Anonym (snyggt.) skrev 2022-03-15 22:23:47 följande:
Din mäklare har helt rätt, jag som hållit på några år med detta kan berätta att före 2005 så gick renoveringsobjekten grymt billigt på bostadsmarknaden, jag kunde fynda hus 00 till 05 ingen ville nästan renovera själva, sedan har bostadsmarknaden ökat i pris, dom som inte har råd att köpa ett finare hus börja vända sig till renoveringsobjekten, priserna där börja då och skena även på dessa.
Men vad som tydligt framkommer på tråden är just dessa som inte riktigt kan renovera eller har rätta känslan för inredning o stil, många berättar om kök, bara riva ut direkt, det är tydliga tecken på detta, varav jag berättar om vikten att anlita en bra arkitekt, på så sätt lyckas man.
Samma gör jag om jag köper ett gammalt minder hus, jag tar hjälp av en bra arkitekt,(finns uppsjöar av dåliga arkitekter, välj med referens) kan handla om mindre utbyggnader som förändrar hela huset, men det skickar hela huset till en annan nivå o prisbild.
Att som oerfaren tro man ska lyckas med inredning som faller dom flesta i smaken är chansen nästan lika med 0, som dessa köks folk berättar, blir bara riva och börja om, då har man tappat pengar istället.
Det är en mycket professionell och rutinerad mäklare som säkerligen har koll, ja. Jag tycker ändå det är väldigt intressant att skillnaden i värde är så mycket högre än själva kostnaden för att renovera, särskilt med beaktande av det du beskriver om att hus är renoverade på fel sätt. Men det måste väl vara att många inte vill ha omaket med att renovera.