• Jackson1

PGT

Hej, 

Helt ny här men söker all information om IVF med pgt jag bara kan hitta. 

Vi förlorade vår son i somras pga genmutation som varken jag eller hans pappa visste om. Vi har två olika mutationer i samma gen som ledde till bla hjärtsvikt. Det var vårt första barn och inget som synt på några kontroller, under förlossning eller första två månaderna I hans liv. Livet prövar oss rejält. 

Väntetiden i Sverige att få påbörja IVF med pgt står jag inte ut med, så vi kommer ge det ett försök utomlands i väntan på att det ska bli vår tur här hemma. 

Det är 25% risk för genmutation (barn ärver båda). Jag har sedan tidigare lågt AHM (0,3..) så har fryst ner ägg i två omgångar. Då fått ut 5 resp 6 ägg som alla klarat frysen. Vår som var spontan graviditet och inte planerad. 

Kommer nu köra långt protokoll med gonal f och menopur. Tidigare har jag fått Bemfola 450. Hade innan detta inte hört talas om långt protokoll, men hoppas på många stora äggblåsor. 

• Jackson1
    Unicorn123 skrev 2023-10-06 15:34:44 följande:

Hej! 

beklagar verkligen det som hänt och ni behövt genomgå! Kan inte föreställa mig den sorgen. Vilken tur att ni upptäckt problematiken och nu kan få rätt hjälp. 

Jag är själv i samma situation då jag har en genetisk sjukdom (50% ärftlighet) samt lågt AHM (0,4). är inne på min andra pgd omgång nu. sist fick de endast ut 2 ägg och denna gång ser jag ut att endast ha 4 äggblåsor vilket såklart är trist. Jag kör menopur och global-f och den dos läkaren beskrev som att ?köra plattan i mattan? men ändå svarar jag så dåligt på det :(. Svårt att hålla hoppet uppe när kroppen inte gör som man vill? 

frös du ägg innan du visste om sjukdomen? Har de kollat de ägg du har i frysen? Och vart gör ni detta utomlands?

lycka till! 

Ja visst är det kämpigt.. Gör du behandling här i Sverige? Visste du om den genetiska sjukdomen du är bärare av? När blir det äggplock för dig? 

Jag frös ner ägg när jag fick reda på att jag hade låg äggreserv. Våra mutationer visste vi inget om först vår son åkte in akut och började utredas. Man har aldrig tidigare sett kombinationen av min mutation och pappans mutationen så verkligen maximal otur. 

vi kör IVF med PGT via AVA Clinic i Riga. Kommer använda mina frysta ägg nu också i hopp om att få något embryo som är friskt eller endast bärare av en av mutationerna. 

Får 300 Gonal f och 150 Menopur, äggplock nu på onsdag. 🍀✊🏼

Hur gick det men de två äggen man fick ut? kunde något odlas till dag 5? 

• Jackson1
    Mirryam skrev 2023-08-24 12:41:26 följande:

Hej,
    Jag tänkte bara hoppa in igen och säga hej.
    Jag är inne på min 3 behandling nu. En vecka in på nedreglering med Synarela. Fått högre dos denna gång då planeringen med nedreglering är kortare tid. Detta för att klara tidsplan med plock och analys.

Jag har hållit mig borta från denna grupp och egentligen allt annat som har med IVF och PGT. Jag har märkt att det bara gör mig mer deppig och negativ och att det inte hjälper mig. Så jag har i princip helt slutat prata om det med alla. Känns som en bra metod faktiskt. Förnekelse. Haha Skrattande

Den här gånger om jag få en blandning av Menopur och Gonal F om allt går som de ska. De vet inte om det ger bättre eller sämre resultat men det känns ändå som ett bra alternativ att testa nåt nytt.

Wish me luck! Cool

Ni är så grymma som kämpar allihopa. Men ett tips kan nog faktiskt vara att ta en paus från alla medier med IVF. Bara fokusera på bra saker. Och försöka må bra.

Vi hörs längre fram. Kram. 

Hur har det gått? ✊🏼🍀
  • Jackson1
    Unicorn123 skrev 2023-10-14 10:08:36 följande:

Hej! 

jag gör den här i Sverige vi har vetat om sjukdomen och därför blivit erbjudna PGD. 

fy vilken otur! Men skönt att ni vet om det nu och kan få rätt hjälp, hur kommer det sig att ni gör den utomlands och inte i Sverige? 

jag hade precis samma dos av gonal och menopur som du och gjorde mitt andra plock i onsdags. Fick ut 7 st och håller alla tummar att de klarar sig till dag 5! Sist fick jag besked redan dagen efter ÄP att ingen klarar sig. Hur går det för dig? 😊

Så spännande nu med fler ägg denna gången. Håller verkligen tummarna. ✊🏼

Vi gör utomlands pga väntetiden i Sverige.. 

Gjorde också äggplock i onsdag. Fick ut 11, varav 9 mogna. 🙏 Mina frysta ägg (2 uttag med 6 resp 5 ägg) tinades. Endast 8 överlevde upptiningen. Av de 17 äggen i potten blev 12 befruktade, fick info i fredags. Är såå nervös inför kommande dagar med info om eventuella blastocyster. Fick du info om hur många som blev befruktade denna rundan? Gjorde man ICSI? 
  • Jackson1
    Unicorn123 skrev 2023-10-18 14:35:22 följande:

Tyvärr gick det inte vägen denna gång heller.. 4 mogna ägg som befruktades men endast ett som började dela sig, tyvärr avtog de så ingen biopsi kunde göras. Nu är vi på ruta 1 igen, usch!! Så nu ska vi ha möte med läkaren för att planera sista omgången. Enligt en annan läkare var den dosen och kombination av läkemedel jag körde på nu som att trampa gasen i botten så jag vet inte riktigt vad vi ska kunna göra för att öka antal ägg heller? ja de gjorde ICSI. Samma för er?

Åh vad kul att du fick ut så pass många! Då har ni en bra pott att utgå ifrån tillsammans med de du redan hade i frysen. Har du fått höra något mer om hur de gått för de? 😊

Åh nej vad tråkigt att höra. Jobbigt att hela tiden försöka hålla hoppet uppe men finns ju inget annat man kan göra heller. Lider så med alla som kämpar med detta elände. 

Man bli ju också lite galen, läser och läser, tycker sig själv med vitaminer, försöker leva sunt och ha en positiv inställning. 

Ja man gjorde ICSI. Av 12 befruktade ägg kunde 6 st skickas på analys. Svar väntas inom 2 veckor. ✊🏼🍀 Alla milstolpar är med så mycket nervositet. 

Körde du långt eller kort protokoll? Vet inte hur det påverkar men körde långt protokoll nu senast. Kort när jag fick hög dos med Bemfola. Vet dock inte vilka av äggen som celldelade sig. Undrar om jag kommer kunna få svar på det för det vore ändå intressant att veta. 

• Jackson1
    Vito87 skrev 2023-10-18 16:20:26 följande:

Ja. Jag hoppas på bättre resultat denna gång.

Första omgången: bemfola 300ie.  Då blev det 9 ägg, 6 mogna, 4 befruktade  och 2 blastocyster som kunde frysas dag 5.

Andra omgången:  bemfola 300 IE + 75 IE menopur.  6 ägg, 4 mogna, 4 befruktade.  Alla slutade dela sig dag 2.  Så ingen återföring.

Nu blir det endast menopur 400ie .   Vi får se hur det går.

Håller tummarna för bra resultat ✊🏼

Har läkarna någon förklaring till de olika protokollen? För och nackdelar?
  • Jackson1
    Unicorn123 skrev 2023-10-19 15:56:16 följande:

Ja, man pendlar så mycket mellan hopp och förtvivlan, väldigt påfrestande. precis man försöker göra allt rätt, man vill ju kunna påverka på något sätt men känns svårt. Tar du några specifika vitaminer eller tillskott, vad ska de ge för effekt i så fall? 

Wow! Så kul att så många kunde gå till analys, håller tummarna för er! Är detta första PGT behandlingen? 

jag har bara kört långa protokollet, första med endast menopur och andra med menopur och gonal f. Får se vad de har för plan för oss sista gången. första gången svarade jag inte bra på ägglossningssprutan, så denna gång fick jag ta dubbel dos vilket gav fler ägg vid plock. Dock vet jag inte ännu om de är kvalitén eller vad de är som gör att fler börjar dela sig. 

Ja precis så. Men man är helt utom kontroll. Fruktansvärt jobbigt. 

Jag har tagit folsyra, coenzymq10, d-vitamin och omega. Har ingen koll på om det påverkat positivt eller inte men känns bra att ?göra något?.. Min läkare i Riga sa också till mig att dra ner på salt och socker. Äta bra protein i form av kyckling och fisk, ägg och ost (mozzarella). Försökte dra ner på kaffet lite men tycker det är svårt så blev nog 2 koppar om dagen. Har du gjort/ätit något speciellt? 

Ja det är vår första PGT-behandling. Nervös väntan nu. Jag hoppas kliniken har koll på vilka ägg som kommer från vilket äggplock, vore intressant. 

• Jackson1
    Vito87 skrev 2023-10-20 12:40:56 följande:

Första protokollet med bara bemfola var typ "standard".  Som fungerar för många.
    Det fungerade bra för oss med. Tyvärr fäste inte den friska blastocysten.

Andra protokollet fick jag menopur också för de hoppades på fler mogna ägg. Det fungerade inte. Men läkaren trodde mer på otur än att medicinerna var orsaken. Ibland har man sämre cykler.  

Nu vill de att jag provar bara menopur. Det är visst praxis att byta medicin vid sista försöket.   De brukar göra så och hoppas att jag svarar bättre på endast menopur.    De frågade även vad jag själv tyckte/ville.   Men jag litar på att läkaren föreslår vad de tror är bäst.   De har ju ändå arbetat med detta länge.   Så jag hoppas de har rätt . Glad

Håller tummarna för det! ✊🏼 Försöker också lite på att de har bäst koll men tycker information om varför alltid är ganska dålig.
  • Jackson1
    Unicorn123 skrev 2023-10-27 14:33:15 följande:

Okej är det något du fått rekommenderat eller läst dig till själv? Jag har inte alls fått höra något om vitaminer eller tillskott osv, känns som man måste leta upp allt själv för informationen och uppmaningar är väldigt begränsad från läkarna. Sist försökte jag är nyttigt och mycket omega 3, nötter, inget socker osv. Dricker inte kaffe så de är inga problem för mig men kan tänka mig att det är svårt att avstå från annars. 

Hur har det gått med äggen nu? 😊 fick du någon klarhet om de kunde se vilka ägg som kom från vilket plock?

Lite olika, kosten var min läkare som sa till mig. Folsyra har tidigare läkare sagt. Men övrigt är en blandning av Google, studier och rekommendationer från andra. 

Har inte ställt frågan ännu. Vill inte börja stressa mer än vad man redan gör. Vill heller inte veta grade på de embryo som nu är på analys.. 🙈 tänker att jag ska ställa frågan längre fram. 

• Jackson1
    Vito87 skrev 2023-10-31 08:50:18 följande:

Igår hade vi äggplock.
    Ultraljuden innan hade visat på 5 äggblåsor I rätt storlek. Och 2 små.
    På äggplocket fick de ut 5 ägg ur de 5 äggblåsorna.

Förra gången fick vi ut 6 ägg. Men inga av de befruktade äggen fortsatte delade sig efter dag 2.
     Så jag är rätt nervös och lite negativt inställd till den här omgången. Har väldigt låga förhoppningar.  Men försöker tänka att kanske kanske kanske går det att frysa något den här gången.

Oh så nervösa dagar. Tycker alla besked är hemska att vänta på. Håller tummarna för fina blastocyster 🍀✊🏼
  • Jackson1
    Vito87 skrev 2023-11-06 11:58:42 följande:

Efter en nervös vecka hemma så ringde reproduktionsmedicin.  2 blastocyster har kunnat biopseras och frysas.     Nu väntar 6-8 nya nervösa veckor.

Så 2 av 5 ägg som kunnat bli befruktade,  bipserade och frysta känns ändå som ett ganska bra resultat . 

Åh så härlig uppdatering. 2 av 5 känns som ett bra utfall! Håller tummarna för dig friska blastocyster. 🙏

Vi ska ha möte med läkaren idag ang resultat av vår analys. Så nervöst. ✊🏼🍀
  • Jackson1
    Vito87 skrev 2023-11-10 06:08:05 följande:

Vad fick ni för svar på analysen? 

Två friska blastocyster, av sex testade 🍀✊🏼 PGT-m och PGT-a testade. Är väl inom den rimliga förväntan. Förhoppningsvis blir FET i december. 
  • Jackson1

Någon här som gjort ägglossningstest efter äggplock för att ha koll på cykeln? När har ni i så fall haft ägglossning och hur sen har den ?riktiga? första mensen efter äggplock varit. Är nu inne på dag 23 i den påverkade cykeln och fortfarande inte någon ägglossning. 😅

• Jackson1
    Jimmithejuice skrev 2023-11-14 12:45:59 följande:

Hej, hoppar in här.

Jag gjorde FET med ett 5 dagars embryo för 1 vecka sen efter PGT. Efter 2 månaders analys av 4st 5 dagars blastocyster fanns 2 friska kvar 🙏 inbillar mig att jag mår lite illa idag, önsketänkande kanske 😅

Vito, vad roligt att höra att du fått 2 stycken till frysen, håller tummarna för friska embryon 🙏

Jackson, min första mens efter äggplock var några dagar sen minns jag och efter det har jag haft fortsatt långa cykler 😅

Ååh så spännande ????✊🏼 Hoppas på positivt utfall! 

Gjorde du FET i naturlig cykel eller stimulerad? 

• Jackson1
    Jimmithejuice skrev 2023-11-15 22:58:28 följande:

Jackson1, jag har inga symtom alls så känner mig rätt nere idag. Tänker att jag borde känna något om jag skulle varit gravid... testdag på måndag.

Jag skulle göra det i naturlig cykel men fick helgkrock första gången vilket såklart var en enorm besvikelse. Så inför nästa ägglossning fick jag ta ägglossningsspruta så att vi skulle vara säkra på att ÄL inte skulle ske på en måndag igen. Är det stimulerad då? 

Jag har spontant varit gravid tidigare och kände inga symtom första några dagar efter utebliven mens, då fick jag mensvärk men ingen mens.. Det var det som fick mig att göra ett graviditetstest till slut.. Så det där med spända bröst, illamående etc behöver nödvändigtvis inte komma. Någon vecka sedan kom trötthet, för övrigt inget. ✊🏼 Har du tjuvtestat eller du håller dig till måndag? 

Tror det kallas modifierad naturlig cykel då. ????

• Jackson1
    Jimmithejuice skrev 2023-11-20 06:38:51 följande:

Testade imorse, jag är gravid 🙏

Men åh det är ju helt underbart! 😍🙏 Så glad för er skull!! 
  • Jackson1
    Jimmithejuice skrev 2023-11-23 22:41:48 följande:

Tack 🥰 13 dec har jag tid för ultraljud, spännande... känns långt kvar hehe.

En grej jag undrar över som kanske ni vet. För 2 år sen när vi hade vårt första möte på reproduktions centrum fick vi träffa en ganska "hård" doktor som förklarade våra enormt små chanser att bli gravida genom IVF & PGT (trots att vi inte har haft svårt att bli gravida naturligt). Hon sa då också att man skulle behöva göra ett moderkaksprov ändå pga att när man analyserar en blastocyst kan man inte vara 100% säker på resultatet ändå. Har ni hört något om att man måste göra moderkaksprov efter PGT?

Kommer gå snabbt till 13 dec 😍 Så spännande!! 

Misstänker jag kommer få julkrock för FET? Fick ägglossning i tisdags så är kommande cykel någorlunda normal så blir det julkrock.. 

Fick info om att det är typ 99% säkerhet på resultatet så skulle jag bli gravid med ett pgt-m testat embryo kommer jag inte göra moderkaksprov. 

• Jackson1
    Jimmithejuice skrev 2023-12-09 21:49:47 följande:

Åh, jobbigt besked. Denna väntan alltså... håller ändå tummarna för er att denna är frisk & klarar ännu en biopsi ✊️ men vad skönt att ni ändå har en plan B.

Kan känna att vi som gör PTG måste gå igenom så mkt. En vanlig IVF är ju tillräckligt jobbig att gå igenom men för oss är ju chanserna ännu mindre & väntan ännu längre. Hejja oss ❤️

Hoppas ditt ultraljud går bra idag 🙏 Uppdatera gärna. och jaa, heja oss alltså!!! 🌟
    Vito87 skrev 2023-12-04 15:35:04 följande:

Nu har vi fått svar på biopsierna på våra två blastocyster. 
    Ena hade mutationen. Den andra kunde de inte få ett fullständigt svar på. Så nu ska de förska tina och göra en nya biopsi.   Vilket kommer ta ca 8 veckor.
    Så nu börjar ännu en period med att bara vänta.   Sen är det ju även så att när de ska tina/bipopsera och frysa på nytt så utsätts blastocysten för stor påfrestning, som det kanske inte ens kommer att överleva.   Så vi är inte jättepositiva.    För även om den överlever så är det 50% chans att den bär på mutationen....     Och är den frisk och överlever en ny biopsi kommer den vara känsligare och möjligheten att den fäster och bildar ett barn minskar drastiskt.

Men.  Vi har idag tagit kontakt med en privat klinik för att göra insemination eller IVF med donerade spermier. Och hoppas bli godkända för det. I januari har vi fått tid för ett första besök.

Så tråkigt att höra men håller tummarna för att tina/ny biopsi går bra med bra resultat ✊🏼 Om inte annat, skönt att ni redan nu jobbar på nästa steg. Finns ju inte någon tid att spilla. Ens mående blir ju inte bättre av all väntan och att tiden bara går. 

• Jackson1
    Jimmithejuice skrev 2023-12-14 07:26:30 följande:

Ultraljudet gick bra igår ❤️ storleken stämde & fick se ett litet hjärta som slog. V 8+2 idag 🥰

Undrar om man får göra ett till Ultraljud runt v12? Antar att man inte blir erbjuden kub när man gjort PGT? Jag vill nog helst vänta med att berätta för familj tills runt v12 men man vill ju gärna ha en bild att visa & se att den fortfarande lever. Är väldigt rädd för MA, att hjärtat ska sluta slå men att kroppen inte fattar det så att man går runt & tror att man är gravid...

Så underbart ❤️
    Är ganska säker på att man får göra kub ändå. Klart ni ska ha bild från ultraljudet. 
  • Jackson1
    Vito87 skrev 2024-01-22 15:55:50 följande:

Uppdatering kring vår PGT.
    Den blastocyst vi har kvar i frysen som hade ofullständigt svar är nu tinad, ombiopserad och fryst igen.
    Resultatet visar fortfarande ofullständigt svar. Men verkar visa mer på att den är frisk än har mutationen. Så nu ska vi ha möte med klinisk genetik nästa vecka för att få mer information.  Och om vi vill kan vi sätta in blastocysten med behöver göra moderkaksprov för att få ett fullständigt resultat sen.
    Så nu väntar ännu mer väntan.  Men det ska bli spännande att se vad de säger nästa vecka.  Hur stor chansen är att blastocysten är frisk. Vi får helt enkelt vänta en vecka till.

Håller verkligen tummarna!! ✊🏼🙏 
    Jimmithejuice skrev 2024-01-22 20:28:45 följande:

Håller tummarna för er ✊️

Hur går det för dig? 😍 Varit på kub?
Svar på tråden PGT