• Anonym (TS)

Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.

1. Badrum. Fungerade fult äldre badrum vs nyrenoverat.

2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.

• Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?
  • Anonym (…)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-15 08:16:05 följande:

Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.

2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.

Jag tar hellre ett nyrenoverat kök, om pengar lagts på bra vitvaror. spis mm. Badrum kan vi göra själva och vill gärna ha i min stil. Lättare att byta köksluckor som ej är min stil än behöva lägga nytt kakel och klinker. 
  • Anonym (Köp)

Vad det skulle kosta att renovera upp det andra huset plus lite till.

Förutsett att alternativhuset måste renoveras.

• LFF

Ingen aning om hur mycket jag skulle vilja betala för det men rent generellt så undviker jag att intressera mig för hus som har ett kök och badrum som jag vet att jag behöver renovera inom kort. 
  • sextiotalist

1) fungerande äldre badrum hellre än ett nyrenoverat
    2) Ett äldre fungerande kök med hyfsat nya vitvaror. Tycker att man renoverar köken fruktansvärt fult idag.

Min uppfattning är att jag hellre skulle köpa ett fungerande hem som har ett visst uppfräschningsbehov, än betala för en renovering som jag inte vill ha.
  • Anonym (H)

Fler än vad man tror vill ha färdigrenoverat. Första intrycket, du vet.

• Anonym (.)

Vi tar det som inte renoverats alla dagar i veckan.

Mycket beror på att maken och halva hans släkt är snickare, plåtslagare, elektriker och andra yrkesgrupper som man nyttjar i husrenoveringar.
    Och det leder ofelbart till det faktumet att när folk renoverar så blir det ofta halvdant gjort, utan vettig planering och alltför ofta är det fuskbyggt.

Sedan har jag speciella krav på just köket och badrummet; det är ytterst få kök som är planerade som jag vill ha det;: utan ett enda överskåp och endast utdragbara hyllor i underskåpen, walk-in skafferi, smeg-spis mm.
    I badrum är badkar och separat dusch ett minimum anser jag och det ser man sällan idag utan badkaren är nästan alltid borttagna i renoveringar.

Därför tar jag hellre renoveringsobjektet än det redan renoverade för människor renoverar oftast sönder sina hus till ett tragikomiskt sammelsurium.

• sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2022-03-15 10:41:04 följande:

Mycket beror på att maken och halva hans släkt är snickare, plåtslagare, elektriker och andra yrkesgrupper som man nyttjar i husrenoveringar.
    Och det leder ofelbart till det faktumet att när folk renoverar så blir det ofta halvdant gjort, utan vettig planering och alltför ofta är det fuskbyggt.

Sedan har jag speciella krav på just köket och badrummet; det är ytterst få kök som är planerade som jag vill ha det;: utan ett enda överskåp och endast utdragbara hyllor i underskåpen, walk-in skafferi, smeg-spis mm.
    I badrum är badkar och separat dusch ett minimum anser jag och det ser man sällan idag utan badkaren är nästan alltid borttagna i renoveringar.

Därför tar jag hellre renoveringsobjektet än det redan renoverade för människor renoverar oftast sönder sina hus till ett tragikomiskt sammelsurium.

Håller med, många renoverar så det blir en katastrof, det är ofta med sorg man ser vackra hus, men fruktansvärt opassande renoveringar. 

• Anonym (.)
    sextiotalist skrev 2022-03-15 10:50:22 följande:

Håller med, många renoverar så det blir en katastrof, det är ofta med sorg man ser vackra hus, men fruktansvärt opassande renoveringar.

Ja gud ja. Vill man roa sig kan man gå in på hemnet och titta på alla renoveringar och förfasa sig.
    Men det är nyttigt ur studiesynpunkt, och hur man inte ska göra. Skrattande
  • Anonym (Emma)
    Anonym (.) skrev 2022-03-15 10:41:04 följande:

Jag funderar på att ta bort alla överskåp i kommande renovering och sätta in mer fönster istället. Men är rädd att jag kommer sakna överskåpen, just nu har jag glas och koppar där.  Vet inte om det kommer finnas plats till allt under och det blir inte praktiskt att ha det i skafferiet för det är på andra sidan köket. 
  • fjanten

Personligen är jag väldigt obrydd över hur ett badrum ser ut - för mig är det en plats jag uträttar mina behov och gör ren mig. MEN badrum är kalasdyra att renovera, så jag tar definitivt ett nygjort badrum alla dagar i veckan, oavsett stil egentligen (det struntar jag i), så länge allt är gjort enligt gällande regler. Kök däremot tycker jag oftast är snyggare ju äldre de är, så det får gärna vara så orört som möjligt.

M.a.o. är ett hus optimalt för min del om badrummet är gjort, nyss och korrekt, men köket är orört.

Däremot är det mycket annat som är viktigare: fasad, tak, syllar bytta (om vi pratar hus på platta från 60-80-tal), dränering o.s.v. Tar hellre ett hus där allt sånt där "tråkigt" är gjort.

Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?