sextiotalist skrev 2022-03-15 13:10:16 följande:
Men finns det ett fungerande badrum och kök, även om det inte är toppmodernt, så behöver man inte börja med att renovera.
Det finns betydligt viktigare saker att tänka på när man köper hus.
Egentligen är det väldigt smart att inte börja med att renovera det första man gör. bättre att bo in sig och märka vad som behövs.
De som köpte mina föräldrars hus, de rörde inte köket förrän efter 10 år. Däremot så var de tvungen att riva ut badrummet, som ägaren mellan hade renoverat, då det kom fuktskador.
Fast samtidigt ska man förstå att skatteverket gillar inte det jag gör, ta bara sista bostadsrätten, den var hafsigt renoverad av tidigare ägare, vitfärg och laminat golv, den fick knappt budgivare, jag rev ut rubbet ner till betongen, har bara lagt ner 110k på nya väggar o golv och nytt badrum, köket var bytt av tidigare ägare, mäklare värdera den direkt 800k högre om jag vill sälja, har bara gått 1 år, om det beror på pandemi effekten så fick jag svaret att det bara utgjorde halva höjningen då grannen just sålt, men hade bara en någorlunda renovering, här hänvisa mäklaren att den blivit i ny skick och garanterar 800k i vinst.
Samma har jag haft med hus, mäklare nej renovera inte, men har ändå renoverat och fått budgivning direkt, även dubblat värdet på vissa. Mäklare vet om att det finns säljare som till min lägenhet som gör ett halv hafsigt jobb inte betalar sig, varav dom inte rekommenderar renovering, men jag som går in som proffs så rekommenderas renovering.