Inlägg från: Anonym (Personlighet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Personlighet)

Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?

Håller helt med "Var sak på sin plats". Ryser åt hus som renoverats sönder och tappat sin själ. Skulle också hellre köpa ett hus att renovera själv än någon annans mainstream ide. 

Mitt hus är från 50-talet med mycket av det ursprungliga kvar. Teak, marmor, handetsat glas i dörrar, gabondörrar. och en underbar avskiljande planlösning.Samt valt en inredningsstil som går samman med huset.

Kan dock förstå om det är familjer med små barn eller som tänkt skaffa familj inom kort som väljer bort hus som behöver renoveras. Inte kul ha barn i ett renoverings "kaos".

När jag renoverade mitt kök så ville jag ha det precis enligt min smak. Designade till och med luckor och lådfronter själv. Helt egen färg. Kökstillverkaren som kom och satte upp det blev positivt överraskad över resultatet. Mina val var ju dock baserade på att jag var den som skulle bo där och trivas i många år framöver. Inte att det skulle höja värdet på huset. Men den gråblå 50-tals färgen gick bra ihop med husets själ.

• Anonym (Personlighet)

Såg att vissa här föredrog gamla köksstommar då dessa är mer gedigna och hållbara, vilket jag kan förstå till en viss del. Levde själv med mitt 50-talskök i nästan 10 år innan jag valde att byta ut det. Gillade speciellt att lådor och dörrar gick "in" i stommarna och på så vis förhindrade damm och matos att komma in, samt att de därför inte "stack ut" på samma sätt som dagens. Dagens (till skillnad från de på 70-90-talet har dock kommit till rätta med just att de sticker ut genom att sammanfoga allt så det inte blir djupa skarvar.

Hur som är det några saker som definitivt är mer praktiska med dagens kök. I mitt gamla kök fanns bara en lådhurts, samt två lådor till ovanför ett mindre skåp. Resten var skåp där man fick gräva ut allt för att se vad som var där inne. I skafferiet fick man samma problem och vissa saker kunde lätt hamna långt in och bli bortglömda. Dagens system där man i stort sett bara har lådor (vilket jag älskar) är mycket mer överskådliga.

En annan sak är hörnet vid diskbänken. En yta man får krypa in i skåpet för att nå. Idag finns smarta le mans lösningar med hyllor som smidigt svänger ut. Och det tredje är att många 50-talskök har "hål" mitt i inredningen för element. Totalrenoverar man dock ett rum idag är golvvärme väldigt praktiskt och skönt. Då får man dessutom bort alla element som är i vägen och begränsar hur man kan möblera för att inte blockar dem. Allt sammantaget gjorde att jag tog valet att kasta ut hela gamla köket. Satte ut det gratis på nätet, men fick inte en enda intressent. 

Mitt nya kök (nu 3 år gammalt) är platsbyggt. Alla softclose luckor och lådor fungerar felfritt. Valde även att ha en dold diskmaskin. Inga problem med färg som släpper eller krackelerar. Spottar under överskåpen istället för lysrörsarmaturen som satt ovanför diskbänken var skönt att få. Samt side by side kyl/frys istället för den lilla med kyl över frys (även om det innebar att ge upp skafferi, vilket ändå bara användes 1/4 del av). Har enkom svale i källaren för förvaring av potatis, sylt saft och annat man kan ha gjort själv).

Svar på tråden Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?