Inlägg från: Anonym (Bekymrad vän) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bekymrad vän)

Nog måste hon ha alkoholproblem??

Bjöd hem en nära vän och hans dejt sedan två månader, på middag under påsk. Under 6 timmar drog denna kvinna (50 år) i sig 2 flaskor vin, 1,5 glas prosecco och en kaffedrink... Mängden vin räknade vi ut i efterhand då vi hade en box, hon drack allt som jag och denna vän inte drack... Min sambo dricker inte vin alls.

Hon var full redan vid kl 20, därefter gick det bara utför. Hon dansade för sig själv, kladdade oavbrutet på sin partner/vår vän, kunde knappt knäppa jackan när det var dags att gå hem. Och allt detta första gången hon var hembjuden till oss, dessutom på en MIDDAG (dvs, vi hade inte sagt att det var party typ). Jag kan tycka att även det spelar in. Jag hade min son hemma (17 år) som dagen efter sade att hon inte "verkade må så bra". Kändes också kymigt, med tanke på att han aldrig sett mig packad eller onödigt berusad.

Dagen efter messade hon inte en ursäkt, inte överhuvudtaget något som kunde mildra detta. Min syn på henne är ju för alltid denna nu - en vinkärring som super. Vi har inte träffat vår vän sedan dess (han skäms förmodligen) och vet inte vad han tänker, men det kände så klart inte som att han var så glad över detta.

Jag är ingen moraltant, men den mängden vi hade fått mig att däcka redan vid hälften av intaget så att säga. Vill helst att vår vän släpper henne som en glödande kolbit, för detta kan ju fasen inte gå bra. Men är jag överkänslig? Har jag fel i att hon måste ha tränat väl mycket på vindrickande för att klara detta?

• Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Jag är ingen moraltant, men den mängden viN hade fått mig att däcka

Vin menade jag så klart, ser lite förvirrande ut kanske.

• Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Juliet) skrev 2022-04-21 15:05:07 följande:

Alltså, ärligt talat? Du låter som en dömande bitch. Jag håller helt med om att hon drack för mycket, speciellt för vilket typ av bjudning det var, men det här var alltså vid ETT tillfälle. Du har ju ingen aning om hur hon är annars och att börja prata om alkoholproblem efter att ha sett en människa EN gång känns ju ärligt talat rätt sjukt. Skulle inte vilja råka göra ett misstag nära dig, om man säger så. 

Om du på riktigt tycker att du inte är en moraltant ger du den här kvinnan en andra chans. Våga vara den större personen här och inse att ibland råkar det bli lite mycket alkohol. Det kan hända alla och det är bättre att våga vara förlåtande i ett sånt fall och inte dra i alla växlar på en gång. 

Tycker faktiskt inte det "kan hända alla". Är man runt de 50 så ska man ha kommit någonstans i sin självinsikt och man "råkar" inte bli så packad att man inte kan knäppa jackan.

Hon hade många tillfällen att bromsa ned intaget under kvällen, speciellt då hon faktiskt var ganska full redan vid kl 20.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2022-04-21 15:09:31 följande:

Dricker en person två flaskor vin själv och är vaken så borde det betyda att toleransen är väldigt hög. Det i sig är en varning. Att bli full på en fin middag känns inte passande om man träffas första gången. 

Jag skulle inte bjuda hem en sådan person igen.

Nej, det handlar ju om sammanhanget också. Hade vi sagt "kom hem på fest" så är det en sak, men detta var en middag där hon är den enda som dricker som att det inte finns någon morgondag.

Vi har träffat henne vid nyktra tillfällen ett par gånger tidigare också, så att skylla på att hon tex är nervös håller inte.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Torben) skrev 2022-04-21 16:08:36 följande:

Du är ingen moraltant, men försökt räkna ut hur mycket din kompis dejt drack från en bag-in-box? Hör du inte hur dumt det låter. 

Väldigt svårt att räkna ut. Låter mer det är du som har alkoholproblem som har sån stenkoll på varje milliliter alkohol...men skyller ifrån dig på andra.. hur vet vi att du och din vän delade på exakt 1 liter vin från boxen?

Inte så komplicerat du Flört Om man har tre liter vin från början och jag dricker tre glas och vår vän två, så blir det ungefär en liter.

Att notera det är inte svårt då jag serverade vinet - fram tills dess att denna kvinna ställde boxen vid sin sittplats och började hälla upp själv. Då hade min sambo tagit fram öl till "gubbarna" och jag drack inget mer vin.

Är man inte packad så minns man ganska lätt sådant, utan att behöva anstränga sig det minsta. Tvivlar på att hon minns hur många glas hon drack.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-04-21 16:15:11 följande:
    Håller med. Det är helt omöjligt att veta. Undrar också om ts är intresserad av "vännen eftersom hon vill att han dumpar sin kärlek för ingenting.
    Bara på FB..! Drömmer

Ja precis, nu efter ca 15 års vänskap kom jag på att det var honom jag ville ha Tungan ute

ELLER så är det så att vi bryr oss om vår vän, som haft nog mycket skit pga uppslitande separation med otrohet från hennes sida, vilket gjorde att han mådde ganska dåligt under lång tid. Han behöver en stabil situation, inte en kvinna som kan balla ur så fort det finns alkohol inblandat. 

Hon borde varit mest intresserad av att göra ett bra intryck, både på sin nya snubbe och på hans närmsta vänner. I stället sitter hon vid vinboxen en hel kväll och beter sig pinsamt. Inte en gång under kvällen dricker hon ens ett glas vatten. 

Kan man inte bromsa eller behärska sig i en sådan situation anser jag att man har problem.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Torben) skrev 2022-04-21 16:11:50 följande:

En 17 årig son dricker väl själv öl med kompisar.

Hade det varit en 4 åring eller 10 åring hade det varit helt annat.

Men en normalbegåvad 17 åring!? 

Han dricker inte än, har andra intressen. Men har ett äldre barn som dricker, skulle ändå inte velat att han såg detta. Var ingen snygg syn direkt.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (lll) skrev 2022-04-22 12:20:32 följande:

Jag anser att det låter som alkoholproblem, eller möjligen att hon var så nervös för att träffa er så hon hällde i sig lite för mycket. 

Jag dricker 1 glas vin, det är allt. Skulle jag dricka 2 skulle jag vara berusad, skulle jag dricka 4 skulle jag börja kräkas om ett par timmar (yes, det har hänt). Jag vet därmed att jag tål rätt lite i jämförelse med vad hon hällde i sig. 

Däremot kan du/ni inte göra så mycket åt det om er vän vill fortsätta träffa henne. Är han vettig kommer han väl inse efter ett tag, om det är ett problem, och har då friheten att göra slut om han vill. 

Så är det naturligtvis, och jag tror han fick sig en tankeställare. Vi får se vad som händer, men vi kommer inte ta upp det om inte han gör det så klart.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    cosinus skrev 2022-04-21 15:55:38 följande:

Oavsett om 2 liter är mycket eller lite (för mig är det sjukt mycket, men jag är liten och dricker sällan alkohol) så reagerar jag mest på att hon inte lyckas vända det hela.

Man brukar ju känna av stämningen och om ingen annan partar så går man över till vatten om man känner att det börjar ta för bra. Man fortsätter inte hinka vin som en törstig kamel i öknen. Någonstans under de här sex timmarna borde det slagit henne att ingen annan håller hennes tempo (i berusningsgrad) och att det vore en synnerligen god sak att sakta ner.

Precis så! 
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Livia) skrev 2022-04-22 12:26:30 följande:
    Fast vem sitter och håller koll på exakt hur många glas gästerna dricker från första början? I vilken värld är det en vettig sak att göra som värd? Håller ni koll på hur mycket alla åt också? Hur ofta gästerna gick på toaletten och hur länge de var borta?
    Men herregud. Om jag serverar - vilket är ganska vanligt att värdparet gör - så minns jag väl att jag serverade första glaset till middagen och erbjöd påfyllning två gånger till (där vår vän andra gången tackade nej för han fick en öl). 

HUR kan det ens bli en fråga? Precis som jag minns att jag erbjöd två olika slags efterrätter, att vi köpt för lite gravad lax och att min sambo serverade kaffedrinkar (men att jag inte tog någon). Är man lagom berusad och har koll på situationen så minns man saker, helt utan att göra noteringar på ett papper. 
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Mrs Moneybags skrev 2022-04-21 15:43:18 följande:
    Nej, men där tycker ju folk olika. Jag tror de flesta tycker att en flaska vin om dagen är ett klart alkisbeteende liksom att dra i sig två flaskor med mera som kvinnan TS beskriver. 

I kombination med att hon blev full och betedde sig opassande är det verkligen en röd flagga. 
    Hade hon kunnat hantera alkoholen så hade vi inte reagerat på samma sätt så klart, men det blev 6 timmars show. Händerna i ansiktet oavbrutet på vår vän, händerna under hans T-shirt, fylledansen, de där klassiska "jag ääääälschkar dig" osv. Vår vän försökte parera men det gick sådär. Han var besvärad av situationen.

Redan vid 23.30 ville han att de skulle gå, det lyssnade inte hon på. När de väl kom iväg kl 01 kom de bara över gatan innan hon blev stående, svajandes i 10 minuter (vi ser vägen från köksfönstret). Visade sig dagen efter då vår vän messade att det tagit honom 1,5 timme att få hem henne (normalt sett går man sträckan på max en halvtimme). Han fick också gå tillbaka och hämta cyklarna som de ledde (hon kunde inte cykla så klart) då de fått lämna dem då hon inte klarade av att leda sin.

Jag kan inte se detta som något "hoppsan, det kan hända alla". 
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (E.) skrev 2022-04-22 02:30:43 följande:

Att hon inte hörde av sig och "bad om ursäkt" kan jag i och för sig förstå. Kan vara så att hon skäms, och har förträngt alltsammans. Inte vill röra vid det i tankarna. Skickar man ett mess så blir det ju även kvar, d.v.s. det blir ett bevis på att man har gjort fel, och själv erkänner att man har gjort fel. Ett bevis som kan sparas och användas emot en vid senare tillfälle. Sådant ska man vara försiktig med.

Jag tycker nog att ett försök till pudel hade förbättrat situationen. Nu låtsas hon i stället som att det aldrig hänt, vilket gör att det blir förbaskat märkligt att träffa henne nästa gång.

Det var som min sambo sade; ett "tack för igår, oj vilken lång väg det blev hem, haha" eller "sorry att jag blev lite på pickalurven, men god mat" eller vad som helst. För att släta över lite, så hade vi fått chansen att skriva något lättsamt tillbaka. Nu ska alla gå och låtsas liksom, den blir konstig.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Är ju väldigt individuellt) skrev 2022-04-22 12:34:21 följande:

Att bli berusad till den graden är ju inte ok. 
    Om man blir berusad av den mängden beror ju oxo på vilken tolerans man har, vilken vikt man har, hur man mår rent generellt den dan, hur utvilad man är m.m.
    MEN Det blir ju ca 2L på 6 timmar vilket innebär 3 dl i timmen. 

Jag avskyr verkligen att bli berusad men tycker om vin. Jag skulle definitivt inte bli så berusad av 3 dl/timme i 6 timmar. 

Sant, är individuellt. Hon klarade inte av det dock och borde stoppat kl 20 - för då var hon nog så full. Någonstans där gick det inte längre att prata med henne för hon kunde inte fokusera med blicken och verkade inte förstå vad vi sade.
  • Anonym (Bekymrad vän)

Vi har träffat vår vän men inte vintanten. 

Han slätade över, som förväntat. "Hon var inte SÅ bakis dagen efter", "Hon brukar inte dricka SÅ mycket"...

Min sambo sade att han också skulle gjort så om jag betett mig så i början, för annars reflekterar det ju märkligt tillbaka på partnern. Däremot tror min sambo att vår vän inte alls tyckte om detta och skäms lite. Den köper jag; första gången man tar sin nya kärlek hem till bästa vännerna så vill man ju få vara stolt - inte generad.

Vi får se. Som jag och min sambo sade; vi har sett det vi har sett och det går inte att ta tillbaka och ingen av oss är imponerad. Men då ligger ju ingen av oss med henne heller och är benägna att släta över av den anledningen...

• Anonym (Bekymrad vän)
    fornminne skrev 2022-04-23 10:10:16 följande:

Det finns många som inte dricker ofta, eller till vardags, men som inte kan sluta dricka när de väl dricker. Detta låter sannolikare i detta fall, än att det skulle vara en engångsföreteelse eller börja spekulera om livskriser. Men sen spelar det inte så stor roll om hon har alkoholproblem eller ej. Det är ju faktiskt inte TS ensak eller ansvar. Poängen är att det spårade ur och att TS inte bör bjuda hem denna dam på middag igen, inte med hemmavarande barn oavsett deras ålder. Vill hon ge vännens flickvän en chans till, får de umgås på andra sätt och utan alkohol inblandat.
    Jag kan säga som så, att jag skämdes tokmycket inför min son dagen efter - trots att det inte var jag som drack för mycket. Jag har aldrig velat att han ska se vuxna människor packade och har varit glad för att han sluppit. Detta tyckte han var väldigt märkligt, vilket har visat sig i att han tagit upp det ett par gånger utan att jag gjort det. Känns inte alls bra.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-04-23 10:01:01 följande:

Jag skrev vad som är sannolikt, det är allt. Jag kan ha fel, men troligen inte. Alla går vi igenom kriser utan att spåra ur så där, vid helt fel tillfälle dessutom. Det låter som något mer än bara en livskris eller ett tillfälligt snedsteg. Alla gör misstag men sällan på den nivån. Men visst, vi kan spekulera hur mycket som helst. Hon kanske är dödligt sjuk, nyss har flytt kriget i Ukraina eller mådde dåligt på grund av sitt fadderbarns Ebola. Betydligt troligare är dock att hon faktiskt har alkoholproblem, annars hade hon slutat dricka innan det blev så illa.
    Ja käre tid, spekulera vilt kan man ju alltid göra. Men som vi hört från vår vän lever denna kvinna i en högst vanlig livssituation, med bra jobb, god lön, två vuxna och utflugna barn - utan ebola, cancer, utsatthet osv. 

Så jag vet inte vad man ska skylla supandet på. Hon hade ju som sagt träffat oss en gång innan (två timmar på restaurang) då det gick bra, så att hon skulle vara plötsligt nervös för oss känns inte heller rimligt.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-05-04 14:06:20 följande:
    Vintanten....suck, jag tycker hon borde hålla sig undan Er för sin egen skull, inte för er. Ni verkar verkligen inte vara så snälla och sympatiska människor.
    Det får hon gärna göra om hon känner att hon vill fortsätta dricka på det sättet, kommer nämligen aldrig anse att det är ok.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Lina) skrev 2022-05-05 12:15:54 följande:

Wow du verkar vara en väldigt dömande person. Har inte läst kommentarerna men man kan inte veta vilka vanor en människa har efter att ha träffat henne en enda gång. Hon kanske var jättenervös inför att träffa er, och därför drack så mycket. Eller pga en annan anledning. Hur som helst- tycker denna tråd säger mer om dig än om personen du träffade. 

Hon hade redan träffat oss, så jag tror inte hon var speciellt nervös.

Och ja, jag är absolut dömande till att hon kommer hem till oss på middag och super, speciellt då det var en ungdom närvarande.

Ragla runt och dansa för sig själv och inte kunna stänga sin egen jacka på vägen hem, det är ingen vacker syn. Inte heller när hon stod och gungade i halvt framstupa läge ute på gatan och inte kunde gå hem som en vanlig människa. Men eftersom att du tycker att detta är helt ok uppförande av en 51-åring så kan jag skicka över henne till dig.
  • Anonym (Bekymrad vän)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-05-05 13:02:53 följande:
    Håller verkligen med. TS beter sig extremt överdrivet och konstigt. Tror knappast en 17 åring bryr sig om att någon är full, kan väl inte vara första gången han ser sånt. Hon skadade ju inte sonen på något sätt, inte TS  eller någon annan heller.

Jag hade inte brytt mig alls om en sån här petitess. 

Däremot har jag full förståelse om ts "vän" drar ner rejält på umgänget och satsar på sin kärlek istället.
    Det där är ju upp till varje familj serru. Tycker man att det är helt ok att snubbla omkring i fyllan framför minderåriga barn, då gör man det - kanske bjussar man dem också på något att dricka när man ändå håller på... 

Eller så tycker man inte det är ok, för att 17-åringen inte dricker och inte har intresse därav än så länge. Och för att man anser att vuxna ska hålla sig i hyfsad ordning framför barn och ungdomar. 

Jag kommer aldrig tycka det är ok att vara packad framför de som är ett par generationer under. Det är min standard. Vill man inte hålla den standarden utan tycker att "vadårå, de ska säkert supa själv snart", då kan man umgås med likasinnade. 
Svar på tråden Nog måste hon ha alkoholproblem??