vill?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2022-04-21 15:25:33 följande:
    Låt mig gissa, du kan sluta när du vill?
    Det kan alla om man vill. Men varför ska man det om man inte vill?
  • Mrs Moneybags

För de allra flesta är hennes alkoholintag för mycket och jag förstår att du inte vill bjuda hem henne igen. Det skulle inte jag heller göra. Särskilt inte om jag hade barn. 

Det är ett alkis-beteende. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Sjukt) skrev 2022-04-21 15:20:38 följande:

De flesta tycker det är töntigt att dricka så stora mängder varje dag. 
    Det finns massor av alkisar som sköter sitt jobb, det har inte direkt något med tråden att göra. 
  • Anonym (Juliet)
    Anonym (inte bra) skrev 2022-04-21 15:13:26 följande:

Tror inte det är många kvinnor som kan få i sig de mängderna utan att ha grava alkoholproblem. Jag kan dricka en halv flaska ibland, i en period nu har jag gjort det 1-2 ggr i veckan (på helgen). Min familj har uppmärksammat mig på att jag bör dra ner på vindrickandet, att de är oroliga för hur mycket jag dricker. Så nu har jag ett uppehåll på obestämd tid. Jag känner själv att jag får ett sug på fredagen, så det var nog tyvärr helt rätt av dem att ta upp saken med mig. (Har vuxna barn.)

Alltså, en halv flaska vin 1-2 gånger i veckan är inte speciellt mycket alls? Är ju ca 2-2.5 glas per tillfälle och alltså inget man behöver oroa sig över. Blir ca 9 enheter (beroende på vinets alkoholprocent) alkohol i veckan och tror att man börjar räkna det som riskbruk om det regelbundet blir över 14 enheter.

Sen om just den mängden är för mycket för DIG personligen är det ju en sak, men det är ingen enorm mängd generellt sett som man bör oroa sig över. 
  • Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-04-21 15:27:17 följande:
    Det kan alla om man vill. Men varför ska man det om man inte vill?
    Så du är inte bekymrad över mängden vin du faktiskt dricker under en vecka?
  • Anonym (Sjukt)
    Mrs Moneybags skrev 2022-04-21 15:27:40 följande:

För de allra flesta är hennes alkoholintag för mycket och jag förstår att du inte vill bjuda hem henne igen. Det skulle inte jag heller göra. Särskilt inte om jag hade barn. 

Det är ett alkis-beteende. 

Haha det är inte alkis-beteende
  • Anonym (Juliet)
    Tecum skrev 2022-04-21 15:19:55 följande:
    Hon drack mycket för mycket oavsett vilken typ av bjudning det var! Hon har klara alkoholproblem och behöver inte fler chanser utan hjälp utifrån mot sitt beroende. Fattar inte hur du kan försvara och släta över, du gör henne en otjänst?
    Gör henne en otjänst? Hon kommer ju i största sannolikhet inte ens läsa tråden? Det enda jag pekar ut är att 1) TS känner inte henne eller 2) vet hur hon dricker i vanliga fall. Är det här ett återkommande beteende som händer ofta är det ju såklart troligt att hon har problem och bör söka hjälp, men det är inget en främling kan avgöra efter att ha sett människan en gång.
Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??