Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?
Anonym (TS) skrev 2022-03-15 08:16:05 följande:
Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?
Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.
1. Badrum. Fungerade fult äldre badrum vs nyrenoverat.
2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.
Jag tror det är ytterst ovanligt att en köpare hittar ett hus med kök och badrum precis som de vill ha det. Jag vågar nog påstå att oftast så vill husägare ha kök och badrum (och tapeter, golv osv) som passar deras smak och deras behov. Därför är det inte ovanligt att nyblivna husägare inom ett par år efter köpet river ut till exempel köket, trots att det var nytt när de flyttade in, för att de behöver fullstor frys och kyl istället för den kombinerade kyl/frys som förra ägaren satte in och/eller för att de vill ha en annan stil eller annan planlösning.
De enda gångerna man som säljare nog tjänar på att byta kök och badrum innan en försäljning, är om det till exempel finns fuktskador eller mögel, eftersom det är en chansning att köpa ett hus med den typen av fel och det kan rusa iväg och bli dyrare än man trodde när man väl börjat bryta upp till exempel golvet och ser hur det verkligen ser ut.
Att inför försäljning fräscha upp ett gammalt kök med färg, nya handtag och dylikt, det är enligt min åsikt bättre än att helrenovera allt.