• Anonym (TS)

Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.

1. Badrum. Fungerade fult äldre badrum vs nyrenoverat.

2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.

• Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?
  • Anonym (Villis)

Efter att vi letade hu i åratal så kan jag säga att bästa vi gjort är att köpa nytt. 

Alla våra vänner har just äldre hus och vad mycket det är som tillkommer. Det blir dyr med nytt hus men du vet vad som är i väggarna och elen mm behöver aldrig dras om under hela er livstid.

Området är viktigt men oxå huset ä. Sådan stress med allt som kan hända med äldre hus.

• Anonym (…)
    Anonym (.) skrev 2022-03-15 10:41:04 följande:

Vi tar det som inte renoverats alla dagar i veckan.

Mycket beror på att maken och halva hans släkt är snickare, plåtslagare, elektriker och andra yrkesgrupper som man nyttjar i husrenoveringar.
    Och det leder ofelbart till det faktumet att när folk renoverar så blir det ofta halvdant gjort, utan vettig planering och alltför ofta är det fuskbyggt.

Sedan har jag speciella krav på just köket och badrummet; det är ytterst få kök som är planerade som jag vill ha det;: utan ett enda överskåp och endast utdragbara hyllor i underskåpen, walk-in skafferi, smeg-spis mm.
    I badrum är badkar och separat dusch ett minimum anser jag och det ser man sällan idag utan badkaren är nästan alltid borttagna i renoveringar.

Därför tar jag hellre renoveringsobjektet än det redan renoverade för människor renoverar oftast sönder sina hus till ett tragikomiskt sammelsurium.

Vad tycker du är nackdelen med walk in-skafferi? Mina svärföräldrar har det och jag tycker det känns så otroligt praktiskt så det är en av sakerna jag haft lite på min önskelista. Vore intressant att höra lite nackdelar. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (TS) skrev 2022-03-15 08:16:05 följande:
    Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.

1. Badrum. Fungerade fult äldre badrum vs nyrenoverat.

2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.

Jag skulle alla dagar föredra ett hus där stora (och dyra) saker är gjort, såsom dränering, nytt tak, nya fönster och så vidare, där kök och badrum är fula men fungerande, än ett hus som har 40 år gamla fönster men med nyrenoverade kök och badrum. Jag vill inte betala extra för ett splitternytt kök som jag inte fått välja själv.

Jag tror det är ytterst ovanligt att en köpare hittar ett hus med kök och badrum precis som de vill ha det. Jag vågar nog påstå att oftast så vill husägare ha kök och badrum (och tapeter, golv osv) som passar deras smak och deras behov. Därför är det inte ovanligt att nyblivna husägare inom ett par år efter köpet river ut till exempel köket, trots att det var nytt när de flyttade in, för att de behöver fullstor frys och kyl istället för den kombinerade kyl/frys som förra ägaren satte in och/eller för att de vill ha en annan stil eller annan planlösning.

De enda gångerna man som säljare nog tjänar på att byta kök och badrum innan en försäljning, är om det till exempel finns fuktskador eller mögel, eftersom det är en chansning att köpa ett hus med den typen av fel och det kan rusa iväg och bli dyrare än man trodde när man väl börjat bryta upp till exempel golvet och ser hur det verkligen ser ut.

Att inför försäljning fräscha upp ett gammalt kök med färg, nya handtag och dylikt, det är enligt min åsikt bättre än att helrenovera allt.

• Anonym (snyggt.)

Har man en bra känsla för inredning så ska man renovera, detta skjuter upp priset enormt, många vill inte starta med att renovera, många har inte kunskap om renovering, lika många har inte känslan heller hur man gör ett snyggt hem.

Jag har byggt många hus, jag älskar inredning, varje hus jag sålt har fått budgivning, även lägenheter jag rivit ut det gamla och lagt en personlig prägel.

Men som sagt, många köper ut 50 liter vitfärg och billiga laminat golv, pustar sedan ut, vilken renovering vi gjort? eller det är vad dom flesta gör och är nöjda där, sedan finns det dom som kan ta det till en annan nivå, och dom får även bra betalt ifall man vill sälja eller byta upp sig.

Med andra ord är man duktig och är riktigt intresserad av inredning, man håller sig uppdaterad så får man bra betalt för det man gör. gör bara ett proffsigt jobb så syns resultatet, mycket få klarar av det.

• 19mark82

vi bodde i lägenhet A och vi sålde den för att få bo i lägenhet B som har exakt samma planlösning som A (samma förening o byggnad, bara 2 våningar högre upp) och drivande faktorer till denna (förlust) affär var just att lgh B hade renoverade och stilrena kök&badrum kontra grundläggande kök o badrum från 2003 i lgh A.

Kontentan är att ja, för oss skulle det spela STOR roll.

• Anonym (Emma)
    Anonym (?) skrev 2022-03-15 12:20:21 följande:
    Vad tycker du är nackdelen med walk in-skafferi? Mina svärföräldrar har det och jag tycker det känns så otroligt praktiskt så det är en av sakerna jag haft lite på min önskelista. Vore intressant att höra lite nackdelar. 
    Det är väldigt bra med walk-in skafferi. Den enda nackdelen jag kan komma på är att det är lätt att bara skyffla in en massa skit där men är man organiserad så är det ju inga problem alls. 
  • sextiotalist
    Anonym (snyggt.) skrev 2022-03-15 12:49:09 följande:

Har man en bra känsla för inredning så ska man renovera, detta skjuter upp priset enormt, många vill inte starta med att renovera, många har inte kunskap om renovering, lika många har inte känslan heller hur man gör ett snyggt hem.

Jag har byggt många hus, jag älskar inredning, varje hus jag sålt har fått budgivning, även lägenheter jag rivit ut det gamla och lagt en personlig prägel.

Men som sagt, många köper ut 50 liter vitfärg och billiga laminat golv, pustar sedan ut, vilken renovering vi gjort? eller det är vad dom flesta gör och är nöjda där, sedan finns det dom som kan ta det till en annan nivå, och dom får även bra betalt ifall man vill sälja eller byta upp sig.

Med andra ord är man duktig och är riktigt intresserad av inredning, man håller sig uppdaterad så får man bra betalt för det man gör. gör bara ett proffsigt jobb så syns resultatet, mycket få klarar av det.

Men finns det ett fungerande badrum och kök, även om det inte är toppmodernt, så behöver man inte börja med att renovera.
    Det finns betydligt viktigare saker att tänka på när man köper hus. 
    Egentligen är det väldigt smart att inte börja med att renovera det första man gör. bättre att bo in sig och märka vad som behövs.
    De som köpte mina föräldrars hus, de rörde inte köket förrän efter 10 år. Däremot så var de tvungen att riva ut badrummet, som ägaren mellan hade renoverat, då det kom fuktskador. 
  • Anonym (snyggt.)
    sextiotalist skrev 2022-03-15 13:10:16 följande:
    Men finns det ett fungerande badrum och kök, även om det inte är toppmodernt, så behöver man inte börja med att renovera.
    Det finns betydligt viktigare saker att tänka på när man köper hus. 
    Egentligen är det väldigt smart att inte börja med att renovera det första man gör. bättre att bo in sig och märka vad som behövs.
    De som köpte mina föräldrars hus, de rörde inte köket förrän efter 10 år. Däremot så var de tvungen att riva ut badrummet, som ägaren mellan hade renoverat, då det kom fuktskador. 
    Fast samtidigt ska man förstå att skatteverket gillar inte det jag gör, ta bara sista bostadsrätten, den var hafsigt renoverad av tidigare ägare, vitfärg och laminat golv, den fick knappt budgivare,  jag rev ut rubbet ner till betongen, har bara lagt ner 110k på nya väggar o golv och nytt badrum, köket var bytt av tidigare ägare, mäklare värdera den direkt 800k högre om jag vill sälja, har bara gått 1 år, om det beror på pandemi effekten så fick jag svaret att det bara utgjorde halva höjningen då grannen just sålt, men hade bara en någorlunda renovering, här hänvisa mäklaren att den blivit i ny skick och garanterar 800k i vinst.

Samma har jag haft med hus, mäklare nej renovera inte, men har ändå renoverat och fått budgivning direkt, även dubblat värdet på vissa. Mäklare vet om att det finns säljare som till min lägenhet som gör ett halv hafsigt jobb inte betalar sig, varav dom inte rekommenderar renovering, men jag som går in som proffs så rekommenderas renovering.
  • Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2022-03-15 12:20:21 följande:
    Som någon säger: att det lätt skyfflas in skit och att saker puttas bakåt i hyllorna och blir ståendes. Man måste gillar ordning för att det ska fungera. Jag tar hjälp av dymo och märker upp på hyllkanterna så att saker hamnar på rätt plats.

Det bästa är att det är LUFT! Saker behöver inte trängas på fåtaliga hyllor utan man får överblick och kan se allt. (Med hjälp av en liten kökspall eftersom jag är kort). Skrattande
  • Anonym (Mia)

Var båda husen ute på marknaden och allt annat var lika skulle jag nog välja det orenoverade om det var mer än typ 300 tusen i skillnad (det beror ju dock lite på materialval, hur stort badrum osv). Sen i praktiken är det ju inte så att det finns två helt likvärdiga hus ute, och då blir inte ytskikten det avgörande utan skicket på själva huset (inga fuktskador osv), läget, storleken på huset och tomten osv. 

Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?