Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.

1. Badrum. Fungerade fult äldre badrum vs nyrenoverat.

2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.

• Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?
  • Anonym (TS)

Tack för alla svar, mycket intressant läsning!! Bakgrunden till tråden är att jag hade en intressant diskussion med en mäklare häromdagen som sa att var och en av större renoveringar höjer / sänker värdet på ett hus här med en HALV MILJON. Ja ni läste rätt. 

Han nämnde badrum, kök, tak som exempel. Ett hus med det fixat tingar alltså 1.5 miljon mer på budgivningen än ett orenoverat likadant. Allt enligt denna mäklare då. Husen här går för runt 5-6 miljoner, Stockholmskommun men inte något flådigt område.

• Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2022-03-15 22:22:01 följande:
    Det där låter ju helt galet. Varför då inte köpa ett hus utan renoverat kök + badrum för 1 miljon mindre och sedan renovera det som man själv vill? 
    Ja det kan man ju undra men prislappen på ett hus i vårt område sjunker från 6.5 miljoner till 5 miljoner  om det är fungerande men gammalt tak, och fungerande men fula badrum och kök.
  • Anonym (TS)
    Anonym (snyggt.) skrev 2022-03-15 22:23:47 följande:
    Din mäklare har helt rätt, jag som hållit på några år med detta kan berätta att före 2005 så gick renoveringsobjekten grymt billigt på bostadsmarknaden, jag kunde fynda hus 00 till 05 ingen ville nästan renovera själva, sedan har bostadsmarknaden ökat i pris, dom som inte har råd att köpa ett finare hus börja vända sig till renoveringsobjekten, priserna där börja då och skena även på dessa.

Men vad som tydligt framkommer på tråden är just dessa som inte riktigt kan renovera eller har rätta känslan för inredning o stil, många berättar om kök, bara riva ut direkt, det är tydliga tecken på detta, varav jag berättar om vikten att anlita en bra arkitekt, på så sätt lyckas man.
    Samma gör jag om jag köper ett gammalt minder hus, jag tar hjälp av en bra arkitekt,(finns uppsjöar av dåliga arkitekter, välj med referens) kan handla om mindre utbyggnader som förändrar hela huset, men det skickar hela huset till en annan nivå o prisbild.

Att som oerfaren tro man ska lyckas med inredning som faller dom flesta i smaken är chansen nästan lika med 0, som dessa köks folk berättar, blir bara riva och börja om, då har man tappat pengar istället.
    Det är en mycket professionell och rutinerad mäklare som säkerligen har koll, ja. Jag tycker ändå det är väldigt intressant att skillnaden i värde är så mycket högre än själva kostnaden för att renovera, särskilt med beaktande av det du beskriver om att hus är renoverade på fel sätt. Men det måste väl vara att många inte vill ha omaket med att renovera.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Köp) skrev 2022-03-16 07:20:01 följande:
    Vi har olika preferenser. En del är beredda att betala mer för att kunna flytta in direkt och inte ha en massa reniveringprojekt framför sig. Projekt man kanske inte har tid, kompetens och energi för. 

Att ha en snabb infytt, inget dubbelt boende och slippa bo i en byggarbetsplats kan vara värt en merkostnad. 

Ja, det håller jag med om, vi valde själva att köpa ett nybyggt hus när våra barn var små.

Det förvånar mig ändå att det blir ett så väldigt mycket högre pris än vad renoveringarna faktiskt kostar. Men det är uppenbarligen så marknaden fungerar.

• Anonym (TS)
    Zakopane skrev 2022-03-16 12:45:45 följande:
    Beror på vad du menar med "fult".

För mig är fult nästan alla kök som inte följer husets byggår. Jag föredrar kök från 1920 och in på halva 1970-talet före de billiga spånskive-kök som därefter förekommer. 

Många nya kök som bara har 5-15 år på nacken är av urusel kvalitet och håller knappt ihop. Bänkskivor som inte tål väta i skarvarna, diskbänk utan skvalpkant så att vätska kan rinna fritt nerför köksskåpen under, en ho i diskbänken i stället för två (värdelöst), plastmaterial som blir repiga osv. 

Gamla platsbyggda kök är ju av en kvalitet som gör att de ser ut som nya bara man lämnar in luckorna på lackering nån gång vart 30:e år.

När det gäller badrum tycker jag egentligen samma sak, att badrum som följer husets byggår passar bäst. Dock har ju badrum och våtskikt en bäst-föregräns eller behöver i varje fall stambytas typ vart 50:e år. 

Många renoveringar idag sker väldigt ogenomtänkt och utan känsla. Det som är jättemodernt 2022 är kanske totalt daterat 2030. Något som är viktigt att tänka på när man bestämmer sig för att renovera.
    Mörkbruna spånskivor. Limmad plastmatta i klinkerimitation. Skrikblått badrumsklinker från 90-talet. Tänk sånt som var hyperpoppis 80/90 tal. 
  • Anonym (TS)

Tack för alla svar! Mycket intressant att läsa era svar. Vill ni skriva var ni bor? 

Mäklaren var mycket bestämd med att vardera av nytt badrum /kök /tak höjer /sänker ett hus i vårt område med 500.000, alltså per åtgärd. Vilket är runt det dubbla av vad det kostar att åtgärda.

Personligen tycker jag att det låter mycket men det är väl så det är, Stockholmskommun.

• Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2022-03-23 08:12:49 följande:
    Eftersom mäklaren är mest intresserad av slutpriset, det är (om de har procent på priset) så är den kostnaden som husägaren har för att höja de där 500 000 ganska ointressant för mäklaren.
    Om ni är intresserade av att sälja, kolla upp då vad det kostar för er, inte vilket slutpris ni får. Om det kostar för 700 000 för er för att höja priset 500 000, varför ska ni då göra det.
    Ja, jag vet att man få dra av dessa kostnader  när man ska skatta för vinsten, i samband med försäljningen, men det är därför ni ska kolla vad det kostar för er, inte endast vilken höjning av priset det blir.
    Du läste nog lite fort. Ett badrum kostar ca 250.000 och höjer värdet 500.000.
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2022-03-23 11:17:23 följande:
    OK, men fortfarande mitt förslag, värdera vad en renovering kostar er och vad ni kan få ut i slutändan. 
    Jo, det är nog klokt.
  • Anonym (TS)
    Zakopane skrev 2022-03-23 11:27:52 följande:

jag bor strax söder om Söder så mitt svar var utifrån det.

en släkting ärvde ett hus i Saltsjö Boo nyss och hade dit mäklare i veckan. Släktingen har tänkt lägga 500 000 på att renovera badrummen. Mäklaren avrådde starkt och sa att det ej kommer betala sig. Huset är från -76, enplans och har lite skum planlösning. Nån kanske köper bara för tomten och river allt för att bygga nytt. Detaljplanen medger tvåplanshus.

Ok tack, det var intressant. Det här är ett område med 30-tals trähus. Så ett äldre villaområde.
Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?