• Anonym (TS)

Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.

1. Badrum. Fungerade fult äldre badrum vs nyrenoverat.

2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.

• Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?
  • sextiotalist
    Anonym (Vera) skrev 2022-03-16 08:20:47 följande:

Det beror på hur det är renoverat. Jag har en ganska "ren" och konservativ stil och är t ex allergisk mot kranar i mässing. Så det går inte att svara på. Jag föredrar ett beige 80-talskök framför ett nytt petrolblått (eller vad färgen heter) med mässingskranar, en överdimensionerad ho och marmorbänkskivor. Ja, ni märker att jag inte har koll på köksmodet, men jag vet vad jag inte gillar. Ett beige 80-talskök kan jag ju renovera så att det passar min stil (dubbla hoar, vita vitvaror etc).

Min smak, saknar diskbänk så in åt norden och skulle inte klara ett liv utan dubbla hoar
  • Zakopane
    Anonym (TS) skrev 2022-03-15 08:16:05 följande:

Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.

2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.

Beror på vad du menar med "fult".

För mig är fult nästan alla kök som inte följer husets byggår. Jag föredrar kök från 1920 och in på halva 1970-talet före de billiga spånskive-kök som därefter förekommer. 

Många nya kök som bara har 5-15 år på nacken är av urusel kvalitet och håller knappt ihop. Bänkskivor som inte tål väta i skarvarna, diskbänk utan skvalpkant så att vätska kan rinna fritt nerför köksskåpen under, en ho i diskbänken i stället för två (värdelöst), plastmaterial som blir repiga osv. 

Gamla platsbyggda kök är ju av en kvalitet som gör att de ser ut som nya bara man lämnar in luckorna på lackering nån gång vart 30:e år.

När det gäller badrum tycker jag egentligen samma sak, att badrum som följer husets byggår passar bäst. Dock har ju badrum och våtskikt en bäst-föregräns eller behöver i varje fall stambytas typ vart 50:e år. 

Många renoveringar idag sker väldigt ogenomtänkt och utan känsla. Det som är jättemodernt 2022 är kanske totalt daterat 2030. Något som är viktigt att tänka på när man bestämmer sig för att renovera.
  • Anonym (Hmm)

Max ett par hundratusen mer. Nu säger du iofs inget om storleken men det jag skulle betala extra är vad det annars skulle kosta mig att få det gjort.

• Anonym (10-millarsvillan)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-15 08:16:05 följande:

Kök, beroende på vad du väljer, kring 130-500k beroende på materialval, vitvaror och liknande. Majoriteten av snickare håller just IKEA-köken högt, dock inte vitvarorna annat än induktionshäll och spisfläktarna. Går att montera ihop själv. 

Badrum, räkna med 350k om du skall ha det gjort av godkänd ackrediterad firma. Här skall man inte göra något alls själv. 

Jag hade värderat det renoverade huset till 500kkr mer än det som är orenoverat. Dock är det massa andra aspekter man bör känna till. Hur är elstandarden (ofta gammal el). Uppvärmningssystem? Dränering gjord? Taket vidgjort? Tomträtt (vanligt i stockholm).

Köper hellre ett hus där det är lite gjort för mindre pengar och gör mina val själv hur det skall se ut och vad som skall renoveras. Kan du bo i det gamla så kan du köpa på dig saker under tiden byggena görs. Badrum, tak och el hade jag lejt bort. Dränering fixar man själv (gratiskurser med diplom från Isodrän).
  • Anonym (TS)
    Zakopane skrev 2022-03-16 12:45:45 följande:
    Beror på vad du menar med "fult".

För mig är fult nästan alla kök som inte följer husets byggår. Jag föredrar kök från 1920 och in på halva 1970-talet före de billiga spånskive-kök som därefter förekommer. 

Många nya kök som bara har 5-15 år på nacken är av urusel kvalitet och håller knappt ihop. Bänkskivor som inte tål väta i skarvarna, diskbänk utan skvalpkant så att vätska kan rinna fritt nerför köksskåpen under, en ho i diskbänken i stället för två (värdelöst), plastmaterial som blir repiga osv. 

Gamla platsbyggda kök är ju av en kvalitet som gör att de ser ut som nya bara man lämnar in luckorna på lackering nån gång vart 30:e år.

När det gäller badrum tycker jag egentligen samma sak, att badrum som följer husets byggår passar bäst. Dock har ju badrum och våtskikt en bäst-föregräns eller behöver i varje fall stambytas typ vart 50:e år. 

Många renoveringar idag sker väldigt ogenomtänkt och utan känsla. Det som är jättemodernt 2022 är kanske totalt daterat 2030. Något som är viktigt att tänka på när man bestämmer sig för att renovera.
    Mörkbruna spånskivor. Limmad plastmatta i klinkerimitation. Skrikblått badrumsklinker från 90-talet. Tänk sånt som var hyperpoppis 80/90 tal. 
  • Anonym (Bitte)

Oftast är det ju inte gjort som man själv vill så är inte säker på att jag skulle vilja betala mer. Däremot om det är ett snygg häck eller fint staket och grind så skulle jag nog hellre ta det huset

• Plupp73

Köket vill vi helst ha gamla, eftersom de ofta är rejäla och rustika tillskillnad från mycket som sätts upp idag. Golv lägger vi alltid själva i alla rum utom badrum

Däremot ett renoverat badrum är trevligt, om det är färger som vi uppskattar. Är det tvärtom är det bara negativt

• Studentpappa

Vi har sedan 2009 renoverat för ~1,3msek, klart det hade varit skönt att sluppit. Men samtidigt är det ju en process som utvecklas över tid.

När vi gjorde en värdering så höjde ett renoverat badrum kostnaden av att få det gjort.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Miro)

Jag skulle på sätt och vis värdera badrum högre eftersom det är svårare att göra själv. Ett kök kan vem som helst renovera själv utan att riskera allvarliga konsekvenser som med badrum om man gör fel. 

Däremot är jag kontrollfreak och hade haft svårt att lita på badrumsrenoveringen utan att med egna ögon sett hur det gjordes. 

• Yrla2

Ett nyrenoverat badrum där det finns våtrumsintyg hade jag värderat 250.000 i pengar.
    Ett nyrenoverat kök hade jag inte värderat speciellt mycket. Jag föredrar gamla kök från 40 och 50-talet före nybyggda. Är det ett nyare, men slitet kök hade jag bara målat om eller eventuellt bytt luckor och handtag.

Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?