• Vito87

PGT

Är det någon här som har erfarenhet av PGT.  Vi har fått reda på att det är en 50/50 risk att framtida barn kommer ärva en mutation på en gen som kan bli väldigt problematisk och i vissa fall livshotande för barnet.  Därför har vi fått en remiss för PGT. Men jag har några frågor:

Hur lång är väntetiden för PGT i Göteborg.  Vår remiss kom fram nu i april -22.
    Vilken successrate har pgt?  
    Hur många försök får man?

• Svar på tråden PGT
  • Vito87

Nu äntligen ska vi göra vårt tredje försökt IVF/PGT.
    Den här gången ska jag ta 400 IE menopur.  Väldigt skönt att man inte behöver blanda menopur själv längre.
    Jag tog första dosen igår.  Den 24/10 ska jag göra första ultraljudet.

• Unicorn123
    Jackson1 skrev 2023-10-15 23:04:02 följande:
    Så spännande nu med fler ägg denna gången. Håller verkligen tummarna. ✊🏼

Vi gör utomlands pga väntetiden i Sverige.. 

Gjorde också äggplock i onsdag. Fick ut 11, varav 9 mogna. 🙏 Mina frysta ägg (2 uttag med 6 resp 5 ägg) tinades. Endast 8 överlevde upptiningen. Av de 17 äggen i potten blev 12 befruktade, fick info i fredags. Är såå nervös inför kommande dagar med info om eventuella blastocyster. Fick du info om hur många som blev befruktade denna rundan? Gjorde man ICSI? 

Tyvärr gick det inte vägen denna gång heller.. 4 mogna ägg som befruktades men endast ett som började dela sig, tyvärr avtog de så ingen biopsi kunde göras. Nu är vi på ruta 1 igen, usch!! Så nu ska vi ha möte med läkaren för att planera sista omgången. Enligt en annan läkare var den dosen och kombination av läkemedel jag körde på nu som att trampa gasen i botten så jag vet inte riktigt vad vi ska kunna göra för att öka antal ägg heller? ja de gjorde ICSI. Samma för er?

Åh vad kul att du fick ut så pass många! Då har ni en bra pott att utgå ifrån tillsammans med de du redan hade i frysen. Har du fått höra något mer om hur de gått för de? 😊

• Unicorn123
    Vito87 skrev 2023-10-18 11:31:49 följande:

Nu äntligen ska vi göra vårt tredje försökt IVF/PGT.
    Den här gången ska jag ta 400 IE menopur.  Väldigt skönt att man inte behöver blanda menopur själv längre.
    Jag tog första dosen igår.  Den 24/10 ska jag göra första ultraljudet.

kul att vara igång! Hoppas verkligen allt går vägen nu 🙌 ja visst är det skönt med pennorna man kör med nu! Vart gör du pgt någonstans? Har du en helt ny behandling nu eller har du haft samma dos innan?
  • Vito87

Ja. Jag hoppas på bättre resultat denna gång.

Första omgången: bemfola 300ie.  Då blev det 9 ägg, 6 mogna, 4 befruktade  och 2 blastocyster som kunde frysas dag 5.

Andra omgången:  bemfola 300 IE + 75 IE menopur.  6 ägg, 4 mogna, 4 befruktade.  Alla slutade dela sig dag 2.  Så ingen återföring.

Nu blir det endast menopur 400ie .   Vi får se hur det går.

• Jackson1
    Unicorn123 skrev 2023-10-18 14:35:22 följande:

Tyvärr gick det inte vägen denna gång heller.. 4 mogna ägg som befruktades men endast ett som började dela sig, tyvärr avtog de så ingen biopsi kunde göras. Nu är vi på ruta 1 igen, usch!! Så nu ska vi ha möte med läkaren för att planera sista omgången. Enligt en annan läkare var den dosen och kombination av läkemedel jag körde på nu som att trampa gasen i botten så jag vet inte riktigt vad vi ska kunna göra för att öka antal ägg heller? ja de gjorde ICSI. Samma för er?

Åh vad kul att du fick ut så pass många! Då har ni en bra pott att utgå ifrån tillsammans med de du redan hade i frysen. Har du fått höra något mer om hur de gått för de? 😊

Åh nej vad tråkigt att höra. Jobbigt att hela tiden försöka hålla hoppet uppe men finns ju inget annat man kan göra heller. Lider så med alla som kämpar med detta elände. 

Man bli ju också lite galen, läser och läser, tycker sig själv med vitaminer, försöker leva sunt och ha en positiv inställning. 

Ja man gjorde ICSI. Av 12 befruktade ägg kunde 6 st skickas på analys. Svar väntas inom 2 veckor. ✊🏼🍀 Alla milstolpar är med så mycket nervositet. 

Körde du långt eller kort protokoll? Vet inte hur det påverkar men körde långt protokoll nu senast. Kort när jag fick hög dos med Bemfola. Vet dock inte vilka av äggen som celldelade sig. Undrar om jag kommer kunna få svar på det för det vore ändå intressant att veta. 

• Jackson1
    Vito87 skrev 2023-10-18 16:20:26 följande:

Ja. Jag hoppas på bättre resultat denna gång.

Första omgången: bemfola 300ie.  Då blev det 9 ägg, 6 mogna, 4 befruktade  och 2 blastocyster som kunde frysas dag 5.

Andra omgången:  bemfola 300 IE + 75 IE menopur.  6 ägg, 4 mogna, 4 befruktade.  Alla slutade dela sig dag 2.  Så ingen återföring.

Nu blir det endast menopur 400ie .   Vi får se hur det går.

Håller tummarna för bra resultat ✊🏼

Har läkarna någon förklaring till de olika protokollen? För och nackdelar?
  • Unicorn123
    Jackson1 skrev 2023-10-18 21:23:20 följande:

Åh nej vad tråkigt att höra. Jobbigt att hela tiden försöka hålla hoppet uppe men finns ju inget annat man kan göra heller. Lider så med alla som kämpar med detta elände. 

Man bli ju också lite galen, läser och läser, tycker sig själv med vitaminer, försöker leva sunt och ha en positiv inställning. 

Ja man gjorde ICSI. Av 12 befruktade ägg kunde 6 st skickas på analys. Svar väntas inom 2 veckor. ✊🏼🍀 Alla milstolpar är med så mycket nervositet. 

Körde du långt eller kort protokoll? Vet inte hur det påverkar men körde långt protokoll nu senast. Kort när jag fick hög dos med Bemfola. Vet dock inte vilka av äggen som celldelade sig. Undrar om jag kommer kunna få svar på det för det vore ändå intressant att veta. 

Ja, man pendlar så mycket mellan hopp och förtvivlan, väldigt påfrestande. precis man försöker göra allt rätt, man vill ju kunna påverka på något sätt men känns svårt. Tar du några specifika vitaminer eller tillskott, vad ska de ge för effekt i så fall? 

Wow! Så kul att så många kunde gå till analys, håller tummarna för er! Är detta första PGT behandlingen? 

jag har bara kört långa protokollet, första med endast menopur och andra med menopur och gonal f. Får se vad de har för plan för oss sista gången. första gången svarade jag inte bra på ägglossningssprutan, så denna gång fick jag ta dubbel dos vilket gav fler ägg vid plock. Dock vet jag inte ännu om de är kvalitén eller vad de är som gör att fler börjar dela sig. 

• Jackson1
    Unicorn123 skrev 2023-10-19 15:56:16 följande:

Ja, man pendlar så mycket mellan hopp och förtvivlan, väldigt påfrestande. precis man försöker göra allt rätt, man vill ju kunna påverka på något sätt men känns svårt. Tar du några specifika vitaminer eller tillskott, vad ska de ge för effekt i så fall? 

Wow! Så kul att så många kunde gå till analys, håller tummarna för er! Är detta första PGT behandlingen? 

jag har bara kört långa protokollet, första med endast menopur och andra med menopur och gonal f. Får se vad de har för plan för oss sista gången. första gången svarade jag inte bra på ägglossningssprutan, så denna gång fick jag ta dubbel dos vilket gav fler ägg vid plock. Dock vet jag inte ännu om de är kvalitén eller vad de är som gör att fler börjar dela sig. 

Ja precis så. Men man är helt utom kontroll. Fruktansvärt jobbigt. 

Jag har tagit folsyra, coenzymq10, d-vitamin och omega. Har ingen koll på om det påverkat positivt eller inte men känns bra att ?göra något?.. Min läkare i Riga sa också till mig att dra ner på salt och socker. Äta bra protein i form av kyckling och fisk, ägg och ost (mozzarella). Försökte dra ner på kaffet lite men tycker det är svårt så blev nog 2 koppar om dagen. Har du gjort/ätit något speciellt? 

Ja det är vår första PGT-behandling. Nervös väntan nu. Jag hoppas kliniken har koll på vilka ägg som kommer från vilket äggplock, vore intressant. 

• Vito87

Första protokollet med bara bemfola var typ "standard".  Som fungerar för många.
    Det fungerade bra för oss med. Tyvärr fäste inte den friska blastocysten.

Andra protokollet fick jag menopur också för de hoppades på fler mogna ägg. Det fungerade inte. Men läkaren trodde mer på otur än att medicinerna var orsaken. Ibland har man sämre cykler.  

Nu vill de att jag provar bara menopur. Det är visst praxis att byta medicin vid sista försöket.   De brukar göra så och hoppas att jag svarar bättre på endast menopur.    De frågade även vad jag själv tyckte/ville.   Men jag litar på att läkaren föreslår vad de tror är bäst.   De har ju ändå arbetat med detta länge.   Så jag hoppas de har rätt . Glad

• Jackson1
    Vito87 skrev 2023-10-20 12:40:56 följande:

Första protokollet med bara bemfola var typ "standard".  Som fungerar för många.
    Det fungerade bra för oss med. Tyvärr fäste inte den friska blastocysten.

Andra protokollet fick jag menopur också för de hoppades på fler mogna ägg. Det fungerade inte. Men läkaren trodde mer på otur än att medicinerna var orsaken. Ibland har man sämre cykler.  

Nu vill de att jag provar bara menopur. Det är visst praxis att byta medicin vid sista försöket.   De brukar göra så och hoppas att jag svarar bättre på endast menopur.    De frågade även vad jag själv tyckte/ville.   Men jag litar på att läkaren föreslår vad de tror är bäst.   De har ju ändå arbetat med detta länge.   Så jag hoppas de har rätt . Glad

Håller tummarna för det! ✊🏼 Försöker också lite på att de har bäst koll men tycker information om varför alltid är ganska dålig.
Svar på tråden PGT