Inlägg från: Anonym (…) |Visa alla inlägg
  • Anonym (…)

Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Anonym (TS) skrev 2022-03-15 08:16:05 följande:
    Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.

1. Badrum. Fungerade fult äldre badrum vs nyrenoverat.

2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.

Jag tar hellre ett nyrenoverat kök, om pengar lagts på bra vitvaror. spis mm. Badrum kan vi göra själva och vill gärna ha i min stil. Lättare att byta köksluckor som ej är min stil än behöva lägga nytt kakel och klinker. 
  • Anonym (…)
    Anonym (.) skrev 2022-03-15 10:41:04 följande:

Vi tar det som inte renoverats alla dagar i veckan.

Mycket beror på att maken och halva hans släkt är snickare, plåtslagare, elektriker och andra yrkesgrupper som man nyttjar i husrenoveringar.
    Och det leder ofelbart till det faktumet att när folk renoverar så blir det ofta halvdant gjort, utan vettig planering och alltför ofta är det fuskbyggt.

Sedan har jag speciella krav på just köket och badrummet; det är ytterst få kök som är planerade som jag vill ha det;: utan ett enda överskåp och endast utdragbara hyllor i underskåpen, walk-in skafferi, smeg-spis mm.
    I badrum är badkar och separat dusch ett minimum anser jag och det ser man sällan idag utan badkaren är nästan alltid borttagna i renoveringar.

Därför tar jag hellre renoveringsobjektet än det redan renoverade för människor renoverar oftast sönder sina hus till ett tragikomiskt sammelsurium.

Vad tycker du är nackdelen med walk in-skafferi? Mina svärföräldrar har det och jag tycker det känns så otroligt praktiskt så det är en av sakerna jag haft lite på min önskelista. Vore intressant att höra lite nackdelar. 
  • Anonym (…)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-15 22:03:45 följande:

Tack för alla svar, mycket intressant läsning!! Bakgrunden till tråden är att jag hade en intressant diskussion med en mäklare häromdagen som sa att var och en av större renoveringar höjer / sänker värdet på ett hus här med en HALV MILJON. Ja ni läste rätt. 

Han nämnde badrum, kök, tak som exempel. Ett hus med det fixat tingar alltså 1.5 miljon mer på budgivningen än ett orenoverat likadant. Allt enligt denna mäklare då. Husen här går för runt 5-6 miljoner, Stockholmskommun men inte något flådigt område.

Det där låter ju helt galet. Varför då inte köpa ett hus utan renoverat kök + badrum för 1 miljon mindre och sedan renovera det som man själv vill? 
  • Anonym (…)
    Anonym (Köp) skrev 2022-03-16 07:20:01 följande:
    Vi har olika preferenser. En del är beredda att betala mer för att kunna flytta in direkt och inte ha en massa reniveringprojekt framför sig. Projekt man kanske inte har tid, kompetens och energi för. 

Att ha en snabb infytt, inget dubbelt boende och slippa bo i en byggarbetsplats kan vara värt en merkostnad. 
    Låter helt klart rimligt ändå. 

Jag är säkert lite färgad av var jag bor också. Mitt hus kostade lite under 2 milj, så procentuellt skulle det bli en väldigt stor ökning. Pratar vi villor från 5-6 miljoner och uppåt så blir det ju inte riktigt lika extrem ökning. 
    Men det ska bli intressant att se vad mitt hus går för när/om jag säljer det, med ny bergvärme, nytt avlopp, badrum och kök (båda i rätt klassisk stil så inget "knasigt/supermodernt/väldigt personlig stil") och en allmän uppfräschning från halvkass 80-90-talsrenovering. 
  • Anonym (…)
    sextiotalist skrev 2022-03-16 07:58:19 följande:
    Ny bergvärme, nytt avlopp slår nog vilken badrumsrenovering som helst
    Ja, jag vill tro det. Det var därför vi prioriterade det direkt när vi flyttade in och hade pengar över från tidigare försäljning. Så här i efterhand är jag jätteglad att vi bytte ut den direktverkande elen mot bergvärme, med tanke på elpriset...

• Anonym (…)
    Anonym (Miro) skrev 2022-03-16 22:02:18 följande:

Jag skulle på sätt och vis värdera badrum högre eftersom det är svårare att göra själv. Ett kök kan vem som helst renovera själv utan att riskera allvarliga konsekvenser som med badrum om man gör fel. 

Däremot är jag kontrollfreak och hade haft svårt att lita på badrumsrenoveringen utan att med egna ögon sett hur det gjordes. 

Håller med. Jag är glad att vi kan göra badrummet själv, skulle aldrig våga leja bort det. Speciellt när man vet hur mkt fusk/slarv/stress det är i branschen och hur privatpersoner lätt blir bortprioriterade pga stress på storbyggen som måste prioriteras. (privatpersoner är småpengar och hellre en privatperson som klagar än att inte få mer jobb för ett storföretag)
Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?