Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Anonym (TS) skrev 2022-03-15 08:16:05 följande:
    Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.

1. Badrum. Fungerade fult äldre badrum vs nyrenoverat.

2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.

Jag skulle alla dagar föredra ett hus där stora (och dyra) saker är gjort, såsom dränering, nytt tak, nya fönster och så vidare, där kök och badrum är fula men fungerande, än ett hus som har 40 år gamla fönster men med nyrenoverade kök och badrum. Jag vill inte betala extra för ett splitternytt kök som jag inte fått välja själv.

Jag tror det är ytterst ovanligt att en köpare hittar ett hus med kök och badrum precis som de vill ha det. Jag vågar nog påstå att oftast så vill husägare ha kök och badrum (och tapeter, golv osv) som passar deras smak och deras behov. Därför är det inte ovanligt att nyblivna husägare inom ett par år efter köpet river ut till exempel köket, trots att det var nytt när de flyttade in, för att de behöver fullstor frys och kyl istället för den kombinerade kyl/frys som förra ägaren satte in och/eller för att de vill ha en annan stil eller annan planlösning.

De enda gångerna man som säljare nog tjänar på att byta kök och badrum innan en försäljning, är om det till exempel finns fuktskador eller mögel, eftersom det är en chansning att köpa ett hus med den typen av fel och det kan rusa iväg och bli dyrare än man trodde när man väl börjat bryta upp till exempel golvet och ser hur det verkligen ser ut.

Att inför försäljning fräscha upp ett gammalt kök med färg, nya handtag och dylikt, det är enligt min åsikt bättre än att helrenovera allt.

• Embla twopointoh
    Anonym (sant) skrev 2022-03-15 14:31:50 följande:
    Ja, det är faktiskt en viktig poäng som du skriver här. Vi har bekanta som rev ut hela köket när de köpte hus för att de inte gillade stilen. Det stackars köket var bara ett par år gammalt. Det är så vidrigt ur klimatperspektiv, jag skulle aldrig kunna göra så.

Så när vi var på visningar var det en betydande faktor att om det fanns något nygjort i huset som vi inte gillade, var det stört omöjligt att köpa. Och precis som andra skriver i tråden, smaken är så olika att det som någon annan har valt nästan aldrig känns tilltalande.  
    Det går väl an att tänka så, när det finns ett hyfsat utbud på hus. Där jag bor (ett högpopulärt villaområde med kanske femton olika hustyper/storlekar) så kommer det ut kanske fem-tio hus till försäljning per år. Om man ratar ett hus av den hustyp/storlek man vill ha, för att man inte vill riva ut köket, kan man få vänta flera år innan ett likadant hus blir till salu igen. Behöver jag säga att de flesta hus säljs innan visning, och de hus som inte gör det ofta har hysterisk budgivning på.
  • Embla twopointoh
    Anonym (TS) skrev 2022-03-16 07:33:56 följande:

Ja, det håller jag med om, vi valde själva att köpa ett nybyggt hus när våra barn var små.

Det förvånar mig ändå att det blir ett så väldigt mycket högre pris än vad renoveringarna faktiskt kostar. Men det är uppenbarligen så marknaden fungerar.

Det är väl så att många är beredda att betala lite extra för att slippa omaket att renovera själv. Även om man lejer bort hela arbetet ska det fortfarande göras och det tar tid, är bökigt och rörigt.
    Dessutom, som jag skrev ovan, är det nyrenoverat så har man ju kunnat undersöka ordentligt i vilket skick väggar, golv, elektricitet, avlopp och så vidare är i, så då kan man vara hyfsat säker på att man inte får några  dyra överraskningar angående fuktskador eller behöva dra om all el. Det är också värt en slant i mångas ögon.
Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?