• Anonym (Bekymrad vän)

Nog måste hon ha alkoholproblem??

Bjöd hem en nära vän och hans dejt sedan två månader, på middag under påsk. Under 6 timmar drog denna kvinna (50 år) i sig 2 flaskor vin, 1,5 glas prosecco och en kaffedrink... Mängden vin räknade vi ut i efterhand då vi hade en box, hon drack allt som jag och denna vän inte drack... Min sambo dricker inte vin alls.

Hon var full redan vid kl 20, därefter gick det bara utför. Hon dansade för sig själv, kladdade oavbrutet på sin partner/vår vän, kunde knappt knäppa jackan när det var dags att gå hem. Och allt detta första gången hon var hembjuden till oss, dessutom på en MIDDAG (dvs, vi hade inte sagt att det var party typ). Jag kan tycka att även det spelar in. Jag hade min son hemma (17 år) som dagen efter sade att hon inte "verkade må så bra". Kändes också kymigt, med tanke på att han aldrig sett mig packad eller onödigt berusad.

Dagen efter messade hon inte en ursäkt, inte överhuvudtaget något som kunde mildra detta. Min syn på henne är ju för alltid denna nu - en vinkärring som super. Vi har inte träffat vår vän sedan dess (han skäms förmodligen) och vet inte vad han tänker, men det kände så klart inte som att han var så glad över detta.

Jag är ingen moraltant, men den mängden vi hade fått mig att däcka redan vid hälften av intaget så att säga. Vill helst att vår vän släpper henne som en glödande kolbit, för detta kan ju fasen inte gå bra. Men är jag överkänslig? Har jag fel i att hon måste ha tränat väl mycket på vindrickande för att klara detta?

• Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??
  • Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-04-21 15:59:48 följande:
    Jag dricker inte en flaska vin per dag, vad pratar du om? Men 2 flaskor vin på 6 timmar tycker inte jag är alarmerande alls.
    Ber om ursäk, insåg nu att jag kan ha citerar fel person.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-04-21 15:59:48 följande:
    Jag dricker inte en flaska vin per dag, vad pratar du om? Men 2 flaskor vin på 6 timmar tycker inte jag är alarmerande alls.
    Tror att hon blandade ihop dig med signaturen "Sjukt". 
  • Anonym (Torben)

Kanske tyckte hon ni var tråkigt sällskap? Då hade jag nog själv kunnat dricka mig redlös för att orka med. 

För övrigt, svårt att säga. Jag kan själv dricka en bag-in-box och någon grogg på en kväll utan problem. Då kan det dessutom gå 2 år mellan tillfällena. Tål mer alkohol än min man, kanske mina danska gener, överviktig eller stor är jag inte.

Frågan är varför du bryr dig? Är du intresserad av din kompis som vill att han dumpar henne?

• Anonym (Hur mycket?)
    Mrs Moneybags skrev 2022-04-21 16:03:48 följande:
    Tror att hon blandade ihop dig med signaturen "Sjukt". 
    Japp och jag har bett om ursäkt.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Torben) skrev 2022-04-21 16:04:06 följande:

Kanske tyckte hon ni var tråkigt sällskap? Då hade jag nog själv kunnat dricka mig redlös för att orka med. 

För övrigt, svårt att säga. Jag kan själv dricka en bag-in-box och någon grogg på en kväll utan problem. Då kan det dessutom gå 2 år mellan tillfällena. Tål mer alkohol än min man, kanske mina danska gener, överviktig eller stor är jag inte.

Frågan är varför du bryr dig? Är du intresserad av din kompis som vill att han dumpar henne?

Hon kanske bryr sig för att hon hade sin 17-åriga son hemma? De flesta av oss vill ha trevliga gäster och bete oss ansvarsfullt inför våra barn. 

Att dricka sig redlös är inte ett gott tecken, oavsett om det sker sällan eller ofta. 
  • Anonym (Torben)

Du är ingen moraltant, men försökt räkna ut hur mycket din kompis dejt drack från en bag-in-box? Hör du inte hur dumt det låter. 

Väldigt svårt att räkna ut. Låter mer det är du som har alkoholproblem som har sån stenkoll på varje milliliter alkohol...men skyller ifrån dig på andra.. hur vet vi att du och din vän delade på exakt 1 liter vin från boxen?

• Anonym (Torben)

En 17 årig son dricker väl själv öl med kompisar.

Hade det varit en 4 åring eller 10 åring hade det varit helt annat.

Men en normalbegåvad 17 åring!? 

• Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (Torben) skrev 2022-04-21 16:04:06 följande:

Vore det inte bättre med en ursäkt till att gå istället för att dricka sig full?
  • Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (Torben) skrev 2022-04-21 16:11:50 följande:

En 17 årig son dricker väl själv öl med kompisar.

Hade det varit en 4 åring eller 10 åring hade det varit helt annat.

Men en normalbegåvad 17 åring!? 

Jag drack inte öl i den åldern.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Torben) skrev 2022-04-21 16:08:36 följande:

Du är ingen moraltant, men försökt räkna ut hur mycket din kompis dejt drack från en bag-in-box? Hör du inte hur dumt det låter. 

Väldigt svårt att räkna ut. Låter mer det är du som har alkoholproblem som har sån stenkoll på varje milliliter alkohol...men skyller ifrån dig på andra.. hur vet vi att du och din vän delade på exakt 1 liter vin från boxen?

Håller med. Det är helt omöjligt att veta. Undrar också om ts är intresserad av "vännen eftersom hon vill att han dumpar sin kärlek för ingenting.
Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??