• Jimmithejuice

PGT

Hej, hoppar in här.

Jag gjorde FET med ett 5 dagars embryo för 1 vecka sen efter PGT. Efter 2 månaders analys av 4st 5 dagars blastocyster fanns 2 friska kvar 🙏 inbillar mig att jag mår lite illa idag, önsketänkande kanske 😅

Vito, vad roligt att höra att du fått 2 stycken till frysen, håller tummarna för friska embryon 🙏

Jackson, min första mens efter äggplock var några dagar sen minns jag och efter det har jag haft fortsatt långa cykler 😅

• Jimmithejuice

Jackson1, jag har inga symtom alls så känner mig rätt nere idag. Tänker att jag borde känna något om jag skulle varit gravid... testdag på måndag.

Jag skulle göra det i naturlig cykel men fick helgkrock första gången vilket såklart var en enorm besvikelse. Så inför nästa ägglossning fick jag ta ägglossningsspruta så att vi skulle vara säkra på att ÄL inte skulle ske på en måndag igen. Är det stimulerad då? 

• Jimmithejuice

Jackson1,

aha ok, modifierad cykel :)

Jag har varit gravid 3 gånger tidigare & de 2 senaste gångerna hade jag symtom veckan före mens (därför jag blir orolig att jag ej har symtom men antar att man inte alltid behöver ha det?) men fått negativa grav test så har väntat till några dagar efter bm & då har det varit positivt. Så jag väntar till på måndag, har köpt ett digitalt & har det man fick från reproduktions centrum. Men jag står knappt ut med ovissheten. Jag har kännt av lite "mensvärk" idag & igår men svårt att veta om det bara är en biverkning av vaginal tabletterna.

• Jimmithejuice

Tack 🥰 13 dec har jag tid för ultraljud, spännande... känns långt kvar hehe.

En grej jag undrar över som kanske ni vet. För 2 år sen när vi hade vårt första möte på reproduktions centrum fick vi träffa en ganska "hård" doktor som förklarade våra enormt små chanser att bli gravida genom IVF & PGT (trots att vi inte har haft svårt att bli gravida naturligt). Hon sa då också att man skulle behöva göra ett moderkaksprov ändå pga att när man analyserar en blastocyst kan man inte vara 100% säker på resultatet ändå. Har ni hört något om att man måste göra moderkaksprov efter PGT?

• Jimmithejuice

Jag vill inte heller göra ett moderkaksprov. Finns ju en viss chans till missfall. Jag har gjort det en gång tidigare. 

Kan inte reproduktions centrum/kliniken du går hos hjälpa dig med täta ultraljud efter mensen & ägglossningsspruta så att det inte blir julkrock? Vet inte hur många dagar dom har stängt under julen. Men förstår att det känns jobbigt att behöva vänta en hel månad till annars.

• Jimmithejuice

Åh, jobbigt besked. Denna väntan alltså... håller ändå tummarna för er att denna är frisk & klarar ännu en biopsi ✊️ men vad skönt att ni ändå har en plan B.

Kan känna att vi som gör PTG måste gå igenom så mkt. En vanlig IVF är ju tillräckligt jobbig att gå igenom men för oss är ju chanserna ännu mindre & väntan ännu längre. Hejja oss ❤️

• Jimmithejuice

Ultraljudet gick bra igår ❤️ storleken stämde & fick se ett litet hjärta som slog. V 8+2 idag 🥰

Undrar om man får göra ett till Ultraljud runt v12? Antar att man inte blir erbjuden kub när man gjort PGT? Jag vill nog helst vänta med att berätta för familj tills runt v12 men man vill ju gärna ha en bild att visa & se att den fortfarande lever. Är väldigt rädd för MA, att hjärtat ska sluta slå men att kroppen inte fattar det så att man går runt & tror att man är gravid...

• Jimmithejuice

Tack så jättemycket Vito & Jackson ❤️
    Ja, jag fick kub ändå, bokat till V 3 i januari 😊 och inskrivning hos bm andra veckan i januari. Får samma som jag hade 2022 när jag inte visste om jag skulle behöva göra abort lr inte. Känns fint att få fortsätta & förhoppningsvis "gå i mål" denna graviditet ❤️

• Jimmithejuice

Ja, förra veckan var vi på kub & fick se vår bebis som sprattlade runt 🥺 har varit så nervös innan så det var sååå skönt att se att det faktiskt är en bebis i magen 🙏 vi fick också väldigt lågt resultat på kuben att det skulle vara några avvikelser 🙏 så nu är nästa milstolpe rul i slutet på februari 🥰

• Jimmithejuice

Tack så mycket ♡♡ Ja, nu ska jag försöka slappna av dessa "spökveckor" där man varken ser gravid ut lr känner bebisen 😅 dottern kännde jag varje dag från v 16 & det är ju inte långt kvar dit, längtar 🥺

• Jimmithejuice

Univorn123: Varför måste embryonen odlas till dag 5 om ni inte ska ta biopsi? Vet du hur stor chans det är för er att föra sjukdomen vidare? För oss är det 50% så ganska stor chans.

Vito87: Åh, glada nyheter ändå, vad glad jag blir! Vet ni när ni kommer få göra återföring? Håller verkligen tummarna för er. Jag har gjort ett moderkaksprov tidigare & det var inte alls farligt även om det såklart kändes läskigt innan. All väntan är verkligen olidlig vid PGT 😔

• Jimmithejuice

Unicorn123,

Det låter ju som att det kan öka din chans att bli gravid om man inte odlar till dag 5 men moderkaksprov görs inte tidigare än vecka 11. Det är en stor uppoffring att göra selektiv abort, både psykiskt & fysiskt. Man är lycklig över att vara gravid men kan ändå inte glädjas innan man vet hur det kommer att bli.

Jag har genomgått en sådan. Det tog bara 3 dagar från att moderkaksprovet var gjort tills att svaret kom. Det visade tyvärr att fostret bar på sjukdomen & jag gjorde en abort 4 dagar senare i vecka 12. Jag vet bara att jag aldrig skulle kunna göra om det. 

Jag hoppat verkligen inte att du behöver genomgå det. Ang AMH så har jag tyvärr ingen aning, har aldrig tagit något sånt prov tror jag?

• Jimmithejuice

Vito87 Men åååh supergrattis!! Förstår att det känns läskigt & osäkert men NU är du faktiskt gravid, stort stort grattis ❤ när ska ni göra ultraljud?

Svar på tråden PGT