• Vito87

PGT

Är det någon här som har erfarenhet av PGT.  Vi har fått reda på att det är en 50/50 risk att framtida barn kommer ärva en mutation på en gen som kan bli väldigt problematisk och i vissa fall livshotande för barnet.  Därför har vi fått en remiss för PGT. Men jag har några frågor:

Hur lång är väntetiden för PGT i Göteborg.  Vår remiss kom fram nu i april -22.
    Vilken successrate har pgt?  
    Hur många försök får man?

• Svar på tråden PGT
  • Jackson1
    Jimmithejuice skrev 2023-11-23 22:41:48 följande:

Tack 🥰 13 dec har jag tid för ultraljud, spännande... känns långt kvar hehe.

En grej jag undrar över som kanske ni vet. För 2 år sen när vi hade vårt första möte på reproduktions centrum fick vi träffa en ganska "hård" doktor som förklarade våra enormt små chanser att bli gravida genom IVF & PGT (trots att vi inte har haft svårt att bli gravida naturligt). Hon sa då också att man skulle behöva göra ett moderkaksprov ändå pga att när man analyserar en blastocyst kan man inte vara 100% säker på resultatet ändå. Har ni hört något om att man måste göra moderkaksprov efter PGT?

Kommer gå snabbt till 13 dec 😍 Så spännande!! 

Misstänker jag kommer få julkrock för FET? Fick ägglossning i tisdags så är kommande cykel någorlunda normal så blir det julkrock.. 

Fick info om att det är typ 99% säkerhet på resultatet så skulle jag bli gravid med ett pgt-m testat embryo kommer jag inte göra moderkaksprov. 

• Jimmithejuice

Jag vill inte heller göra ett moderkaksprov. Finns ju en viss chans till missfall. Jag har gjort det en gång tidigare. 

Kan inte reproduktions centrum/kliniken du går hos hjälpa dig med täta ultraljud efter mensen & ägglossningsspruta så att det inte blir julkrock? Vet inte hur många dagar dom har stängt under julen. Men förstår att det känns jobbigt att behöva vänta en hel månad till annars.

• Vito87

Nu har vi fått svar på biopsierna på våra två blastocyster. 
    Ena hade mutationen. Den andra kunde de inte få ett fullständigt svar på. Så nu ska de förska tina och göra en nya biopsi.   Vilket kommer ta ca 8 veckor.
    Så nu börjar ännu en period med att bara vänta.   Sen är det ju även så att när de ska tina/bipopsera och frysa på nytt så utsätts blastocysten för stor påfrestning, som det kanske inte ens kommer att överleva.   Så vi är inte jättepositiva.    För även om den överlever så är det 50% chans att den bär på mutationen....     Och är den frisk och överlever en ny biopsi kommer den vara känsligare och möjligheten att den fäster och bildar ett barn minskar drastiskt.

Men.  Vi har idag tagit kontakt med en privat klinik för att göra insemination eller IVF med donerade spermier. Och hoppas bli godkända för det. I januari har vi fått tid för ett första besök.

• Jimmithejuice

Åh, jobbigt besked. Denna väntan alltså... håller ändå tummarna för er att denna är frisk & klarar ännu en biopsi ✊️ men vad skönt att ni ändå har en plan B.

Kan känna att vi som gör PTG måste gå igenom så mkt. En vanlig IVF är ju tillräckligt jobbig att gå igenom men för oss är ju chanserna ännu mindre & väntan ännu längre. Hejja oss ❤️

• Jackson1
    Jimmithejuice skrev 2023-12-09 21:49:47 följande:

Åh, jobbigt besked. Denna väntan alltså... håller ändå tummarna för er att denna är frisk & klarar ännu en biopsi ✊️ men vad skönt att ni ändå har en plan B.

Kan känna att vi som gör PTG måste gå igenom så mkt. En vanlig IVF är ju tillräckligt jobbig att gå igenom men för oss är ju chanserna ännu mindre & väntan ännu längre. Hejja oss ❤️

Hoppas ditt ultraljud går bra idag 🙏 Uppdatera gärna. och jaa, heja oss alltså!!! 🌟
    Vito87 skrev 2023-12-04 15:35:04 följande:

Nu har vi fått svar på biopsierna på våra två blastocyster. 
    Ena hade mutationen. Den andra kunde de inte få ett fullständigt svar på. Så nu ska de förska tina och göra en nya biopsi.   Vilket kommer ta ca 8 veckor.
    Så nu börjar ännu en period med att bara vänta.   Sen är det ju även så att när de ska tina/bipopsera och frysa på nytt så utsätts blastocysten för stor påfrestning, som det kanske inte ens kommer att överleva.   Så vi är inte jättepositiva.    För även om den överlever så är det 50% chans att den bär på mutationen....     Och är den frisk och överlever en ny biopsi kommer den vara känsligare och möjligheten att den fäster och bildar ett barn minskar drastiskt.

Men.  Vi har idag tagit kontakt med en privat klinik för att göra insemination eller IVF med donerade spermier. Och hoppas bli godkända för det. I januari har vi fått tid för ett första besök.

Så tråkigt att höra men håller tummarna för att tina/ny biopsi går bra med bra resultat ✊🏼 Om inte annat, skönt att ni redan nu jobbar på nästa steg. Finns ju inte någon tid att spilla. Ens mående blir ju inte bättre av all väntan och att tiden bara går. 

• Jimmithejuice

Ultraljudet gick bra igår ❤️ storleken stämde & fick se ett litet hjärta som slog. V 8+2 idag 🥰

Undrar om man får göra ett till Ultraljud runt v12? Antar att man inte blir erbjuden kub när man gjort PGT? Jag vill nog helst vänta med att berätta för familj tills runt v12 men man vill ju gärna ha en bild att visa & se att den fortfarande lever. Är väldigt rädd för MA, att hjärtat ska sluta slå men att kroppen inte fattar det så att man går runt & tror att man är gravid...

• Jackson1
    Jimmithejuice skrev 2023-12-14 07:26:30 följande:

Ultraljudet gick bra igår ❤️ storleken stämde & fick se ett litet hjärta som slog. V 8+2 idag 🥰

Undrar om man får göra ett till Ultraljud runt v12? Antar att man inte blir erbjuden kub när man gjort PGT? Jag vill nog helst vänta med att berätta för familj tills runt v12 men man vill ju gärna ha en bild att visa & se att den fortfarande lever. Är väldigt rädd för MA, att hjärtat ska sluta slå men att kroppen inte fattar det så att man går runt & tror att man är gravid...

Så underbart ❤️
    Är ganska säker på att man får göra kub ändå. Klart ni ska ha bild från ultraljudet. 
  • Vito87

Vi har välsigt låga förhoppningar om vår sista blastocyst.  Men det känns bra att vara igång med plan b.    Det gjorde PGT lättare att gå igenom.

Grattis jimmiethejuice till graviditeten.  Så himla roligt!!!   Ni borde absolut få KUB även om ni gjort PGT.   

• Jimmithejuice

Tack så jättemycket Vito & Jackson ❤️
    Ja, jag fick kub ändå, bokat till V 3 i januari 😊 och inskrivning hos bm andra veckan i januari. Får samma som jag hade 2022 när jag inte visste om jag skulle behöva göra abort lr inte. Känns fint att få fortsätta & förhoppningsvis "gå i mål" denna graviditet ❤️

• Mikkans

Hej alla!

Någon av er som avslutat er stimulering med gonapeptyl? När tog ni då sprutan innan äggplocket?

Svar på tråden PGT