• Vito87

PGT

Är det någon här som har erfarenhet av PGT.  Vi har fått reda på att det är en 50/50 risk att framtida barn kommer ärva en mutation på en gen som kan bli väldigt problematisk och i vissa fall livshotande för barnet.  Därför har vi fått en remiss för PGT. Men jag har några frågor:

Hur lång är väntetiden för PGT i Göteborg.  Vår remiss kom fram nu i april -22.
    Vilken successrate har pgt?  
    Hur många försök får man?

• Svar på tråden PGT
  • Vito87

Idag var jag på reproduktionsmedicin. 
    Jag har nu tagit sprutor i 7 dagar. 300ie bemfola och 75ie menopur. (Och orgalutran de senaste dagarna)
    Jag ska fortsätta med samma mängd 5 dagar till. Sen blir det äggplock om en vecka.
    Ultraljudet visade 5 ägg. Och några små. Som jag hoppas växter till sig till på onsdag. 
    Jag är tacksam att det finns några ägg i rätt storlek och att äggplock blir av.    Att ta sprutor går bra, men jag blir så stressad varje kväll att jag kanske ska glömma någon spruta, eller ta fel mängd...  Så det ska bli skönt att slippa sprutorna snart.

• Mirryam

Jag fick svar på analysen idag efter drygt 7 veckor. Obalanserad. Känner mig helt förkrossad även om jag på nåt sätt kände på mig att det skulle vara negativt.

• Vito87

Reproduktionsmedicin ringde igår.  Av de 6 ägg de plockade ut var alla mogna. 4 kunde man göra ICSI på. Men bara 2 blev befruktade normalt.
    Efter 3 dagar hade de slutat dela på sig. 
    Så det blev ett misslyckat försök denna gång.
    Det känns tufft. Nu har vi bara ett försök kvar.  Redan efter första försöket, som heller inte blev någon graviditet så kände jag att "detta kommer aldrig gå". Jag är ännu mer negativt inställd nu.
    Men kommer ändå såklart göra vårt tredje försök. ☺️   Men jag tror att vi kommer vätna till efter sommaren. Det har varit stressigare än jag trodde. Och det skulle vara skönt med en paus nu. 

• Mirryam
    Vito87 skrev 2023-05-09 06:55:51 följande:

Reproduktionsmedicin ringde igår.  Av de 6 ägg de plockade ut var alla mogna. 4 kunde man göra ICSI på. Men bara 2 blev befruktade normalt.
    Efter 3 dagar hade de slutat dela på sig. 
    Så det blev ett misslyckat försök denna gång.
    Det känns tufft. Nu har vi bara ett försök kvar.  Redan efter första försöket, som heller inte blev någon graviditet så kände jag att "detta kommer aldrig gå". Jag är ännu mer negativt inställd nu.
    Men kommer ändå såklart göra vårt tredje försök. ☺️   Men jag tror att vi kommer vätna till efter sommaren. Det har varit stressigare än jag trodde. Och det skulle vara skönt med en paus nu. 

Jag är så ledsen att höra det. Hur mår du? Jag känner mig fortfarande helt förstörd. Det är en sån sorg.

Kan ni tänka er donator? Eller hur känner ni inför det? Är det du eller din man som bär på translokationen?
  • Vito87

Tack för din omtanke. 
    Jag mår bättre för varje dag som går.  Men det är ändå rätt jobbigt.
    Jag förstår att du mår dåligt. 😔 pgt är jättetufft.

Fördelen för oss är att vi har ett barn sen innan.  Även om hon bär på samma mutation som min man så har båda en "snäll" variant som inte påverkar dem så mycket.  Förutom att de har svårt att få genetiska barn. (Vår dotter är född utan äggstockar pga av mutationen, men i övrigt helt frisk).
    Så om det inte gå vägen med PGT så har vi iallafall en fantastisk dotter, även om jag önskat 2 barn. Och gärna hade sett att hon växer upp med syskon.

Jag skulle inte ha problem med att få barn med hjälp av donator.  Jag har själv donerat ägg  och tycker att det är en fantastisk möjlighet att få barn på.  Gener är inte viktigt för mig. Det är så mycket annat som skapar en familj.
    Så vi får se hur vi gör efter vårt tredje försök. Om vi "nöjer oss" med ett barn, eller får prova något annat sätt.

• Vito87

Uppdatering

Vi har nu fått brev från reproduktionsmedicin.  Vi ska på möte i slutet av augusti inför vårt tredje och sista försök. Jag vet faktiskt inte alls vad vi ska prata om. Men det känns bra att få ett möte så kanske de kan förklara lite och ge lite information om vilka möjligheter vi har.

• Mikkans

Hej!

Kul att läsa om fler som gör PGT! Jag är i uppstartsfa. känner ni till Facebookgruppen PGD-vänner? 🥰

Någon här som gör pgt utomlands? 

• Vito87

Ja.   Vi är inte helt ensamma ☺️ även om man känner sig rätt ensam ibland.
    Jag är medlem i den gruppen med.  Där finns så mycket bra information. 
    Vi gör PGT här i Sverige.   Det är för problematisk för oss att vara utomlands då och så i perioder så vi kommer endast göra i Sverige (som det ser ut nu).

• Mikkans
    Vito87 skrev 2023-08-14 16:06:53 följande:

Ja.   Vi är inte helt ensamma ☺️ även om man känner sig rätt ensam ibland.
    Jag är medlem i den gruppen med.  Där finns så mycket bra information. 
    Vi gör PGT här i Sverige.   Det är för problematisk för oss att vara utomlands då och så i perioder så vi kommer endast göra i Sverige (som det ser ut nu).

Nice! Mycket smidigare att göra i Sverige, helt klart :)
Svar på tråden PGT