• Vito87

PGT

Är det någon här som har erfarenhet av PGT.  Vi har fått reda på att det är en 50/50 risk att framtida barn kommer ärva en mutation på en gen som kan bli väldigt problematisk och i vissa fall livshotande för barnet.  Därför har vi fått en remiss för PGT. Men jag har några frågor:

Hur lång är väntetiden för PGT i Göteborg.  Vår remiss kom fram nu i april -22.
    Vilken successrate har pgt?  
    Hur många försök får man?

• Svar på tråden PGT
  • Jimmithejuice

Hej, hoppar in här.

Jag gjorde FET med ett 5 dagars embryo för 1 vecka sen efter PGT. Efter 2 månaders analys av 4st 5 dagars blastocyster fanns 2 friska kvar 🙏 inbillar mig att jag mår lite illa idag, önsketänkande kanske 😅

Vito, vad roligt att höra att du fått 2 stycken till frysen, håller tummarna för friska embryon 🙏

Jackson, min första mens efter äggplock var några dagar sen minns jag och efter det har jag haft fortsatt långa cykler 😅

• Jackson1
    Jimmithejuice skrev 2023-11-14 12:45:59 följande:

Hej, hoppar in här.

Jag gjorde FET med ett 5 dagars embryo för 1 vecka sen efter PGT. Efter 2 månaders analys av 4st 5 dagars blastocyster fanns 2 friska kvar 🙏 inbillar mig att jag mår lite illa idag, önsketänkande kanske 😅

Vito, vad roligt att höra att du fått 2 stycken till frysen, håller tummarna för friska embryon 🙏

Jackson, min första mens efter äggplock var några dagar sen minns jag och efter det har jag haft fortsatt långa cykler 😅

Ååh så spännande ????✊🏼 Hoppas på positivt utfall! 

Gjorde du FET i naturlig cykel eller stimulerad? 

• Jimmithejuice

Jackson1, jag har inga symtom alls så känner mig rätt nere idag. Tänker att jag borde känna något om jag skulle varit gravid... testdag på måndag.

Jag skulle göra det i naturlig cykel men fick helgkrock första gången vilket såklart var en enorm besvikelse. Så inför nästa ägglossning fick jag ta ägglossningsspruta så att vi skulle vara säkra på att ÄL inte skulle ske på en måndag igen. Är det stimulerad då? 

• Jackson1
    Jimmithejuice skrev 2023-11-15 22:58:28 följande:

Jackson1, jag har inga symtom alls så känner mig rätt nere idag. Tänker att jag borde känna något om jag skulle varit gravid... testdag på måndag.

Jag skulle göra det i naturlig cykel men fick helgkrock första gången vilket såklart var en enorm besvikelse. Så inför nästa ägglossning fick jag ta ägglossningsspruta så att vi skulle vara säkra på att ÄL inte skulle ske på en måndag igen. Är det stimulerad då? 

Jag har spontant varit gravid tidigare och kände inga symtom första några dagar efter utebliven mens, då fick jag mensvärk men ingen mens.. Det var det som fick mig att göra ett graviditetstest till slut.. Så det där med spända bröst, illamående etc behöver nödvändigtvis inte komma. Någon vecka sedan kom trötthet, för övrigt inget. ✊🏼 Har du tjuvtestat eller du håller dig till måndag? 

Tror det kallas modifierad naturlig cykel då. ????

• Jimmithejuice

Jackson1,

aha ok, modifierad cykel :)

Jag har varit gravid 3 gånger tidigare & de 2 senaste gångerna hade jag symtom veckan före mens (därför jag blir orolig att jag ej har symtom men antar att man inte alltid behöver ha det?) men fått negativa grav test så har väntat till några dagar efter bm & då har det varit positivt. Så jag väntar till på måndag, har köpt ett digitalt & har det man fick från reproduktions centrum. Men jag står knappt ut med ovissheten. Jag har kännt av lite "mensvärk" idag & igår men svårt att veta om det bara är en biverkning av vaginal tabletterna.

• Jackson1
    Jimmithejuice skrev 2023-11-20 06:38:51 följande:

Testade imorse, jag är gravid 🙏

Men åh det är ju helt underbart! 😍🙏 Så glad för er skull!! 
  • Jimmithejuice

Tack 🥰 13 dec har jag tid för ultraljud, spännande... känns långt kvar hehe.

En grej jag undrar över som kanske ni vet. För 2 år sen när vi hade vårt första möte på reproduktions centrum fick vi träffa en ganska "hård" doktor som förklarade våra enormt små chanser att bli gravida genom IVF & PGT (trots att vi inte har haft svårt att bli gravida naturligt). Hon sa då också att man skulle behöva göra ett moderkaksprov ändå pga att när man analyserar en blastocyst kan man inte vara 100% säker på resultatet ändå. Har ni hört något om att man måste göra moderkaksprov efter PGT?

• Vito87

Vi fick bara höra att det finns en mycket lite risk för feldiagnostisering.  Typ mindre än  0,5%. Så man kan göra modekaksprov om man känner sig orolig. 
    (Skulle PGT fungera för oss skulle jag inte göra moderkaksprov. )

Svar på tråden PGT