• Vito87

PGT

Är det någon här som har erfarenhet av PGT.  Vi har fått reda på att det är en 50/50 risk att framtida barn kommer ärva en mutation på en gen som kan bli väldigt problematisk och i vissa fall livshotande för barnet.  Därför har vi fått en remiss för PGT. Men jag har några frågor:

Hur lång är väntetiden för PGT i Göteborg.  Vår remiss kom fram nu i april -22.
    Vilken successrate har pgt?  
    Hur många försök får man?

• Svar på tråden PGT
  • Mirryam

Hej,
    Jag tänkte bara hoppa in igen och säga hej.
    Jag är inne på min 3 behandling nu. En vecka in på nedreglering med Synarela. Fått högre dos denna gång då planeringen med nedreglering är kortare tid. Detta för att klara tidsplan med plock och analys.

Jag har hållit mig borta från denna grupp och egentligen allt annat som har med IVF och PGT. Jag har märkt att det bara gör mig mer deppig och negativ och att det inte hjälper mig. Så jag har i princip helt slutat prata om det med alla. Känns som en bra metod faktiskt. Förnekelse. Haha Skrattande

Den här gånger om jag få en blandning av Menopur och Gonal F om allt går som de ska. De vet inte om det ger bättre eller sämre resultat men det känns ändå som ett bra alternativ att testa nåt nytt.

Wish me luck! Cool

Ni är så grymma som kämpar allihopa. Men ett tips kan nog faktiskt vara att ta en paus från alla medier med IVF. Bara fokusera på bra saker. Och försöka må bra.

Vi hörs längre fram. Kram. 

• Vito87

Ibland är det skönt att ta en paus från allt vad IVF och PGT heter.  

Vi har nu varit på möte på reproduktionsmedicin.   Inför vårt sista försök.
    På grund av att min man är bortrest i september så ska vi starta nästa omgång i oktober.  Då blir det bara menopur för min del.   Förra omgången blev helt misslyckad så nu provar de att byta medicin för att se om det kan hjälpa.  Det är visst standard att göra så, om man inte önskar något annat.    

• Mikkans

Spännande att vara på gång men förstår också syftat att hålla sig borta från ?skaffa barn medier?. Vi väntar på upparbetningen men tror oss vara igång om typ 1 månad. Vi ska kombinera gonal-f och menopur. Får se hur det blir :)  

• Jackson1

Hej, 

Helt ny här men söker all information om IVF med pgt jag bara kan hitta. 

Vi förlorade vår son i somras pga genmutation som varken jag eller hans pappa visste om. Vi har två olika mutationer i samma gen som ledde till bla hjärtsvikt. Det var vårt första barn och inget som synt på några kontroller, under förlossning eller första två månaderna I hans liv. Livet prövar oss rejält. 

Väntetiden i Sverige att få påbörja IVF med pgt står jag inte ut med, så vi kommer ge det ett försök utomlands i väntan på att det ska bli vår tur här hemma. 

Det är 25% risk för genmutation (barn ärver båda). Jag har sedan tidigare lågt AHM (0,3..) så har fryst ner ägg i två omgångar. Då fått ut 5 resp 6 ägg som alla klarat frysen. Vår som var spontan graviditet och inte planerad. 

Kommer nu köra långt protokoll med gonal f och menopur. Tidigare har jag fått Bemfola 450. Hade innan detta inte hört talas om långt protokoll, men hoppas på många stora äggblåsor. 

• Mikkans
    Vito87 skrev 2023-04-26 13:24:12 följande:

Idag var jag på reproduktionsmedicin. 
    Jag har nu tagit sprutor i 7 dagar. 300ie bemfola och 75ie menopur. (Och orgalutran de senaste dagarna)
    Jag ska fortsätta med samma mängd 5 dagar till. Sen blir det äggplock om en vecka.
    Ultraljudet visade 5 ägg. Och några små. Som jag hoppas växter till sig till på onsdag. 
    Jag är tacksam att det finns några ägg i rätt storlek och att äggplock blir av.    Att ta sprutor går bra, men jag blir så stressad varje kväll att jag kanske ska glömma någon spruta, eller ta fel mängd...  Så det ska bli skönt att slippa sprutorna snart.

Gud så spännande! Hur går odling och analys?
  • Unicorn123
    Jackson1 skrev 2023-09-12 22:58:25 följande:

Hej, 

Helt ny här men söker all information om IVF med pgt jag bara kan hitta. 

Vi förlorade vår son i somras pga genmutation som varken jag eller hans pappa visste om. Vi har två olika mutationer i samma gen som ledde till bla hjärtsvikt. Det var vårt första barn och inget som synt på några kontroller, under förlossning eller första två månaderna I hans liv. Livet prövar oss rejält. 

Väntetiden i Sverige att få påbörja IVF med pgt står jag inte ut med, så vi kommer ge det ett försök utomlands i väntan på att det ska bli vår tur här hemma. 

Det är 25% risk för genmutation (barn ärver båda). Jag har sedan tidigare lågt AHM (0,3..) så har fryst ner ägg i två omgångar. Då fått ut 5 resp 6 ägg som alla klarat frysen. Vår som var spontan graviditet och inte planerad. 

Kommer nu köra långt protokoll med gonal f och menopur. Tidigare har jag fått Bemfola 450. Hade innan detta inte hört talas om långt protokoll, men hoppas på många stora äggblåsor. 

Hej! 

beklagar verkligen det som hänt och ni behövt genomgå! Kan inte föreställa mig den sorgen. Vilken tur att ni upptäckt problematiken och nu kan få rätt hjälp. 

Jag är själv i samma situation då jag har en genetisk sjukdom (50% ärftlighet) samt lågt AHM (0,4). är inne på min andra pgd omgång nu. sist fick de endast ut 2 ägg och denna gång ser jag ut att endast ha 4 äggblåsor vilket såklart är trist. Jag kör menopur och global-f och den dos läkaren beskrev som att ?köra plattan i mattan? men ändå svarar jag så dåligt på det :(. Svårt att hålla hoppet uppe när kroppen inte gör som man vill? 

frös du ägg innan du visste om sjukdomen? Har de kollat de ägg du har i frysen? Och vart gör ni detta utomlands?

lycka till! 

• Jackson1
    Unicorn123 skrev 2023-10-06 15:34:44 följande:

Hej! 

beklagar verkligen det som hänt och ni behövt genomgå! Kan inte föreställa mig den sorgen. Vilken tur att ni upptäckt problematiken och nu kan få rätt hjälp. 

Jag är själv i samma situation då jag har en genetisk sjukdom (50% ärftlighet) samt lågt AHM (0,4). är inne på min andra pgd omgång nu. sist fick de endast ut 2 ägg och denna gång ser jag ut att endast ha 4 äggblåsor vilket såklart är trist. Jag kör menopur och global-f och den dos läkaren beskrev som att ?köra plattan i mattan? men ändå svarar jag så dåligt på det :(. Svårt att hålla hoppet uppe när kroppen inte gör som man vill? 

frös du ägg innan du visste om sjukdomen? Har de kollat de ägg du har i frysen? Och vart gör ni detta utomlands?

lycka till! 

Ja visst är det kämpigt.. Gör du behandling här i Sverige? Visste du om den genetiska sjukdomen du är bärare av? När blir det äggplock för dig? 

Jag frös ner ägg när jag fick reda på att jag hade låg äggreserv. Våra mutationer visste vi inget om först vår son åkte in akut och började utredas. Man har aldrig tidigare sett kombinationen av min mutation och pappans mutationen så verkligen maximal otur. 

vi kör IVF med PGT via AVA Clinic i Riga. Kommer använda mina frysta ägg nu också i hopp om att få något embryo som är friskt eller endast bärare av en av mutationerna. 

Får 300 Gonal f och 150 Menopur, äggplock nu på onsdag. 🍀✊🏼

Hur gick det men de två äggen man fick ut? kunde något odlas till dag 5? 

• Jackson1
    Mirryam skrev 2023-08-24 12:41:26 följande:

Hej,
    Jag tänkte bara hoppa in igen och säga hej.
    Jag är inne på min 3 behandling nu. En vecka in på nedreglering med Synarela. Fått högre dos denna gång då planeringen med nedreglering är kortare tid. Detta för att klara tidsplan med plock och analys.

Jag har hållit mig borta från denna grupp och egentligen allt annat som har med IVF och PGT. Jag har märkt att det bara gör mig mer deppig och negativ och att det inte hjälper mig. Så jag har i princip helt slutat prata om det med alla. Känns som en bra metod faktiskt. Förnekelse. Haha Skrattande

Den här gånger om jag få en blandning av Menopur och Gonal F om allt går som de ska. De vet inte om det ger bättre eller sämre resultat men det känns ändå som ett bra alternativ att testa nåt nytt.

Wish me luck! Cool

Ni är så grymma som kämpar allihopa. Men ett tips kan nog faktiskt vara att ta en paus från alla medier med IVF. Bara fokusera på bra saker. Och försöka må bra.

Vi hörs längre fram. Kram. 

Hur har det gått? ✊🏼🍀
  • Unicorn123
    Jackson1 skrev 2023-10-09 12:51:26 följande:

Ja visst är det kämpigt.. Gör du behandling här i Sverige? Visste du om den genetiska sjukdomen du är bärare av? När blir det äggplock för dig? 

Jag frös ner ägg när jag fick reda på att jag hade låg äggreserv. Våra mutationer visste vi inget om först vår son åkte in akut och började utredas. Man har aldrig tidigare sett kombinationen av min mutation och pappans mutationen så verkligen maximal otur. 

vi kör IVF med PGT via AVA Clinic i Riga. Kommer använda mina frysta ägg nu också i hopp om att få något embryo som är friskt eller endast bärare av en av mutationerna. 

Får 300 Gonal f och 150 Menopur, äggplock nu på onsdag. 🍀✊🏼

Hur gick det men de två äggen man fick ut? kunde något odlas till dag 5? 

Hej! 

jag gör den här i Sverige vi har vetat om sjukdomen och därför blivit erbjudna PGD. 

fy vilken otur! Men skönt att ni vet om det nu och kan få rätt hjälp, hur kommer det sig att ni gör den utomlands och inte i Sverige? 

jag hade precis samma dos av gonal och menopur som du och gjorde mitt andra plock i onsdags. Fick ut 7 st och håller alla tummar att de klarar sig till dag 5! Sist fick jag besked redan dagen efter ÄP att ingen klarar sig. Hur går det för dig? 😊

• Jackson1
    Unicorn123 skrev 2023-10-14 10:08:36 följande:

Hej! 

jag gör den här i Sverige vi har vetat om sjukdomen och därför blivit erbjudna PGD. 

fy vilken otur! Men skönt att ni vet om det nu och kan få rätt hjälp, hur kommer det sig att ni gör den utomlands och inte i Sverige? 

jag hade precis samma dos av gonal och menopur som du och gjorde mitt andra plock i onsdags. Fick ut 7 st och håller alla tummar att de klarar sig till dag 5! Sist fick jag besked redan dagen efter ÄP att ingen klarar sig. Hur går det för dig? 😊

Så spännande nu med fler ägg denna gången. Håller verkligen tummarna. ✊🏼

Vi gör utomlands pga väntetiden i Sverige.. 

Gjorde också äggplock i onsdag. Fick ut 11, varav 9 mogna. 🙏 Mina frysta ägg (2 uttag med 6 resp 5 ägg) tinades. Endast 8 överlevde upptiningen. Av de 17 äggen i potten blev 12 befruktade, fick info i fredags. Är såå nervös inför kommande dagar med info om eventuella blastocyster. Fick du info om hur många som blev befruktade denna rundan? Gjorde man ICSI? 
Svar på tråden PGT