• Anonym (TS)

Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.

1. Badrum. Fungerade fult äldre badrum vs nyrenoverat.

2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.

• Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?
  • Anonym (snyggt.)
    sextiotalist skrev 2022-03-15 14:03:53 följande:
    Men många lägenheter som byggdes kring 60-talet är ofta välplanerade, betydligt mer välplanerade än dagens lägenheter.
    Min första "riktiga" lägenhet, som jag hade, var en tvåa byggt 1964, bra planerat badrum, med plats för badkar, tvättmaskin och torkskåp. Klädkammare, bra planerat vardagsrum, bra planerat sovrum. 
    Köket gick att stänga om, fanns bra med arbetsytor, bra med förvaring.
    Rymlig hall,
    Sambons ena barn har köpt en fantastisk fin lägenhet från 40-talet, också intakt när det gäller planlösningen. Det toppmoderna köket kommer de riva ut och ersätta med ett bättre, mer funktionellt kök och som passar inte. En gigantisk överdimensionerad fläkt, som tydligen låter rätt mycket och tar bort ytor där man kan ha skåp istället, Och lite annat som de irriterar sig, modernt, flott, men opraktiskt, speciellt för två som gillar laga mat tillsammans
    Vi kanske inte riktigt snackar samma nivå på inredning, ta bara dagens Ikea pax serie på garderob, billiga men grymt vältänkta slår de flesta tillverkare på fingrar, så det behöver inte vara dyrt att renovera.
    Jag byggde ett hus 2001, för denna togs två arkitekter in, dom rita olika delar av huset, ibland bråka dom om fönster placering osv men lyckades komma överens.

Detta hus gick nu i höst för 17,2 milj, jag byggde själv mitt andra hus i Uppsala året innan 00, Gottsunda gipen, vi byggde då i äldre stil, vi behärska inte modern stil då, prisskillnad blev +10 milj till dessa som använde dubbla arkitekter, dom la ner 1.5 milj mer på ideer samt körde modernt hus, husen var lika stora i kvm.

Tar man då värdeutveckling vår hus i mellan, dom hade bara satsa 1,5 milj mer på inredning och detaljer än vad jag gjorde, så fick dom nästan 10 milj mer för deras hus.
    Gottsunda gipen huset har pool och stor hög tomt, men 17,2milj huset har inte pool, tar man sedan skillnad på att nästan alla inrednings tidningar hade frågat om dom fick göra reportage om huset, där dom neka att vi vill inte släppa vår ideer gratis, där tidningarna då lägger in annonsprodukter som bord, prydnader, mattor osv, men jagar intressanta hus för detta ändamål. saker jag inte visste om att dom gjorde, men efter dessa så har jag förstått att det är sant, att lägga ut sitt hus handlar då ofta om att jaga uppmärksamhet, detta behövde inte 17,2 milj huset, där kunde folk dyka upp och mäta fasaden, titta in igenom fönster osv, försökte få arkitekterna att sälja ritningarna osv, så stor är skillnaden.

Dessa ideer använder jag än i dag, och dom säljer.
  • Anonym (Q)
    Anonym (sant) skrev 2022-03-15 14:31:50 följande:
    Ja, det är faktiskt en viktig poäng som du skriver här. Vi har bekanta som rev ut hela köket när de köpte hus för att de inte gillade stilen. Det stackars köket var bara ett par år gammalt. Det är så vidrigt ur klimatperspektiv, jag skulle aldrig kunna göra så.

Så när vi var på visningar var det en betydande faktor att om det fanns något nygjort i huset som vi inte gillade, var det stört omöjligt att köpa. Och precis som andra skriver i tråden, smaken är så olika att det som någon annan har valt nästan aldrig känns tilltalande.  
    Jag kan bara instämma. Vi valde bort ett hus med nytt, superflådigt kök i en stil vi bara inte kunde med. Vi ville inte riva ut ett helt nytt och påkostat kök och helst inte leva med det heller.
  • Embla twopointoh
    Ja, det är faktiskt en viktig poäng som du skriver här. Vi har bekanta som rev ut hela köket när de köpte hus för att de inte gillade stilen. Det stackars köket var bara ett par år gammalt. Det är så vidrigt ur klimatperspektiv, jag skulle aldrig kunna göra så.

Så när vi var på visningar var det en betydande faktor att om det fanns något nygjort i huset som vi inte gillade, var det stört omöjligt att köpa. Och precis som andra skriver i tråden, smaken är så olika att det som någon annan har valt nästan aldrig känns tilltalande.  
    Det går väl an att tänka så, när det finns ett hyfsat utbud på hus. Där jag bor (ett högpopulärt villaområde med kanske femton olika hustyper/storlekar) så kommer det ut kanske fem-tio hus till försäljning per år. Om man ratar ett hus av den hustyp/storlek man vill ha, för att man inte vill riva ut köket, kan man få vänta flera år innan ett likadant hus blir till salu igen. Behöver jag säga att de flesta hus säljs innan visning, och de hus som inte gör det ofta har hysterisk budgivning på.
  • Anonym (Var sak på sin plats)

Den som KAN renovera kan ofta få till det, men jag spyr på när folk lägger helt fel material i helt fel hus.

Som vi som bor i ett hus från 1907 med fiskbensparkett, stuckatur och kakelugnar- och i ett rum har någon idiot lagt ett plastigt laminatgolv och sen MÅLAT OVANPÅ. Gör du sånt har du ingen rätt att bo i en sådan bostad, du kan dra till en jordhåla nånstans som den otvättade barbar du är! 

Vi har fått två kakelugnar eldningsbara, vi har fått byggt garderober med spegelluckor och tidsenliga beslag, vi har renoverat badrummet men undvikit spånplatteskåp och istället satt handfatet i ett gammalt sideboard (som hade en stor repa på ovansidan där handfatet gick in), med hängande spegel på väggen och lampetter för att knyta an till det gamla men ändå med moderna funktioner.

Jag hoppas klart att efterkommande uppskattar det vi gjort men till syvende och sist ska man ju renovera för sig själv, för att bo bra, och inte bara tänka att någon annan ska gilla det man gör hela tiden.

• Lönnsirap

Ja, hus med kök eller badrum som är renoverade i en annan smak än de flesta vill ha är svårsålda. Just för att folk faktiskt vill ha dessa delar "på sitt sätt". 
    Det är en balansgång vid husköp. Nu hade jag faktiskt inte brytt mig, eftersom det alltid är något som behöver fixas i ett hus. Troligen hade jag om läget och priset varit tillräckligt bra kunnat köpa, just för att det ofta är tämligen prisvärt. 
    I den stad jag bor kryllar det inte av hus som har allt. Så för mig handlar det mer om avstånd till skola, avstånd till kollektivtrafik, ljudnivå, område, läge, läge, läge. Tak, dränering, el ..... Sen börjar kök och badrum vara viktiga. Och som främst storlek och läge i huset. Inte vitvaror, kakel och luckor.....
  • Anonym (A)
    Lönnsirap skrev 2022-03-15 14:25:13 följande:
    Det finns inga exakt likadana äldre hus och ofta i storstäderna är det : läge, läge och läge som betyder något.

Och sen när det kommer till prissättning så handlar det väldigt mycket om exakt hur många hus som säljs i området, vilka som "behöver" ett hus och om huset går att bo i, eller om det kräver omedelbara åtgärder.

Folk kanske letar efter hus som de kan flytta in i direkt, men sedan när de står på en visning kan ett sprillans nytt kök eller badrum i "fel stil" faktiskt göra att de inte alls vill köpa huset. Folk vill ofta antingen gilla stilen, eller köpa renoveringsprojekt. Inte renovera "det som bara är yta".
    Håller med
  • Anonym (TS)

Tack för alla svar, mycket intressant läsning!! Bakgrunden till tråden är att jag hade en intressant diskussion med en mäklare häromdagen som sa att var och en av större renoveringar höjer / sänker värdet på ett hus här med en HALV MILJON. Ja ni läste rätt. 

Han nämnde badrum, kök, tak som exempel. Ett hus med det fixat tingar alltså 1.5 miljon mer på budgivningen än ett orenoverat likadant. Allt enligt denna mäklare då. Husen här går för runt 5-6 miljoner, Stockholmskommun men inte något flådigt område.

• Anonym (…)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-15 22:03:45 följande:

Tack för alla svar, mycket intressant läsning!! Bakgrunden till tråden är att jag hade en intressant diskussion med en mäklare häromdagen som sa att var och en av större renoveringar höjer / sänker värdet på ett hus här med en HALV MILJON. Ja ni läste rätt. 

Han nämnde badrum, kök, tak som exempel. Ett hus med det fixat tingar alltså 1.5 miljon mer på budgivningen än ett orenoverat likadant. Allt enligt denna mäklare då. Husen här går för runt 5-6 miljoner, Stockholmskommun men inte något flådigt område.

Det där låter ju helt galet. Varför då inte köpa ett hus utan renoverat kök + badrum för 1 miljon mindre och sedan renovera det som man själv vill? 
  • Anonym (snyggt.)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-15 22:03:45 följande:

Din mäklare har helt rätt, jag som hållit på några år med detta kan berätta att före 2005 så gick renoveringsobjekten grymt billigt på bostadsmarknaden, jag kunde fynda hus 00 till 05 ingen ville nästan renovera själva, sedan har bostadsmarknaden ökat i pris, dom som inte har råd att köpa ett finare hus börja vända sig till renoveringsobjekten, priserna där börja då och skena även på dessa.

Men vad som tydligt framkommer på tråden är just dessa som inte riktigt kan renovera eller har rätta känslan för inredning o stil, många berättar om kök, bara riva ut direkt, det är tydliga tecken på detta, varav jag berättar om vikten att anlita en bra arkitekt, på så sätt lyckas man.
    Samma gör jag om jag köper ett gammalt minder hus, jag tar hjälp av en bra arkitekt,(finns uppsjöar av dåliga arkitekter, välj med referens) kan handla om mindre utbyggnader som förändrar hela huset, men det skickar hela huset till en annan nivå o prisbild.

Att som oerfaren tro man ska lyckas med inredning som faller dom flesta i smaken är chansen nästan lika med 0, som dessa köks folk berättar, blir bara riva och börja om, då har man tappat pengar istället.
  • Anonym (Personlighet)

Håller helt med "Var sak på sin plats". Ryser åt hus som renoverats sönder och tappat sin själ. Skulle också hellre köpa ett hus att renovera själv än någon annans mainstream ide. 

Mitt hus är från 50-talet med mycket av det ursprungliga kvar. Teak, marmor, handetsat glas i dörrar, gabondörrar. och en underbar avskiljande planlösning.Samt valt en inredningsstil som går samman med huset.

Kan dock förstå om det är familjer med små barn eller som tänkt skaffa familj inom kort som väljer bort hus som behöver renoveras. Inte kul ha barn i ett renoverings "kaos".

När jag renoverade mitt kök så ville jag ha det precis enligt min smak. Designade till och med luckor och lådfronter själv. Helt egen färg. Kökstillverkaren som kom och satte upp det blev positivt överraskad över resultatet. Mina val var ju dock baserade på att jag var den som skulle bo där och trivas i många år framöver. Inte att det skulle höja värdet på huset. Men den gråblå 50-tals färgen gick bra ihop med husets själ.

Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?