• Anonym (Bekymrad vän)

Nog måste hon ha alkoholproblem??

Bjöd hem en nära vän och hans dejt sedan två månader, på middag under påsk. Under 6 timmar drog denna kvinna (50 år) i sig 2 flaskor vin, 1,5 glas prosecco och en kaffedrink... Mängden vin räknade vi ut i efterhand då vi hade en box, hon drack allt som jag och denna vän inte drack... Min sambo dricker inte vin alls.

Hon var full redan vid kl 20, därefter gick det bara utför. Hon dansade för sig själv, kladdade oavbrutet på sin partner/vår vän, kunde knappt knäppa jackan när det var dags att gå hem. Och allt detta första gången hon var hembjuden till oss, dessutom på en MIDDAG (dvs, vi hade inte sagt att det var party typ). Jag kan tycka att även det spelar in. Jag hade min son hemma (17 år) som dagen efter sade att hon inte "verkade må så bra". Kändes också kymigt, med tanke på att han aldrig sett mig packad eller onödigt berusad.

Dagen efter messade hon inte en ursäkt, inte överhuvudtaget något som kunde mildra detta. Min syn på henne är ju för alltid denna nu - en vinkärring som super. Vi har inte träffat vår vän sedan dess (han skäms förmodligen) och vet inte vad han tänker, men det kände så klart inte som att han var så glad över detta.

Jag är ingen moraltant, men den mängden vi hade fått mig att däcka redan vid hälften av intaget så att säga. Vill helst att vår vän släpper henne som en glödande kolbit, för detta kan ju fasen inte gå bra. Men är jag överkänslig? Har jag fel i att hon måste ha tränat väl mycket på vindrickande för att klara detta?

• Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (E.) skrev 2022-04-22 02:30:43 följande:

Att hon inte hörde av sig och "bad om ursäkt" kan jag i och för sig förstå. Kan vara så att hon skäms, och har förträngt alltsammans. Inte vill röra vid det i tankarna. Skickar man ett mess så blir det ju även kvar, d.v.s. det blir ett bevis på att man har gjort fel, och själv erkänner att man har gjort fel. Ett bevis som kan sparas och användas emot en vid senare tillfälle. Sådant ska man vara försiktig med.

Helt enig.
  • Anonym (Hallå)

Du kan inte dra slutsatsen att hon är alkoholist bara för att hon hällde i sig för mycket vin på en fest. Det låter mer som ett osäkerhetsbeteende. Hon blev dessutom rejält berusad av intaget vilket tyder på låg alkoholtolerans. En alkoholist har hög alkoholtolerans. Jag hade definitivt reagerat mer på om hon INTE blev aspackad. Det hade varit en varningssignal.

• Anonym (Moraltant)
    Anonym (Hallå) skrev 2022-04-22 06:53:19 följande:

Du kan inte dra slutsatsen att hon är alkoholist bara för att hon hällde i sig för mycket vin på en fest. Det låter mer som ett osäkerhetsbeteende. Hon blev dessutom rejält berusad av intaget vilket tyder på låg alkoholtolerans. En alkoholist har hög alkoholtolerans. Jag hade definitivt reagerat mer på om hon INTE blev aspackad. Det hade varit en varningssignal.

Fast TS har inte skrivit ett ord om att hennes väns flickvän är alkoholist. Hon har frågat om inte andra också reagerar på detta beteende.

Naturligtvis kan det bero på osäkerhet att någon blir aspackad, men det är ändå rätt problematiskt att på en middag/bjudning dricka såpass som är beskrivet. För det var inte en fest.... 
  • Anonym (Alkoholkultur)

Nej, det måste hon inte. Det är helt omöjligt att säga. Kanske dricker hon två gånger per år eller fem dagar i veckan. Det går ju inte att veta efter ett enda tillfälle.

Det kan vara så enkelt som att du/ni och hon har helt olika referensramar angående alkohol. Är man uppväxt med att det serveras vin/öl/drink varje helg och att det konsumeras ett antal glas så har man ju det med sig som normalt. Å andra sidan kan man vara uppväxt i ett hem där alkoholkonsumtionen sträcker sig till ett glas likör på julafton. Då tycker man antagligen att hennes konsumtion under middagen var närmast  grotesk.

De allra flesta är väl någonstans däremellan. Det viktigaste är väl ändå att er vän och hans nya kvinna har samma referensramar och det är ju faktiskt deras eventuella problem, inte ert.

• Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Juliet) skrev 2022-04-21 15:05:07 följande:

Alltså, ärligt talat? Du låter som en dömande bitch. Jag håller helt med om att hon drack för mycket, speciellt för vilket typ av bjudning det var, men det här var alltså vid ETT tillfälle. Du har ju ingen aning om hur hon är annars och att börja prata om alkoholproblem efter att ha sett en människa EN gång känns ju ärligt talat rätt sjukt. Skulle inte vilja råka göra ett misstag nära dig, om man säger så. 

Om du på riktigt tycker att du inte är en moraltant ger du den här kvinnan en andra chans. Våga vara den större personen här och inse att ibland råkar det bli lite mycket alkohol. Det kan hända alla och det är bättre att våga vara förlåtande i ett sånt fall och inte dra i alla växlar på en gång. 

Tycker faktiskt inte det "kan hända alla". Är man runt de 50 så ska man ha kommit någonstans i sin självinsikt och man "råkar" inte bli så packad att man inte kan knäppa jackan.

Hon hade många tillfällen att bromsa ned intaget under kvällen, speciellt då hon faktiskt var ganska full redan vid kl 20.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2022-04-21 15:09:31 följande:

Dricker en person två flaskor vin själv och är vaken så borde det betyda att toleransen är väldigt hög. Det i sig är en varning. Att bli full på en fin middag känns inte passande om man träffas första gången. 

Jag skulle inte bjuda hem en sådan person igen.

Nej, det handlar ju om sammanhanget också. Hade vi sagt "kom hem på fest" så är det en sak, men detta var en middag där hon är den enda som dricker som att det inte finns någon morgondag.

Vi har träffat henne vid nyktra tillfällen ett par gånger tidigare också, så att skylla på att hon tex är nervös håller inte.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Torben) skrev 2022-04-21 16:08:36 följande:

Du är ingen moraltant, men försökt räkna ut hur mycket din kompis dejt drack från en bag-in-box? Hör du inte hur dumt det låter. 

Väldigt svårt att räkna ut. Låter mer det är du som har alkoholproblem som har sån stenkoll på varje milliliter alkohol...men skyller ifrån dig på andra.. hur vet vi att du och din vän delade på exakt 1 liter vin från boxen?

Inte så komplicerat du Flört Om man har tre liter vin från början och jag dricker tre glas och vår vän två, så blir det ungefär en liter.

Att notera det är inte svårt då jag serverade vinet - fram tills dess att denna kvinna ställde boxen vid sin sittplats och började hälla upp själv. Då hade min sambo tagit fram öl till "gubbarna" och jag drack inget mer vin.

Är man inte packad så minns man ganska lätt sådant, utan att behöva anstränga sig det minsta. Tvivlar på att hon minns hur många glas hon drack.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-04-21 16:15:11 följande:
    Håller med. Det är helt omöjligt att veta. Undrar också om ts är intresserad av "vännen eftersom hon vill att han dumpar sin kärlek för ingenting.
    Bara på FB..! Drömmer

Ja precis, nu efter ca 15 års vänskap kom jag på att det var honom jag ville ha Tungan ute

ELLER så är det så att vi bryr oss om vår vän, som haft nog mycket skit pga uppslitande separation med otrohet från hennes sida, vilket gjorde att han mådde ganska dåligt under lång tid. Han behöver en stabil situation, inte en kvinna som kan balla ur så fort det finns alkohol inblandat. 

Hon borde varit mest intresserad av att göra ett bra intryck, både på sin nya snubbe och på hans närmsta vänner. I stället sitter hon vid vinboxen en hel kväll och beter sig pinsamt. Inte en gång under kvällen dricker hon ens ett glas vatten. 

Kan man inte bromsa eller behärska sig i en sådan situation anser jag att man har problem.
  • Anonym (lll)

Jag anser att det låter som alkoholproblem, eller möjligen att hon var så nervös för att träffa er så hon hällde i sig lite för mycket. 

Jag dricker 1 glas vin, det är allt. Skulle jag dricka 2 skulle jag vara berusad, skulle jag dricka 4 skulle jag börja kräkas om ett par timmar (yes, det har hänt). Jag vet därmed att jag tål rätt lite i jämförelse med vad hon hällde i sig. 

Däremot kan du/ni inte göra så mycket åt det om er vän vill fortsätta träffa henne. Är han vettig kommer han väl inse efter ett tag, om det är ett problem, och har då friheten att göra slut om han vill. 

• Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Torben) skrev 2022-04-21 16:11:50 följande:

En 17 årig son dricker väl själv öl med kompisar.

Hade det varit en 4 åring eller 10 åring hade det varit helt annat.

Men en normalbegåvad 17 åring!? 

Han dricker inte än, har andra intressen. Men har ett äldre barn som dricker, skulle ändå inte velat att han såg detta. Var ingen snygg syn direkt.
Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??