• Vito87

PGT

Är det någon här som har erfarenhet av PGT.  Vi har fått reda på att det är en 50/50 risk att framtida barn kommer ärva en mutation på en gen som kan bli väldigt problematisk och i vissa fall livshotande för barnet.  Därför har vi fått en remiss för PGT. Men jag har några frågor:

Hur lång är väntetiden för PGT i Göteborg.  Vår remiss kom fram nu i april -22.
    Vilken successrate har pgt?  
    Hur många försök får man?

• Svar på tråden PGT
  • Mirryam
    Vito87 skrev 2023-03-22 18:09:28 följande:

Tyvärr kom mensen idag, efter 2 dagar med små små blödningar 😔  det kändes så tråkigt. Så efter några timmar deppande.  Så laddar vi om för att köra en omgång IVF/PGT till.
    Jag tänkte ringa reproduktionsmedicin på fredag. Så hoppas jag att vi kan hinna med en omgång till innan sommaruppehållet.

Åh nej! Jag är så ledsen att höra. Verkligen så ledsen. Har du testat? Det finns ingen chans att den är kvar trots allt? Se till att vila och ta hand om dig. Hjärta

Själv har jag för ca en vecka sen gjort andra äggplocket. Färre ägg denna gång. Bara 8. Och bara en klarade sig för analys. Gråter Så besviken men håller tummarna att den lilla är balanserad.
  • Carro96

Hej på er! 

skönt att det skrivs om detta, man behöver prata ur sig när man går igenom sånt här. 

vi gör också PGT. Gjort ett äggplock i november då blev det 5 ägg och inget klarade sig för analys. 

vi var där i torsdags då fick man ut 30 ägg så får se hur utfallet blir. Vår problematik är spermierna, finns en gen för allvarlig sjukdom så därför PGT 

PGT
  • Vito87

Ja. Jag har testat också. Negativt. Vilket var väldigt väntat, men himla tråkigt. Även om man är beredd på att få negativa besked så är det ändå tungt.  Man gör ju så mycket jobb som tar mycket tid och kraft.

Mirryam - hoppas att ert embryo i frysen går att använda. ☺️

Carro96 - ja, man behöver verkligen få skriva av sig.  För PGT är väldigt påfrestande.   Även om det samtidigt ger en en hel del hopp.
    30 ägg är ju massor!   Vilket skillnad mot er första gång.   Bytte ni protokoll för att få så många?

• Carro96

Får jag fråga er båda hur ni upptäckte att ni behövde söka? Va det i familjen eller va det i samband med försök att få barn? 

superviktigt att vi kan prata ut så jättebra intiativ!

ja denna gången gick det bättre. de bytte från långt protokoll till kort. Haft menopur denna gången och Gonal F sist. växte så jäkla segt med global F på mig. 

30 ägg blev det, 23 mogna, 17 befruktade och 5 som klarade sig till analys. Får hoppas att vi får tillbaka friska 😍

PGT
  • Carro96

Får jag fråga er båda hur ni upptäckte att ni behövde söka? Va det i familjen eller va det i samband med försök att få barn? 

superviktigt att vi kan prata ut så jättebra intiativ!

ja denna gången gick det bättre. de bytte från långt protokoll till kort. Haft menopur denna gången och Gonal F sist. växte så jäkla segt med global F på mig. 

30 ägg blev det, 23 mogna, 17 befruktade och 5 som klarade sig till analys. Får hoppas att vi får tillbaka friska 😍

PGT
  • Vito87

Det är min man som bär på en mutation på en gen. Han visste inte om det. Och vi gjorde ivf 2019 (pga manlig faktor, för få spermier). Där vårt enda frusna embryo resulterade i ett barn. (Färska återföringen blev minus).  

Det barnet har en mutation. Utredning på henne startade bara någon vecka efter att hon fötts.  Det visade sig att hon har en mutation på en gen.
    I hennes fall är mutationen inte så "svår". Hon kommer behöva hormonbehandling när hon blir större för att komma i puberteten.  Och hon kan heller inte få egna genetiska barn. Utan kommer behöva äggsonation ifall hon vill bli gravid, då hon fötts utan äggstockar. (På grund av mutationen) men annars är mutationen inga problem. Hon är som vilket barn som helst och kommer leva ett vanligt liv.

Däremot kan den här mutationen göra något med binjurarna,  vilket är dödligt eller väldigt allvarligt.  Den kan även störa könsutveckligen så att barnet får ett otydligt kön och föds som "mellan två kön". Vilket kan skapa stora fysiska och psykiska problem.

Jag och min man blev utredda efteråt och det visade sig att min man har samma mutation. Och det är 50% risk att framtida barn får den.  Så klinisk genetik som gjorde utredningen meddelade oss att vi kan få hjälp via PGT  om vi vill försöka få fler barn.  Just då var vi trötta efter en väldigt jobbig start med vårt barn och tänkte "det räcker med ett barn". Men sen mådde vi bättre och blev piggare. Så när hon var lite mer än ett år ringde jag reproduktionsmedicin och bad om att få komma dit för PGT. Lite mer än ett år senare startade jag med sprutor.

Vad bra att de bytte protokoll till ett som är mer effektivt.  När man väl gör en behandling vill man ju ha så bra resultat som möjligt.

• Mirryam
    Vito87 skrev 2023-04-01 07:02:59 följande:

Det är min man som bär på en mutation på en gen. Han visste inte om det. Och vi gjorde ivf 2019 (pga manlig faktor, för få spermier). Där vårt enda frusna embryo resulterade i ett barn. (Färska återföringen blev minus).  

Det barnet har en mutation. Utredning på henne startade bara någon vecka efter att hon fötts.  Det visade sig att hon har en mutation på en gen.
    I hennes fall är mutationen inte så "svår". Hon kommer behöva hormonbehandling när hon blir större för att komma i puberteten.  Och hon kan heller inte få egna genetiska barn. Utan kommer behöva äggsonation ifall hon vill bli gravid, då hon fötts utan äggstockar. (På grund av mutationen) men annars är mutationen inga problem. Hon är som vilket barn som helst och kommer leva ett vanligt liv.

Däremot kan den här mutationen göra något med binjurarna,  vilket är dödligt eller väldigt allvarligt.  Den kan även störa könsutveckligen så att barnet får ett otydligt kön och föds som "mellan två kön". Vilket kan skapa stora fysiska och psykiska problem.

Jag och min man blev utredda efteråt och det visade sig att min man har samma mutation. Och det är 50% risk att framtida barn får den.  Så klinisk genetik som gjorde utredningen meddelade oss att vi kan få hjälp via PGT  om vi vill försöka få fler barn.  Just då var vi trötta efter en väldigt jobbig start med vårt barn och tänkte "det räcker med ett barn". Men sen mådde vi bättre och blev piggare. Så när hon var lite mer än ett år ringde jag reproduktionsmedicin och bad om att få komma dit för PGT. Lite mer än ett år senare startade jag med sprutor.

Vad bra att de bytte protokoll till ett som är mer effektivt.  När man väl gör en behandling vill man ju ha så bra resultat som möjligt.

50 % chans är en väldigt bra chans!  Håller tummarna. Glad

Vilket protokoll bytte ni till? Jag har gjort två vänder med samma protokoll och lika dåligt resultat. Så därför lite nyfiken på vad ni ändrade.
  • Mirryam

Hej Carro96,

5 till analys är jättebra. Vad har ni för chanser? Har ni fått veta?

Jag har en balanserade translokation. Min mamma har det också. Jag har vetat om den hela tiden men trodde aldrig att den skulle ha så stor påverkan. Mamma har ju mig och min bror. Vi vet inte om min bror det också eller om hans barn bär på mutationen också. Inte heller om nån av mina morföräldrar hade det.

För min del är det ca 1/5 chans att de embryon som skickas på analys är friska. Troligtvis ännu sämre då avvikelser också ökar med ålder. Jag är 39 nu. Rynkar på näsan

Mitt första PGT misslyckades. Fick ut 11 ägg. 10 mogna, 7 fertiliserade men bara 1 kunde skickas på analys. Andra vändan färre ägg. Bara 8 st. Alla mogna, 5 fertiliserade. 1 på analys. Väntar fortfarande på svar. Känner mig så uppgiven. Chansen är så lite att den ska vara frisk. 

Fick du kort protokoll? Kan de göra det med PGT? Är du på Sahlgrenska? Jag är på Karolinska. De säger att de måste göra långt protokoll här för att kunna styra äggplocket och se till att genetiker är lediga. Fick du alltså bäst resultat på kort protokoll och Gonal F?

Jag har fått menopur båda gångerna och långt protokoll. Mådde riktigt rövigt andra vändan. Har precis haft min mens nu efter äggplocket och mina hormoner är fortfarande kaos. Har fått tillbaka nattsvettningar och vallningar och migrän som jag fick under nedregleringen. It sucks.

Har du också en balanserad translokation?

Håller tummarna för era 5 krigare! Hjärta

• Vito87

Idag ringde reproduktionsmedicin efter vårt förra misslyckade försök.  Vi är nu inplanerade för att starta med sprutor i nästa vecka. Om mensen kommer som den ska.
    De har ändrat vårt protokoll så nu ska jag ta både bemfola och menopur.   Jag hoppas detta ger fler och bättre ägg. Av de 9 äggen som plockades förra gången vara "bara" 6 mogna. Och bara två gick att biopsera och frysa. Så förhoppningsvis får vi fler ägg till frysen den här gången. Men vi får se. Jag har aldrig tagit menopur innan.  
    Det känns lite jobbigare att behöva ta fler mediciner. Samtidigt som jag är glad att de justerar för att få bättre resultat. 

• Carro96

Hej igen! 

förlåt för sent svar. Jag är så dålig på att veta när jag fått svar eller inte, helt ny på denna sidan 😃

chanser vet jag faktiskt inte men vet bara att det är stor risk , vet inte procent att det bär på den genen som min man är bärare av och det är down syndrom så resulterar ofta i missfall. 

förstår!! Så skönt att höra andras resor och vad ni kämpar, ni är starka och bäst! 

jag hade gonal F första gången då det inte blev bra alls. De gjorde ägguttag typ 1,5 vecka efter planerat så Inge bra alls. Jag har kört menopur nu när jag gick bättre utfall 

Svar på tråden PGT