Husköpare i storstadsområde, hur värderar ni följande renoveringar i pengar?
Tänk er att huset i exemplet är identiskt. men med renoveringen gjord eller inte. Hur mycket mer är ni beredda att betala? Förutsatt att renoveringen är gjord precis som ni vill ha den.
1. Badrum. Fungerade fult äldre badrum vs nyrenoverat.
2. Kök. Fungerande äldre kök med nya vitvaror och ful gammal inrednin vs nyrenoverat.
För mig är fult nästan alla kök som inte följer husets byggår. Jag föredrar kök från 1920 och in på halva 1970-talet före de billiga spånskive-kök som därefter förekommer.
Många nya kök som bara har 5-15 år på nacken är av urusel kvalitet och håller knappt ihop. Bänkskivor som inte tål väta i skarvarna, diskbänk utan skvalpkant så att vätska kan rinna fritt nerför köksskåpen under, en ho i diskbänken i stället för två (värdelöst), plastmaterial som blir repiga osv.
Gamla platsbyggda kök är ju av en kvalitet som gör att de ser ut som nya bara man lämnar in luckorna på lackering nån gång vart 30:e år.
När det gäller badrum tycker jag egentligen samma sak, att badrum som följer husets byggår passar bäst. Dock har ju badrum och våtskikt en bäst-föregräns eller behöver i varje fall stambytas typ vart 50:e år.
Många renoveringar idag sker väldigt ogenomtänkt och utan känsla. Det som är jättemodernt 2022 är kanske totalt daterat 2030. Något som är viktigt att tänka på när man bestämmer sig för att renovera.