• Anonym (TS)

Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.

1. Badrum. Fungerade fult äldre badrum vs nyrenoverat.

2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.

• Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?
  • Anonym (Personlighet)

Såg att vissa här föredrog gamla köksstommar då dessa är mer gedigna och hållbara, vilket jag kan förstå till en viss del. Levde själv med mitt 50-talskök i nästan 10 år innan jag valde att byta ut det. Gillade speciellt att lådor och dörrar gick "in" i stommarna och på så vis förhindrade damm och matos att komma in, samt att de därför inte "stack ut" på samma sätt som dagens. Dagens (till skillnad från de på 70-90-talet har dock kommit till rätta med just att de sticker ut genom att sammanfoga allt så det inte blir djupa skarvar.

Hur som är det några saker som definitivt är mer praktiska med dagens kök. I mitt gamla kök fanns bara en lådhurts, samt två lådor till ovanför ett mindre skåp. Resten var skåp där man fick gräva ut allt för att se vad som var där inne. I skafferiet fick man samma problem och vissa saker kunde lätt hamna långt in och bli bortglömda. Dagens system där man i stort sett bara har lådor (vilket jag älskar) är mycket mer överskådliga.

En annan sak är hörnet vid diskbänken. En yta man får krypa in i skåpet för att nå. Idag finns smarta le mans lösningar med hyllor som smidigt svänger ut. Och det tredje är att många 50-talskök har "hål" mitt i inredningen för element. Totalrenoverar man dock ett rum idag är golvvärme väldigt praktiskt och skönt. Då får man dessutom bort alla element som är i vägen och begränsar hur man kan möblera för att inte blockar dem. Allt sammantaget gjorde att jag tog valet att kasta ut hela gamla köket. Satte ut det gratis på nätet, men fick inte en enda intressent. 

Mitt nya kök (nu 3 år gammalt) är platsbyggt. Alla softclose luckor och lådor fungerar felfritt. Valde även att ha en dold diskmaskin. Inga problem med färg som släpper eller krackelerar. Spottar under överskåpen istället för lysrörsarmaturen som satt ovanför diskbänken var skönt att få. Samt side by side kyl/frys istället för den lilla med kyl över frys (även om det innebar att ge upp skafferi, vilket ändå bara användes 1/4 del av). Har enkom svale i källaren för förvaring av potatis, sylt saft och annat man kan ha gjort själv).

• Anonym (My)

Ett nyrenoverat badrum värderar jag till ungefär vad det kostar att renovera ett. Ungefär detsamma gäller för kök. Jag tänker inte börja med att diska i badkaret, duscha på jobbet och hämta mat från frysen i hallen och kylen i uterummet. Det har jag gjort min beskärda del av.

Det är klart att nytt tak och nya fönster också är viktigt, men det är inte fullt lika stora ingrepp i vardagslivet som när man står utan badrum eller kök. 

• Anonym (Klo)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-15 08:16:05 följande:
    Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.

1. Badrum. Fungerade fult äldre badrum vs nyrenoverat.

2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.

Om det ska ge utdelning ekonomiskt så är det bästa att måla väggar och se till att allt ser ljust och fräscht ut. 

Måla om köksluckor (om så behövs) istället för att byta kök. Laga allt eventuellt trasigt etc. Visa att du tar hand om ditt hus.

Att byta kök eller badrum tror jag inte lönar sig såvida det inte är riktigt fult. Se till istället att göra det snyggare med så enkla och billiga knep som möjligt.
  • Anonym (…)
    Anonym (Miro) skrev 2022-03-16 22:02:18 följande:

Jag skulle på sätt och vis värdera badrum högre eftersom det är svårare att göra själv. Ett kök kan vem som helst renovera själv utan att riskera allvarliga konsekvenser som med badrum om man gör fel. 

Däremot är jag kontrollfreak och hade haft svårt att lita på badrumsrenoveringen utan att med egna ögon sett hur det gjordes. 

Håller med. Jag är glad att vi kan göra badrummet själv, skulle aldrig våga leja bort det. Speciellt när man vet hur mkt fusk/slarv/stress det är i branschen och hur privatpersoner lätt blir bortprioriterade pga stress på storbyggen som måste prioriteras. (privatpersoner är småpengar och hellre en privatperson som klagar än att inte få mer jobb för ett storföretag)
  • Studentpappa
    Anonym (?) skrev 2022-03-17 13:37:31 följande:
    Håller med. Jag är glad att vi kan göra badrummet själv, skulle aldrig våga leja bort det. Speciellt när man vet hur mkt fusk/slarv/stress det är i branschen och hur privatpersoner lätt blir bortprioriterade pga stress på storbyggen som måste prioriteras. (privatpersoner är småpengar och hellre en privatperson som klagar än att inte få mer jobb för ett storföretag)
    Finns väl en anledning till varför man anlitar folk man känner och litar på och inte Piotr bara för att han är billigast.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (TS)

Tack för alla svar! Mycket intressant att läsa era svar. Vill ni skriva var ni bor? 

Mäklaren var mycket bestämd med att vardera av nytt badrum /kök /tak höjer /sänker ett hus i vårt område med 500.000, alltså per åtgärd. Vilket är runt det dubbla av vad det kostar att åtgärda.

Personligen tycker jag att det låter mycket men det är väl så det är, Stockholmskommun.

• sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2022-03-23 08:07:42 följande:

Tack för alla svar! Mycket intressant att läsa era svar. Vill ni skriva var ni bor? 

Mäklaren var mycket bestämd med att vardera av nytt badrum /kök /tak höjer /sänker ett hus i vårt område med 500.000, alltså per åtgärd. Vilket är runt det dubbla av vad det kostar att åtgärda.

Personligen tycker jag att det låter mycket men det är väl så det är, Stockholmskommun.

Eftersom mäklaren är mest intresserad av slutpriset, det är (om de har procent på priset) så är den kostnaden som husägaren har för att höja de där 500 000 ganska ointressant för mäklaren.
    Om ni är intresserade av att sälja, kolla upp då vad det kostar för er, inte vilket slutpris ni får. Om det kostar för 700 000 för er för att höja priset 500 000, varför ska ni då göra det.
    Ja, jag vet att man få dra av dessa kostnader  när man ska skatta för vinsten, i samband med försäljningen, men det är därför ni ska kolla vad det kostar för er, inte endast vilken höjning av priset det blir.
  • exandthecity

renovering gjord precis som man vill ha den = unicorn

Prioordning för husköp i storstad:

1. Läget

2. Läget

3. Läget

4. Jag vill inte bo i ett område där gatorna namngivits efter ett fånigt tema typ lingonvägen, blåbärsvägen, hallonstigen etc. Går fetbort.

5. Kolla vad som kommer att vara möjligt att göra med fastigheten i framtiden (detaljplan mm)

6. Får gärna finnas kök och badrum som är gamla och i skick så att det är uthärdligt att bo där en tid, så att det inte är akut att börja renovera direkt.

• Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2022-03-23 08:12:49 följande:
    Eftersom mäklaren är mest intresserad av slutpriset, det är (om de har procent på priset) så är den kostnaden som husägaren har för att höja de där 500 000 ganska ointressant för mäklaren.
    Om ni är intresserade av att sälja, kolla upp då vad det kostar för er, inte vilket slutpris ni får. Om det kostar för 700 000 för er för att höja priset 500 000, varför ska ni då göra det.
    Ja, jag vet att man få dra av dessa kostnader  när man ska skatta för vinsten, i samband med försäljningen, men det är därför ni ska kolla vad det kostar för er, inte endast vilken höjning av priset det blir.
    Du läste nog lite fort. Ett badrum kostar ca 250.000 och höjer värdet 500.000.
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2022-03-23 11:01:28 följande:
    Du läste nog lite fort. Ett badrum kostar ca 250.000 och höjer värdet 500.000.
    OK, men fortfarande mitt förslag, värdera vad en renovering kostar er och vad ni kan få ut i slutändan. 
  • Zakopane
    Anonym (TS) skrev 2022-03-23 08:07:42 följande:

jag bor strax söder om Söder så mitt svar var utifrån det.

en släkting ärvde ett hus i Saltsjö Boo nyss och hade dit mäklare i veckan. Släktingen har tänkt lägga 500 000 på att renovera badrummen. Mäklaren avrådde starkt och sa att det ej kommer betala sig. Huset är från -76, enplans och har lite skum planlösning. Nån kanske köper bara för tomten och river allt för att bygga nytt. Detaljplanen medger tvåplanshus.

• Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2022-03-23 11:17:23 följande:
    OK, men fortfarande mitt förslag, värdera vad en renovering kostar er och vad ni kan få ut i slutändan. 
    Jo, det är nog klokt.
  • Anonym (TS)
    Zakopane skrev 2022-03-23 11:27:52 följande:

en släkting ärvde ett hus i Saltsjö Boo nyss och hade dit mäklare i veckan. Släktingen har tänkt lägga 500 000 på att renovera badrummen. Mäklaren avrådde starkt och sa att det ej kommer betala sig. Huset är från -76, enplans och har lite skum planlösning. Nån kanske köper bara för tomten och river allt för att bygga nytt. Detaljplanen medger tvåplanshus.

Ok tack, det var intressant. Det här är ett område med 30-tals trähus. Så ett äldre villaområde.
  • Anonym (Husägare)

Eftersom alla inte får låna hur mycket som helst till renovering men kan låna mer till själva husköpet så anser jag framför allt i Stockholmsområdet att det blir fler budgivare (= högre pris vanligtvis) om huset från början redan är i hyggligt skick.

Min gamla pappa bor fortfarande i radhus själv och är tämligen obrydd om allt som inte är akut. Får han för sig att flytta har jag sagt till honom att han definitivt ska låta måla/tapetsera om en del väggar samt lägga nytt golv på den fula plastmattan mina föräldrar roade sig med att lägga in i alla rum på 70-talet. Att fixa väggar och golv kanske kostar 100-200 tkr att få fixat men i hans radhusområde (2 mil söder om Sthlm) diffar det 1-1,5 mkr på priserna beroende på skick och gavel eller inte. Han har ett av de bästa lägena så det skulle definitivt löna sig. Från början hade nån intalat honom att sånt inte lönar sig, men nu har han själv noterat hur stor skillnad det blivit på slutpriset på radhusen beroende på deras skick.

• fjanten
    Zakopane skrev 2022-03-23 11:27:52 följande:

Klokt. Är huset byggt på platta behövs troligen syllbyte och installation av vent.golv = badrummen behöver rivas ändå. Onödigt med nytt då.
Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?