• Anonym (TS)

Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.

1. Badrum. Fungerade fult äldre badrum vs nyrenoverat.

2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.

• Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2022-03-15 22:22:01 följande:
    Det där låter ju helt galet. Varför då inte köpa ett hus utan renoverat kök + badrum för 1 miljon mindre och sedan renovera det som man själv vill? 
    Ja det kan man ju undra men prislappen på ett hus i vårt område sjunker från 6.5 miljoner till 5 miljoner  om det är fungerande men gammalt tak, och fungerande men fula badrum och kök.
  • Anonym (TS)
    Anonym (snyggt.) skrev 2022-03-15 22:23:47 följande:
    Din mäklare har helt rätt, jag som hållit på några år med detta kan berätta att före 2005 så gick renoveringsobjekten grymt billigt på bostadsmarknaden, jag kunde fynda hus 00 till 05 ingen ville nästan renovera själva, sedan har bostadsmarknaden ökat i pris, dom som inte har råd att köpa ett finare hus börja vända sig till renoveringsobjekten, priserna där börja då och skena även på dessa.

Men vad som tydligt framkommer på tråden är just dessa som inte riktigt kan renovera eller har rätta känslan för inredning o stil, många berättar om kök, bara riva ut direkt, det är tydliga tecken på detta, varav jag berättar om vikten att anlita en bra arkitekt, på så sätt lyckas man.
    Samma gör jag om jag köper ett gammalt minder hus, jag tar hjälp av en bra arkitekt,(finns uppsjöar av dåliga arkitekter, välj med referens) kan handla om mindre utbyggnader som förändrar hela huset, men det skickar hela huset till en annan nivå o prisbild.

Att som oerfaren tro man ska lyckas med inredning som faller dom flesta i smaken är chansen nästan lika med 0, som dessa köks folk berättar, blir bara riva och börja om, då har man tappat pengar istället.
    Det är en mycket professionell och rutinerad mäklare som säkerligen har koll, ja. Jag tycker ändå det är väldigt intressant att skillnaden i värde är så mycket högre än själva kostnaden för att renovera, särskilt med beaktande av det du beskriver om att hus är renoverade på fel sätt. Men det måste väl vara att många inte vill ha omaket med att renovera.
  • Anonym (Köp)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-16 07:04:14 följande:
    Ja det kan man ju undra men prislappen på ett hus i vårt område sjunker från 6.5 miljoner till 5 miljoner  om det är fungerande men gammalt tak, och fungerande men fula badrum och kök.
    Vi har olika preferenser. En del är beredda att betala mer för att kunna flytta in direkt och inte ha en massa reniveringprojekt framför sig. Projekt man kanske inte har tid, kompetens och energi för. 

Att ha en snabb infytt, inget dubbelt boende och slippa bo i en byggarbetsplats kan vara värt en merkostnad. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Köp) skrev 2022-03-16 07:20:01 följande:
    Vi har olika preferenser. En del är beredda att betala mer för att kunna flytta in direkt och inte ha en massa reniveringprojekt framför sig. Projekt man kanske inte har tid, kompetens och energi för. 

Att ha en snabb infytt, inget dubbelt boende och slippa bo i en byggarbetsplats kan vara värt en merkostnad. 

Ja, det håller jag med om, vi valde själva att köpa ett nybyggt hus när våra barn var små.

Det förvånar mig ändå att det blir ett så väldigt mycket högre pris än vad renoveringarna faktiskt kostar. Men det är uppenbarligen så marknaden fungerar.

• Anonym (…)
    Anonym (Köp) skrev 2022-03-16 07:20:01 följande:

Låter helt klart rimligt ändå. 

Jag är säkert lite färgad av var jag bor också. Mitt hus kostade lite under 2 milj, så procentuellt skulle det bli en väldigt stor ökning. Pratar vi villor från 5-6 miljoner och uppåt så blir det ju inte riktigt lika extrem ökning. 
    Men det ska bli intressant att se vad mitt hus går för när/om jag säljer det, med ny bergvärme, nytt avlopp, badrum och kök (båda i rätt klassisk stil så inget "knasigt/supermodernt/väldigt personlig stil") och en allmän uppfräschning från halvkass 80-90-talsrenovering. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (TS) skrev 2022-03-16 07:33:56 följande:

Ja, det håller jag med om, vi valde själva att köpa ett nybyggt hus när våra barn var små.

Det förvånar mig ändå att det blir ett så väldigt mycket högre pris än vad renoveringarna faktiskt kostar. Men det är uppenbarligen så marknaden fungerar.

Det är väl så att många är beredda att betala lite extra för att slippa omaket att renovera själv. Även om man lejer bort hela arbetet ska det fortfarande göras och det tar tid, är bökigt och rörigt.
    Dessutom, som jag skrev ovan, är det nyrenoverat så har man ju kunnat undersöka ordentligt i vilket skick väggar, golv, elektricitet, avlopp och så vidare är i, så då kan man vara hyfsat säker på att man inte får några  dyra överraskningar angående fuktskador eller behöva dra om all el. Det är också värt en slant i mångas ögon.
  • sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2022-03-16 07:37:02 följande:
    Låter helt klart rimligt ändå. 

Jag är säkert lite färgad av var jag bor också. Mitt hus kostade lite under 2 milj, så procentuellt skulle det bli en väldigt stor ökning. Pratar vi villor från 5-6 miljoner och uppåt så blir det ju inte riktigt lika extrem ökning. 
    Men det ska bli intressant att se vad mitt hus går för när/om jag säljer det, med ny bergvärme, nytt avlopp, badrum och kök (båda i rätt klassisk stil så inget "knasigt/supermodernt/väldigt personlig stil") och en allmän uppfräschning från halvkass 80-90-talsrenovering. 
    Ny bergvärme, nytt avlopp slår nog vilken badrumsrenovering som helst
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2022-03-16 07:33:56 följande:

Det bästa är nog att kolla vad husen egentligen gått för. Sedan är det ju skillnad på renoveringsobjekt, dvs där man verkligen behöver göra en insats för att kunna bo, mot att flytta in i en fungerande villa men där det inte är nyrenoverat, men allt fungerar som det ska och i bra skick.
    Och självklart är ju läget och utbudet viktigt också. Men jag har, på hemnet, sett villor som varit nyrenoverade, i bra lägen, men ändå legat ute väldigt länge. De villor som verkar gå snabbast är de som har en normalstandard
  • Anonym (…)
    sextiotalist skrev 2022-03-16 07:58:19 följande:
    Ny bergvärme, nytt avlopp slår nog vilken badrumsrenovering som helst
    Ja, jag vill tro det. Det var därför vi prioriterade det direkt när vi flyttade in och hade pengar över från tidigare försäljning. Så här i efterhand är jag jätteglad att vi bytte ut den direktverkande elen mot bergvärme, med tanke på elpriset...

• Anonym (Vera)

Det beror på hur det är renoverat. Jag har en ganska "ren" och konservativ stil och är t ex allergisk mot kranar i mässing. Så det går inte att svara på. Jag föredrar ett beige 80-talskök framför ett nytt petrolblått (eller vad färgen heter) med mässingskranar, en överdimensionerad ho och marmorbänkskivor. Ja, ni märker att jag inte har koll på köksmodet, men jag vet vad jag inte gillar. Ett beige 80-talskök kan jag ju renovera så att det passar min stil (dubbla hoar, vita vitvaror etc).

Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?